Anđela Žapčić (Lokalni Luzer): “Kada živiš u Karlovcu nikada ti ne nestaje frustracije… ovaj inspiracije!”
Anđela Žapčić je karlovački dobri duh zajednice; djevojka živog i neodoljivo nemirnog duha. Karlovčanka na čelu nevladinih organizacija ne brine se samo za društveno-kulturnu aktivnost grada na četiri rijeke, nego je i upečatljiva ilustratorica i dizajnerica koju sugrađani, ali i mnogi drugi, nose na grudima. Nitko ju zasad nije tetovirao nad srcem, ali njezini motivi krase naše ljetne oprave, kao i plakate revitalizirane lokalne manifestacije Dana piva.
Naša nova sugovornica aktivna je i na Instagramu što je naša konačna motivacija da je posjednemo pred sebe u rano jutro u ponedjeljak i uz kavu, motani duhan i karlovačku maglu saznamo zašto sebe naziva Lokalnim Luzerom.
Anđela, možeš li nam opisati što je prepoznatljivo u tvojim futurističkim, popartističkim ilustracijama što čine tvoj potpis?
Pa, vodim se onim što mi govore ljudi koji me prate i/ili posjeduju neke moje ilustracije, printove, majice… Svi mi kažu da su prve prepoznatljive boje. Često se vrtim oko sličnih shema boja i općenito sam ljubitelj kombiniranja paleta, a osim boja mogu istaknuti “plošnost”. Prijatelji mi kažu da ih moji radovi podsjećaju na neke kultne animirane filmove i serije rađene pretežito u 2D animaciji. Mogu definitivno potvrditi da mi je crtački stil kao takav inspiriran animiranim serijalima i filmovima kao što su “TMNT”, “Transformersi”, “Speed Racer” i slični koje sam kao klinka gledala na VHS-ovima.
Motivi su ti prilično komični i cinični kao vizualni komentari svakodnevice. Koji su to dijelovi ljudske stvarnosti koji te okupiraju do razine ilustriranja istih?
Kada živiš u Karlovcu nikada ti ne nestane frustracije… ovaj inspiracije! 🙂
Bilo bi glupo reći da za cinizam i satiru nije barem djelomično odgovoran sam identitet grada i stil upravljanja gradom koji se; evo ako guglam opisuje riječima kao što su “opustošen”, “grad duhova”, “neuspješan”, “lišen razvoja”, “grad slučaj”- imaj na umu da sam sada zaobišla sve grublje riječi na koje sam naišla. Crtanje mi je autoterapija, uz to što na neki način dokumentiram svakodnevicu, na ovaj se način bavim s frustracijama i nezadovoljstvom- s kojima se ljudi mogu na ovaj ili onaj način poistovjetiti. Ali nije sve crno-bijelo, u “sivoj zoni” crtam zbog crtanja i jer mislim da je kreativa dobra za razum.
Na koji način stvaraš i kojim principima?
Radila sam do sada sve i svašta, od instalacija od recikliranih materijala, participativnih umjetničkih projekata, zbirki found objects pa nazad do klasičnih akrila na platnu, akvarela i trenutno mi najdražih; linijskih ilustracija iz bloka za crtanje. Favorit mi je klasični crtež koji po potrebi i preferenci digitalno obrađujem. I tako ti to nekako varira i pleše između različitih medija, plošnosti i prostornosti i puno “kreativnog istraživanja” čiji rezultati nerijetko završe na dnu kante za smeće.
Za Four River Film Festival već treću godinu zaredom izrađujem i dekorativne rekvizite ili “propove” u skladu s vizualnim identitetom festivala (ove godine sam radila limune, veliku čašu s limunadom, nešto filmske vrpce), ovo u pravilu radim s puno odbačenih materijala i žute akrilne boje i to mi je poseban gušt, imam otvorene ruke i super ekipu zbog koje me veseli vraćati se!
U suštini mogu reći da radim pretežito principom trial and error , dakle stavom “mogu probati, možda će uspjeti a možda i neće!”.
Ako se ne varam, angažirao te i festival Dana piva godine kada su potpuno redefinirali svoj imidž i urbanizirali manifestaciju u gradu na četiri rijeke?
*Mali isprava: angažirala me Karlovačka AquatiKA da im napravim festivalsku majicu za Dane Pive koja se prodavala u vrijeme festivala u suvenirnici na promenadi.
To mi je bilo totalno iznenađenje, ali na kraju i super iskustvo! Dali su mi otvorene ruke, prihvatili sve moje sugestije i mogu reći da sam zadovoljna finalnim produktom. Najbitnije mi je da je majica sa sirenom koja gušta u pivi kraj jablanova uz velike zvučnike našla mjesto u ormarima ljudi koji su je kupili samo zato što im se stvarno svidio proizvod. Mislim da je super što je ovogodišnja generalna slika festivala bila jako usmjerena na lokalne male poduzetnike i kreativce, tako bi se to u pravilu i trebalo raditi osobito u mjestima kao što je Karlovac.
Gori li ti inbox?
Da, mama mi šalje slike ručkova koje je skuhala! Koristim priliku da se javno ispričam svima kojima (još uvijek) nisam odgovorila na poruke u inboxu, uglavnom sam uvijek na sto strana i virtualna komunikacija mi jednostavno nije jača strana!
Gdje se može pronaći tvoj ilustratorski proizvod?
Većina stvari se (dok ne dignem web) može naći i vidjeti na Facebooku i Instagramu. Ali web je u planu odnosno u vrlo ranoj fazi izrade!
Tko je Lokalni Luzer i odakle ime?
Lokalni je Luzer primat iz carstva Animalia i koljena Chordata, hrani se pretežito različitim tjesteninama i energy barovima koji su dostupni na kioscima Tiska. Isto tako je jedan od brojnih identiteta koje koristim kad crtam; čula sam hrpu puta tu frazu “lokalni luzer” i da ti budem skroz iskrena ja sam se totalno poistovjetila s tim, a i osobno me zasmetalo to što se “lokalno luzerstvo” ili “luzer” kao termin uglavnom promatraju kao nešto negativno. Kao da je jako loše gubiti! Primijetila sam da je ljudima koji me angažiraju također neugodno koristiti to ime iako se radi o imenu accounta na Instagramu, jer “joj to baš nekako nije lijepo”.
Gle, Karen, život baš nekako nije lijep ponekad, ne znači da ga treba cenzurirati.
Možda si gledao film Beautiful Losers iz 2008. godine, odličan dokumentarac o ljudima kao što su Shepard Fairey i Mark Gonzales. Pa ako se dokumentarac o velikanima DIY scene može zvati “Beautiful Losers”, onda se valjda ja mogu zvati Lokalni Luzer. Luzeri svijeta ujedinite se!
Pored ilustratorskog se rada baviš i organizacijom događaja u kulturi. Na čelu si Urbanog Parka i karlovačkih nevladinih organizacija. Možeš li nam opisati svoje djelovanje i, također, reći kako u to inkorporiraš vizualnu komunikaciju?
Već treću godinu radim kao koordinator prostora Male Scene, sada i Urbanog Parka HD-a kojeg smo otvorili prošle godine. Radim za Savez udruga Kaoperativa koji upravlja ovim prostorima tako da ljudima, organizacijama i inicijativama omogućava uvjete, podršku i sve drugo što je potrebno za provedbu i organizaciju koncerata, izložbi, tribina, radionica i drugih sadržaja prvenstveno iz područja nezavisne kulture (Savez je mreža lokalnih organizacija koje djeluju u području nezavisne kulture).
Uz ovu “servisnu” ulogu Saveza, postoji i ona produkcijska čiji su rezultat festivalski programi kao što je PARKiranje, Stop Motion Scena, koprodukcije u okviru FUSE Film Festivala, edukacije za producente i ton majstore i razni društveni sadržaji koje tijekom ljetnih mjeseci provodimo upravo u Urbanom Parku.
Mislim da je u mom slučaju lako naći načina da se kreativne prakse preklope; odnosno za programe na kojima radim često radim neki vid “vizualne promocije”, uređujem mjesečni program, plakate, promotivne naljepnice i slično.
Već smo na Ziheru pisali o tvom projektu F12 koji je opisan kao “prva Karlovačka platforma za promociju i razmjenu umjetnosti koja umjesto galerijskog, koristi javni prostor za izlaganje”. Možeš li nam reći na koji način ona promiče umjetnost?
Dio sa “promicanjem” usmjeren je prvenstveno na umjetnike koji svoje radove doniraju za izložbe u okviru programa F12. Unazad dvije godine radi se o digitalnim radovima koje mi pripremamo za tisak i zatim tiskamo na forexu kako bi bili otporniji na vremenske uvjete, na forex se lijepi ID naljepnica s imenom autora i kontaktom i/ili linkom za društvene mreže. Tako opremljene radove izlažemo u pravilu u javnim prostorima i parkovima, i onda ih tamo ostavimo i udaljimo se kako slučajni i namjerni posjetitelji sadržaja ne bi osjećali pritisak i zapravo kako bi se osjećali što slobodnije pratiti uputu “Molimo slučajne prolaznike da udome radove”. Vjerujemo da na ovaj način stvaramo neočekivano i interaktivno iskustvo s umjetnosti u javnom prostoru, i otvaramo vrata za virtualnu (facebook, instagram, drugi mediji) i uživo promociju kreativnog djelovanja pojedinaca bez cenzuriranja, postavljanja gabarita, preduvjeta za sudjelovanje i sl.
Uz ove standardne postave producirali smo i nekoliko izdanja izložbe GIF for FUSE, koja je kao što sam naziv kaže izložba autorskih radova u GIF formatu koji se prikazuju putem zastarjelih televizijskih prijemnika, video instalacija i QR kodova.
Sve su nam izložbe dosad bile međunarodnog karaktera!
Nakon nekoliko godina rada na njoj, što se tijekom akcije u njoj najviše istaknulo? Što jesi, a što nisi očekivala da bi mogla donijeti?
Nakon četiri godine i preko 50 događanja, favorit platforme je nacionalna akcija “Art na Cestu” kojom se obilježava svjetski dan community arta, odnosno “umjetnosti zajednice”. Specifično je što se akcija odvija tijekom 24 sata na prostoru cijele Hrvatske i ishod svake je nepredvidiv do kraja dana, a sudjeluju akademski umjetnici, amateri, hobisti, obrazovne institucije, vrtići, čak i domovi umirovljenika! Da malo razjasnim; svatko tko je želi sudjelovati 17. veljače izađe u gradu u kojem se nalazi i postavi neko svoje autorsko djelo u javni prostor. Onda ga fotografira i fotografiju s lokacijom ili imenom grada stavi u Facebook event, sudjelujući tako u najvećem hrvatskom “Art treasure huntu”. Oni se svaki put odvija bez ikakvih sredstava, sponzorstava i slično! Ishodi akcija i dalje se mogu vidjeti u raspravama Facebook evenata.
Nisam nikad očekivala da će takav broj ljudi “zabrijati” na ideju o besplatnom dijeljenju umjetnosti ili redovno pohoditi izložbe koje smo organizirali u Urbanom Parku. GIF for FUSE je ove godine gostovao na dva festivala u Karlovcu i Sisku, samostalno u Dubrovniku,a virtualna izložba je doživjela i online promociju u Italiji.
Ove godine smo napravili još pet međunarodnih programa i sada će do daljnjega aktivnosti platforme biti na stand by mode-u obzirom na to da se ne stižem više tako aktivno baviti s F12. No mislim da smo svakako postigli što smo htjeli, ljudi su počeli samostalno organizirati slične sadržaje i otvaraju prostor za ovakav tip programa i prepoznaju vrijednost community art sadržaja.