„Bombardiranje New Yorka” (razni izvođači): Diskografski „must have” za poklonike rokenrola

bombardiranje
"Bombardiranje New Yorka" [album cover]

Izdavačka kuća Dancing Bear je 30 godina od prvog objavljivanja kultne kompilacije „Bombardiranje New Yorka” (Zdenko Franjić, odnosno Slušaj Najglasnije objavljuju ovu ploču 1989. godine), odlučila obilježiti izdavanjem luksuznog i redizajniranog LP-a za sve one koji vole uživati u zvuku vinila.

Za ostatak populacije dostupno je CD izdanje (te ono na digitalnim streaming platformama) koje sadrži 19+8 bonus pjesama koje su svojevremeno bile predviđene za prvotno izdanje, ali iz tehničkih razloga nisu našle mjesto na LP-u. Bonus pjesme se po prvi puta pojavljuju na kompilaciji 1998. godine na prvom CD izdanju.

Predmet ove recenzije bit će redizajnirano LP izdanje koje se po cijeni od 169 kn može kupiti putem web shopa Dancing Beara. U pravilu se nemam običaj baviti “prodajom i marketingom”, kako bi na prvu mogla zazvučati prethodna rečenica, ali, zaista ne čudi kako je „Bombardiranje New Yorka” ubrzo nakon izlaska zasjelo na vrh liste najprodavanijih domaćih izdanja.

Bilo da ste jedan od onih nostalgičnih likova koji su uz Messerschmitt prosuli litre znoja ili ste znatiželjan nadobudni mladić koji misli da ima bend, ovo je kompilacija za vas. Kao malo koja. Biblija garaže, punka i znoja (i ne samo toga). Mene, kao autora ovih redova, se može svrstati u red nostalgičnih. Iako me većina izvođača na kompilaciji uhvatila premladog ili daleko od zenita većeg dijela prisutnih bendova (izuzev Majki), tek s vremenskim odmakom od dvadeset i kusur godina potpuno mi je jasno kako je ovo tolika koncentracija sirove kvalitete, ludila i moći – da je gotovo teško ne biti patetičan u uzdizanju ploče na panteon domaćeg (kolokvijalno) rokenrol stvaralaštva.

A strana – 10 pjesama i 3 izvođača (Satan Panonski, Skol, Messerschmitt), B strana – 9 pjesama i 3 izvođača (Majke, Machine Gun, Kaotične Duše). Za svojevrsnu matematičku devijaciju (3×3) formata, na A strani zaslužno je 00:35 sekundi Satanovog ludila kroz Kliktaj. Možda namjerno, možda sasvim slučajno. Kako god, savršeno oslikava sve ono što smo čuli i što slušamo o ovom, malo je reći, osebujnom liku iz Vinkovaca.

Satan Panonski

„Ivica Čuljak, Kečer II, po narodnosti panker, po zanimanju prijatelj” – u narodu najpoznatiji kao Satan Panonski, o kojem je, da se ne lažemo, najzahvalnije ne pisati ako niste bili “jedan od njegovih prijatelja” poput Zdene Franjića ili barem relevantni svjedok tog vremena.

Rodio se 4. lipnja 1960. godine a poginuo kao vojnik u Vinkovcima 27. siječnja 1992. godine. Sve drugo, podložno je interpretacijama, mitovima i legendama za koje svatko ponaosob mora odlučiti hoće li se i u kojoj mjeri baviti ne muzičkom ostavštinom ovog čovjeka.

Osobno, za Satana sam prvi puta čuo sredinom devedesetih pohađajući jednu zagrebačku srednju školu gdje je napjev o lepom Mariu, sifilisu i klitorisu bio izuzetno popularan, neovisno o muzičkom opredjeljenju usmenih predavača. Nedostatak izvora i relativna nemogućnost dolaska do opskurnog, različitog i velikog broja muzičkog sadržaja odgodila je moje upoznavanje s opusom Satana gotovo čitavo desetljeće.

Satan je na kompilaciji prisutan s prve 4 pjesme sa svog, tada aktualnog, albuma „Ljuljamo Ljubljeni Ljubičasti Ljulj” (1989. godina), s tim da su Kliktaj i Lepi Mario, u odnosu na album, zamijenili mjesta. Otvarajuća Oči u magli je jedna od znamenitijih Satanovih pjesama, pripovjedačko šizofreno ludilo uz minimalističku i sirovu muzičku podlogu u mnogočemu odskače od ostatka kompilacijskog izdanja. Satan je i ovdje kompilacija za sebe (mala napomena: Tko dosad nije, neka posluša istoimeni Tribute to Satan Panonski iz 2013. godine). Panker, pjesnik, pacijent, sadist, legenda, kontroverzan, osebujan – što god, jedan od onih nakon kojih popularna kultura, napose punkerska i rokenrol scena, nikada nije i neće biti ista. Kao što niti težina i vrijednost ove kompilacije bez njega definitivno ne bi bila ista.

Dennis Rodman kompilacije.

Skol

Nakon Satana, po tko zna koji puta shot-out Stražarnom lopovu na čijim stranicama ćete naći rijetke pisane (i audio, mahom arhiva Zdene Franjića) fragmente o zagrebačkom hardcore-punk bendu Skol iz osamdesetih godina.

Ako ste pratili megapopularnu televizijsku seriju Vikings, „skol” je nešto što sigurno niste propustili zapamtiti, a odnosilo bi se na – uzdravlje ili živjeli prilikom ispijanja pića. Domaća tročlana inkarnacija Black Flaga/Dead Kennedysa isporučuje kroz tri pjesme nešto više od 6 minuta energičnog punka koji ni u jednom trenutku ne ostavlja prostor za sumnju kako su Skol bili muda s bendom. To dodatno potvrđuje uvodni urlik na pjesmi Lica – za naježiti se.

Toni Kukoč kompilacije.

Messerchmitt

Da će se na kompilaciji, koja u predznaku (između ostalog) sadrži punk, naći bend iz Pule, to vrlo vjerojatno nikoga ne bi iznenadilo. Taj istarski grad je poznata punk rezidencija. Ipak, da će to biti gitaristička highway rokenrol (danas pomalo i mitska, bez obzira na novomilenijsku reinkarnaciju) senzacija Messerchmitt, malo tko bi očekivao.

Bend čija tri izdanja s kraja osamdesetih i početka devedesetih („Lussy” iz 1988., „Foxxin” iz 1990. i „Shake That Thing” iz 1993.) danas predstavljaju kolekcionarske dragulje, je jedna od onih pojava koje se svrstavaju u “najbolje čuvane tajne” domaće scene. Energični nastupi uživo, tekstovi na engleskom, juke joint rhythm i blues momenti Amerike šezdesetih i sedamdesetih godina prošloga stoljeća. Puno buke, znoja i motornog ulja. Na mnogo načina “ružna” i zapostavljena polusestra vinkovačkih Majki. Bend koji čini distinkciju između kužera i ne kužera.

Scottie Pippen kompilacije.

Majke

Tako se dolazi do najrazvikanijeg imena na albumu, a to su nesumnjivo vinkovačke Majke. O njima je zaista bespredmetno trošiti riječi, bend koji me uobrazio i preobrazio. Sirovo, divlje, moćno.

Michael Jordan kompilacije.

Machine gun

Machine gun – na puno načina nesretno ime za bend iz Knina u osvit rata. Njihov album „Put za Nakovo” 1989. godine je prvi rokenrol album snimljen u tom gradu. Ime benda su “pobrali” od Hendrixa, zvuk i nastup u mnogočemu podsjećaju na Partibrejkerse. U svakom slučaju važan fakt u prilog decentralizaciji kvalitete koja nije i ne mora biti nužno vezana za velike sredine i gradove. Nisam spomenuo Minđušare.

Luc Longley kompilacije.

Kaotične duše

Ploča završava s Kaotičnim dušama, vinkovačkim garažnim (hint – Detroit) rokenrolom. Bendom kroz koji su prošli i oko kojeg su se vrtjeli članovi Majki i kasnije Kojota, poput karike koja nedostaje između dva navedena benda. Zvuk koji se može okarakterizirati kao klasični obrazac vinkovačkog garažnog rokenrola.

Steve Kerr kompilacije.

Iz svega navedenog, uz famozni „Paket aranžman” (1981.), ovo je vjerojatno najvažnija kompilacija na području ex-Yu. Diskografski „must have” za poklonike rokenrola. Nepobitni svjedok vremena. Kamen temeljac, za života kultnog statusa, velikog Zdenka Franjića – Jeromea „Jerry” Krausea scene.