#FREEBRITNEY: Neviđeni pokret za ljudska prava razotkrio robovski status pop ikone
Bizaran slučaj Britney Spears dosegao je svoj vrhunac nakon trinaest godina. Hashtag #FREEBRITNEY postao je ime za pokret za ljudska prava koji je prokazao najmračniju stranu glazbene industrije i prividnog glamura iza ovog pop fenomena.
Britney Spears – ikona pop glazbe – pod takozvanim je conservatorshipom (termin bez adekvatnog prijevoda jer nemamo pravni ekvivalent), sudski propisanim skrbništvom uobičajenim za ljude palijativne, starije dobi, a koji se nisu u stanju brinuti o sebi ni na koji način. Njezin je slučaj posebno neuobičajen zbog njezine dobi, a dodijeljen joj je kada je imala svega 26 godina.
Lišena prava na izbor
Britney je neslavno završila na bolničkim nosilima, praćena pogledima, kamerama i vozilima stotine fotografa koji su ju otpratili s hitnom na psihijatrijsko liječenje. Bila je to privremena mjera donesena u siječnju 2008., a još uvijek traje. Pritom Britney gubi pravo na sve financije, prihode i pristup novcu, kao i skrbništvo nad djecom, pravo na vožnju automobila, odabir pravne zaštite, potpisivanje glazbenih ugovora, biranje suradnika, pristup telefonu, internetu, ali i pravo na brak i trudnoću.
Iz današnje perspektive društvene osjetljivosti, empatičniji smo prema njoj znajući da su tome prethodila dva poroda u godinu dana, postnatalna depresija, razvod od muža i gubitak tete koja joj je bila druga majka. U javnom prijenosu suđenja pjevačica na pragu 40. godine govori o trinaest godina zlostavljanja i, kako sama kaže, iznude na tragu trgovine ljudima. Nakon što je prvotno angažirala svoje odvjetnike, sutkinja njenog slučaja odbacila ih je argumentom kako nesposobna osoba ne može angažirati pravnu zaštitu, nego joj je sud mora dodijeliti. Britney je sudski dodijeljen odvjetnik 2008., a dosad je nije informirao o njezinoj mogućnosti traženja prekida pravno obvezujućeg statusa opasnih psihofizičkih posljedica.
Britney je progovorila na hitno traženom saslušanju u lipnju 2021. godine, kada više nije skrivala prljavi veš od javnosti jer, naposljetku, zapravo nije njezin. Pjevačica je oduvijek slovila za jednu od najskromnijih zvijezda, čije ponašanje ne odgovara proporcijama slave, no nije štedjela nikog – od odvjetnika, liječnika, menadžmenta, oca i ostatka obitelji. Samouvjereno je rekla da zaslužuju zatvor zbog učinjenoga, a da može, tužila bi cijelu svoju obitelj. Obitelj koja je godinama davala izjave, dok je njoj bilo zabranjeno komunicirati sa bilo kim, a kad bi to radila s novinarima, otac i menadžer unaprijed bi tražili i korigirali pitanja. Suradnici su godinama potpisivali ugovore o šutnji ne bi li se sačuvala spletka satkana kako bi Britney privređivala za čete parazita.
Snimka saslušanja
Na jezivom smo saslušanju saznali da joj je trajno ugrađena spirala koju ne može izvaditi jer nema pravo na vlastiti odabir liječnika, a otac i njezin menadžment to ne dopuštaju zbog očekivanih glazbenih obveza koje ona pak sama ni ne želi ispunjavati. Istovremeno, podvrgnuta je gotovo svakodnevnim pregledima i terapijama koje prati konzumacija lijekova koje ne želi, a za koje ni nema potrebnu dijagnozu, pokazali su to sudski dokumenti iz lipnja 2021. godine.
Zbog toga se tiho borila godinama, ali kao ušutkana i dehumanizirana osoba s funkcijom ostvarivanja profita, njezin se glas nije čuo do prijenosa sudskog svjedočenja koje su uživo pratili zgroženi milijuni
Prekid skrbništva?
Iz slučaja je teško izaći jer osoba kojoj je sud dodijelio skrbništvo mora dokazati sposobnost, što je teško ako nema pristup institucijama koje bi joj omogućile evaluaciju. Svi koji odlučuju o Britneyjinom statusu plaćeni su vrtoglave cifre, a plaća ih upravo njezin otac njezinim novcem, kao i odvjetnike koji na sudu trinaest godina podržavaju statu.
Britney je 2008. proglašena dementnom u iskazu oca na sudu. Međutim, četiri albuma, četiri svjetske turneje, suđenje u talent showu, linija parfema i petstotinjak proizvoda s njezinim imenom kose se s takvim navodom. Jasno je da pjevačica financira stotine obitelji u stroju koji pokreće njezin brend, te kako bi umirovljenjem ili promjenom menadžmenta isti ljudi financijski bili zakinuti za dio kolača ili pogače koju ona peče.
Pokret #FREEBRITNEY: Zašto i odakle?
Razgovor o kontroverznom pravnom statusu i zatočeništvu pop princeze započeli su fanovi raspršeni po globusu, ali povezani društvenim mrežama kao javnim forumima gdje je sudjelovanje instantno. Nakon što je pjevačica u siječnju 2019. naglo otkazala drugu lasvegašku rezidenciju tik do lansiranja, i to nakon rigoroznih priprema i rutina koje je sama koreografirala, misteriozno je nestala na mjesec dana. Međutim, na kanalu dviju obožavateljica koje su iz zabave analizirale njezine postove na Instagramu pojavila se anonimna zvučna poruka pravnika koji je tvrdio da je Britney zatvorena na privatnom psihijatrijskom liječenju protiv svoje volje zbog toga što je samovoljno otkazala višegodišnju rezidenciju Domination.
Niže priložena snimka prikazuje Britney za vrijeme zatočeništva na liječenju i pravo je taj video pokrenuo analize zabrinutih fanova koje su se naposlijetku pretvorile u globalno poznati pokret za dobrobit pjevačice.
Arheologija društvenih mreža artikulirala je prve strahove vjernih obožavatelja koji su počeli spajati dijelove slagalice, najprije bivajući proglašavani konspiracionistima i besposličarima. No kopanje po postovima, a zatim analiziranja sudskih dokumenata, razgovora suradnika i djelatnika glazbene industrije, doveli su do pretpostavki o prisilnom tretmanu lijekova, cenzuri govora i istupa, ograničavanju sloboda i manipulaciji na rubu trgovanja ljudi.
Britney se nakon nekoliko tjedana pojavila vidno propala i izmoždena u neuvjerljivom videu gdje govori kako je otkazala rezidenciju zbog puknuća debelog crijeva oca, a obitelj je prioritet. Danas znamo da se javila s prisilnog liječenja, pod utjecajem litija jer je iscrpljena, nakon dva desetljeća rada, htjela odmor. Na želju za pauzom od nastupanja menadžment joj je zaprijetio tužbom zbog čega pristaje pred pritiskom.
Dvije godine ritualno su održavani prosvjedi pod imenom #FREEBRITNEY, počevši sa šačicom obožavatelja pred spornom kalifornijskom sudnicom, gdje su se pojavljivali njezini roditelji na suprotnim stranama. Prosvjedi su spajali obožavatelje iz cijeloga svijeta i širili se svijetom simultano poput pandemije. Povezani hashtagom koji je postao slogan i ime pokreta, pokret je zahtijevao dokidanje skrbništva.
Pokretu se priključilo sve više profesionalaca iz glazbene industrije, medicine, ali i pravosuđa koji bi davali svoje iskaze, interpretacije i stručne analize kod konkretnih i opipljivih materijala i dokaza. Sporadične potvrde bivših suradnika Britney Spears legitimirali su tvrdnje i hipoteze koje je sam otac višestruko puta diskreditirao, svodeći pokret na ‘gej fanatike’. Istovremeno je sve veću pažnju počela privlačiti sama pjevačica i njezin profil na Instagramu s bizarnim snimkama neartikuliranih i zabrinjavajućih plesova u loopu ili zazornih fotografija pod kojima su stotine tisuća korisnika aplikacije izražavali brigu.
Nakon što je 2020. u postu zahvalila LGBTI zajednici na podršci, jedan je fan predložio da u idućem postu nosi žuto ako se nalazi u opasnosti. Britney je u idućem postu bila u žutom. Zabrinuvši publiku, stvorene su teorije zavjere, od kojih su se krajem ovog lipnja mnoge pokazale zazorno istinitima. Mediji su primijetili dim i potražili vatru, a do prve erupcije dolazi početkom 2021. godine kada New York Times objavljuje istraživački dokumentarac „Framing Britney Spears” o pozadini njezine situacije. U njemu su govorili ne samo njezini najbliži suradnici, nego i paparazzi iz vremena najveće histerije neslavne 2007. te rasvijetlili ranije fabriciranu priču o Britney kao luđakinji koja se nije mogla nositi s teretom slave.
Hiperproduktivna demencija
Dokumentarac prvi otkriva mučne zakulisne detalje i svjedočanstva o manipulaciji njezinim, namjerno konstruiranim, likom naivne i ograničene plavuše skandaloznog karaktera. Medijske zazubice za privatnim životom Britney Spears rasle su kod svake tiskovine i tada prvih velikih portala.
Misija je bila nemilosrdno dokumentirati njezine pogreške, a zatim ih hipertrofirano prezentirati kao psihičku nestabilnost nekad globalnog glazbenog fenomena, osobe koja je prikazivana kao bludnica, nesposobna majka i razvratnica. Kurva, luđakinja i ćelava pjevačica, Britney Spears brije glavu, ostaje bez dvoje sinova, vozi auto bez gaćica i k tome ne silazi dvije godine s naslovnica časopisa. Ovdje se vraćamo na početak priče kada njezin otac planira sudsku intervenciju koja će je lišiti slobode i pretvoriti je doslovce u robinju.
James Spears ju je nakon brijanja glave, medijski eksploatiranog nepredvidljivog ponašanja i gubitka skrbništva nad maloljetnim sinovima, proglasio dementnom. Međutim, majka Lynne Spears već iduće godine paralelno s Britneyinim povratkom piše u biografskoj knjizi „Through The Storm” kako je otac tjednima planirao ovaj pravni potez uz savjet i pomoć Lou M. Taylor – financijske menadžerice s ozbiljnim optužbama za navodnu financijsku eksploataciju i infiltriranje u obitelj. Nota bene, u isti je položaj pokušala staviti Lindsay Lohan i Courtney Love, o čemu su i same pjevačice glasno istupile.
Obrazac je jasan. Dva mjeseca nakon hospitalizacije, Britney gostuje u seriji „How I Met Your Mother”, koja je bila pred ukidanjem, i revitalizira seriju, a odmah potom bačena je u studio snimati povratnički album kao „vrstu terapije od proživljene traume”. Bilo je to ni pola godine od objave albuma „Blackout” objavljenog nakon neslavnog brijanja glave kojeg kritika, ali i fanovi proglašavaju albumom karijere i jednim od najboljih pop albuma svih vremena.
Ironično je da ga je Britney snimala nakon što je otpustila menadžment, sama angažirala producente i potpisala izvršnu produkciju. Godinu od njega, slijedi povratnički „Circus” koji ruši vlastite rekorde, a pred objavu MTV snima dokumentarac o njenom povratku, gdje jedini put do 2021. Britney govori kako smatra da je njezin život u tuđim rukama, kontroliran, manipuliran i gdje zna da će porez i danak njezinih grešaka iz prethodne godine biti godinama otplaćivani.
Kad se 2011. pojavila u Hrvatskoj na turneji „Femme Fatale”, Britney je očigledno bila sjena stare hiperaktivke koja je dominirala pozornicama i kamerama. Vidno troma i na sedativima, djelovala je ‘potrošeno’. Uvrede nismo štedjeli, a još uvijek je bilo prihvaćeno izrugivati se duševnom zdravlju i ženskom položaju u muškom svijetu.
Tek sada doznajemo da je protiv svoje volje pjevačica gubila svijest, bivala neartikulirana u komunikaciji i blazirana pogleda jer bi je menadžment i otac ‘pazili’ ispravnim terapijama, a pod jasnom prijetnjom gubitka skrbništva djece. Spomenuto skrbništvo Britney je uspjela vratiti nakon što je pristala na sve uvjete oca i conservatorshipa koji se iz privremenog statusa pretvorio u trajni.
Pjevačica nakon toga potpisuje rekordni ugovor s X-Factorom od 15 milijuna dolara za sudjelovanje u ulozi sutkinje, pokreće rezidenciju u Las Vegasu koja redefinira pojam zabave u tom gradu grijeha kao najmlađa pjevačica s rezidencijom koja iz dvije prelazi u pet godina, gdje nastupa triput tjedno, a u pauzama obilazi svijet turnejama. Istovremeno se procjenjuje da joj linija parfema prelazi zaradu od tri milijarde dolara, što ‘dementnu’ Britney čini nezaustavljivim bankomatom za koji ona jedina nema karticu. Sve zbog djece.
„Nisam ovdje da bih bila ičija robinja”
Trideset mjeseci napora pokreta #FREEBRITNEY donijelo je podršku njezina momka Sama Asgharija, uz čiju pomoć Britney napokon istupa i kaže ‘Dosta mi je, nisam ovdje da bih bila ičija robinja’ te u sudskom iskazu po prvi puta ona dobiva pravo govoriti o sebi u slučaju o sebi. Osim gnjusnim optužbama za iznudu, eksploataciju, manipulaciju, drogiranje i doživljenim prijetnjama, Britney je svijet šokirala svojom strukturiranošću, elokvencijom i odlučnošću u izlaganju, čime kategorički pobija teze o nestabilnosti, neuračunljivosti i demenciji.
Te teze su ionako bile prihvaćene na temelju izjava oca i profila na društvenim mrežama kojima Britney nema pristup, a za koje je preuzimala nametnute etikete igrajući igru svoje obitelji i suradnika koje je prvi put podsjetila kako „oni rade za nju”.
Britney Spears je od osme godine dio industrije, a kontinuirano je bila aktivna od svoje sedamnaeste do trideset i sedme godine života u ulozi pjevačice koja je revitalizirala glazbu krajem devedesetih i stvarala trendove u popu. Bjesomučan interes za ovu mladu ženu proizlazio je iz enigme njezine vječne dihotomije stereotipa djevice i femme fatale, a istupanje iz uloge performerice oštro je osuđivano kada bi se predodžba konstruiranog anđelka narušila.
Voljeli smo mrziti Britney zbog njezine ljudskosti u kojoj smo se prepoznavali, no njoj nije dopustiva kao utjelovljenju američkog sna, ali i kao ženi. Skandaloznost, agresivnost, impulzivnost i neurotičnost kod muškaraca u industriji promatrala se blagonaklono i licemjerno odbacivala uz konvencionalna opravdavanja. Britney je fenomen bijelog roblja u pogonu pred očima javnosti zatvaranima pred blještavilom i lažnim glamurom života slave.
Ovoj je mladoj ženi većina odraslog života oduzeta društvena, ali i fizička autonomija – njezino je tijelo eksploatirano za industrijski pogon i konzumenta najprije na pozornici, a zatim i izvan nje. Britney je kao proizvod i brend postala ujedno i robom o čijoj prehrani, kretanju, pa i reprodukciji odlučuju oronuli i neostvareni muškarci.
Britney je napokon progovorila, jača negoli jučer, znajući kako nije sama. Ovaj je pop-fenomen nadišao pojedinačne fascinacije slavnom osobom zaraznih radijskih hitova i legendarnih spotova koji su bili tapeta i soundtrack cijele generacije. #FREEBRITNEY je prvi pokret obožavatelja koji je uspio utjecati na reviziju pravosuđa. Njezin je slučaj došao čak na dnevni red američkog Kongresa, gdje se raspravljalo o izmjeni zakona o skrbništvu u saveznoj državi Kaliforniji. Njezin slučaj samo je jedan od tisuća u SAD-u, o čemu je nedavno prikazan film „I Care A Lot” na Netflixu o izrabljivanju starijih osoba prema istim principima. Međutim, obrazac staje i revidira se kod jedne jedine – Britney, bitch.
https://www.instagram.com/p/CQglz-AFKW_/?utm_source=ig_web_copy_link
Ovaj je sadržaj sufinanciran sredstvima Fonda za pluralizam medija Agencije za elektroničke medije.