James Earl Jones
12. rujna 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Dana 9. rujna preminuo je James Earl Jones, kazališni, filmski i televizijski glumac, omiljen zbog svojih uloga kao što su ona Mufase u „Kralju lavova”, Dartha Vadera u serijalu „Star Wars”, Jacka Jeffersona u filmu „Velika bijela nada”, Jamesa Greera u serijalu o Jacku Ryanu, ali i brojnim drugim ulogama.

Adele
3. rujna 2024.

Vrijeme čitanja: 6 minute 10 koncerata, najveća pop-up arena ikad i najduža setlista koju je Adele otpjevala. Riječi još uvijek nisu dovoljne, bilo je savršeno.

Intervju

Frenkie: „Treba dići glas na nepravdu, a oni koji zauzmu neutralan stav su mi najgori”

Reper Frenkie dok čiči ispred crveno-bijele zastave, ispred zidića, fotografija u sjeni, s osvjetlaim dijelovima lica i hoodieja.
Frenkie
Vrijeme čitanja: 6 minute

Frenkie je bosanskohercegovačka institucija hip-hopa, ali i regionalna legenda srednje generacije ove kulture koja obilježava svoj jubilej 2023. godine. Dok se u svijetu obilježava pola stoljeća hip-hopa, na našim prostorima slavi se treće desetljeće žanra i kulture čiju eru kod nas službeno brojimo od zagrebačke emisije Blackout.

Frenkie nam se u razgovoru osvrće na program, njegov utjecaj za scenu, ali i na svoj autorski rad koji, unatoč provokativnosti, nije ovdje da podilazi nego potakne na preispitivanje pa se u razgovoru prije dolaska u zagrebački Vintage dotaknuo vrućih tema, bilo da su krumpiri ili kesteni: kulture otkazivanja, rata u Gazi, stanja hip hopa kakvog znamo, ali i njegovog albuma „Dunya” kojim je iz domene hip-hopa kročio u svijet reggaea.

Ovih dana se obilježavalo trideset godina od programa, odnosno emisije Blackout koja je prvi put emitirana 17. studenoga 1993., a na hrvatskom pa i bosanskohercegovačkom prostoru bila je važan katalizator hip hop kulture.

Kada sutra neko bude studirao i istraživao historiju hrvatskog hip hopa, Blackout će biti prvo poglavlje te priče. Isto važi i za Fm Jam kada je u pitanju Bosna i Hercegovina. Nema sumnje da su te dvije radio-emisije otvorile vrata svima nama i započele jednu novu epohu na Balkanu. Ponosan sam što sam bio dio te prve generacije u BiH i drago mi je što smo kročili taj put, nije bilo lagano, ali za taj period me vežu jako lijepa sjećanja i toga se rado sjećam.

FM JAM je i dalje relevantno ime, pa čak i regionalni brend hip hopa. Kako bi opisao djelovanje kolektiva ovih skoro 25 godina; koja su vam najveća postignuća, najveći ponos, a što je još uvijek neostvareni san?

Prije svega mi smo grupa prijatelja i na te ljude se oslanjam u privatnom životu. Najveće postigunuće je to što se preko dvadeset godina i dalje uspješno bavimo muzikom. Obišli smo pola svijeta, realizovali brojne zajedničke albume i koncerte na to sam ponosan. Tako namjeravamo i nastaviti.

Nakon Koraka i Lacka, možemo li očekivati knjigu posvećenu FM Jam Crewu?

Nismo o tome razmišljali, ali zanimljiva ideja. Ili možda da napravimo neku malu izložbu ili čak muzej, to bi bio vrh.

frenkie
Foto: Ahmed Avdagić

Na sceni si se pojavio kao mlađa generacija hip hopa, ali onog staroškolskog s vrlo jakim socijalnim angažmanom, političkom kritikom, analizom pojedinca, kao i ljudske psihe. Gotovo dvadeset godina kasnije, pejzaž žanra se iz temelja promijenio: što sonično što lirski. Kakvim ga danas ti vidiš i kako ga doživljavaš?

Primjetim naravno te promjene i pomake, ali opet nekako radim po svome, pa čak i ako to znači da ću izgubiti dio publike. Nešto novo implementiram, a nešto što mi se ne sviđa – odbacim. Muzika evoluira i to je normalno. Stvarat ću rap dok se budem mogao identificirati s njim, a kada više ne budem, objavit ću album na kojem sviram flautu kao Andre 3000.

Smeta li te kao politički itekako angažiranog tekstopisca manjak senzibliteta mlađih generacija prema zbivanjima u dvorištu, komšiluku i regiji? Ti si jedan od rijetkih muzičara iz regije koji se ne boji pozicionirati prema atkualnom genocidu u Gazi koji izaziva više okretanja glave od krvoprolića jer su ljudi oportuni i suzdržani postaviti se iz straha od gubitka socijalnog statusa i prilike.

To je pitanje i odluka koju svatko sebi mora postaviti i donijeti. Svatko može pomoći na svoj način, a nije nužno da se oglašava u javnosti. Možda netko donira ogromne novce, a da se to i ne zna, a to svakako vrijedi više nego pisanje statusa na Facebooku. I dalje se vodim time da treba dići glas kada se dešava nepravda i oni koji zauzmu „neutralan” stav su mi najgori. Slučaj s Gazom nam je jasno pokazao licemjerje Zapada. Pogledajmo samo kako su europske države reagirale kada je počeo rat u Ukrajini i kakve su sankcije uveli Rusiji, Izrael je pobio više djece u mjesec dana, a oni i dalje pitaju osuđujemo li Hamas. Netanyahu je izgleda dobio dozvolu da radi što hoće, ali sreća pa se danas u vrijeme društvenih mreža laži i zločini ne mogu tako lako sakriti.

Tvoja pjesma Izgubljeni snovi je svojevrsni feniks: za 10. obljetnicu novom verzijom i videospotom je uskrsla, a onda prije nekoliko tjedana, vratio ju je u svijest novih generacija TikTok. Kako si to doživio i obilježio? Što ti znači uostalom ta pjesma danas nakon toliko godina stalnog uspjeha?

Nedavno sam to baš komentirao, ta pjesma je bila filler na albumu, a postala je moj najveći hit. Drago mi je da je nove generacije vole i slušaju, i tko zna kakvih će još s njom iznenađenja biti u budućnosti. Nakon svega smo je uvrstili i u set-listu, tako da ćemo je prvi put pred zagrebačkom publikom izvesti sada u Vintageu.

Dugogodišnji si prijatelj Helem Nejsea koji su početkom godine nastupili na istoj pozornici na koju ti stižeš, a razgovarali smo o kulturi otkazivanja (ljudi), kao i otkazivanja koncerata i šatro dušebrižja oko cajki. Kako pak ti gledaš na sve veću popularnost narodnjačke muzike, a onda istovremeno hinjeno zgražanje i otkazivanje?

Narodnjaci su dio naše muzičke baštine i mi živimo s njima otpočetka. Ja sam prije na njih gledao kao neprijatelje, ali danas mi je to svejedno. Neka radi i sluša ‘ko što hoće. U svakom žanru ima kvalitete, ali i smeća. A što se tiče kulture otkazivanja, mislim da ona otkazuje samu sebe. Neću nikada pristati na pravila da moram da pazim što ću reći u svojoj muzici da nekoga ne bih nekako uvrijedio. Muzika jeste tu da provocira i ako se nekom ne sviđa nek’ ne sluša. Naravno da to ne znači biti primitivan i širiti mržnju, ali po meni su i dalje najbolje pjesme one koje izazovu reakciju i natjeraju na razmišljanje.

Ljubitelji hip hopa znaju te i kao street artista pod umjetničkim imenom Lack. Ti se, pored muzike, baviš i street artom iliti grafitima. Na TikToku i Instagramu imaš zavidan urbani portfolio radova pa bih te zamolio da mi kažeš nešto o terapeutskom efektu grafitiranja, ali i važnosti za kulturu hip hopa i općenito modernu umjetnost jer se i dalje tradicionalisti na njega osvrću kao oblik vandalizma (jesmo li zbilja toliko zaostali)?

Mislim da se svijest ljudi dosta promijenila i da danas samo rijetki grafite vide kao vandalizam. Trebalo nam je dvadeset godina, ali to smo uspjeli promijeniti. Grafiti su dio mene i danas, za mene predstavljaju baš to što si rekao, postali su jedna vrsta terapije. A kako i neće, radim nešto što sam radio kao klinac i svako crtanje me vrati u ta lijepa vremena i drži me mladim. Ovo smo ljeto crtali na par sjajnih festivala, jedan od njih je splitski Xstatic i stvarno sam uživao. Lijepo je doći na festival, a da ne moraš održati koncert, nego po cijeli dan se sunčati, kupati i crtati po zidu.

Jako si istaknuto ime Red Bulla (Raplike) pa me zanima u kojoj mjeri i na koji način Red Bull kao brend održava i pomaže kulturi hip hopa u regiji?

Ne znam za regiju, ali u BiH su oni sastavni dio hip hop scene. Raplika je tu mozda i najvažniji event, ali tu su i Dance your style, BC one, te razni festivali i partiji. Radimo toliko godina da je naš odnos prerastao u prijateljstvo i zahvalan sam im na pomoći.

Zvuči li ti zanimljivo da neke albume/pjesme obradiš u band verziji? Misliš li da bi bend u nekom trenutku mogao biti dio nastupa?

Nekada davno sam nastupao s bendom i neki dan smo imali nastup za BH televiziju gdje smo imali neku sličnu formaciju. To mi je uvijek bilo zanimljivo, tako da tko će ga znati, možda i napravimo nešto. Bend je opet druga energija i ta formacija osvježi i da pjesmama jednu novu dimenziju, zašto ne?

Jesi li zadovoljan reakcijom publike na reggae album?

S obzirom na to da je to bio moj najveći iskorak u karijeri, očekivao sam da će reakcije biti podjeljenije. Starijoj se generaciji jako sviđa, neki kažu čak da mi je to najbolji album, dok mlađima nije baš jasno. Što je i normalno, jer teme koje obrađujem na „Dunyi” jesu za starije i zrelije ljude, tako da će mladi možda nadoći za koju godinu. Nedavno sam to usporedio s mojim iskustvom s Gibonnijevim pjesmama. Te ljubavne pjesma kao klinac uopće nisam razumio, tek kasnije kad sam se oženio shvatio sam o čemu čovjek priča, tako možda bude i s Dunyom.

Naposljetku, u Zagrebu nastupaš ovih dana, pa me zanima što pripremaš za Vintage i zašto bi ljudi trebali navratiti u srijedu?

U Vintage dolazimo Kontra, Indigo i ja i pripremili smo energičan i jak nastup. Nastupamo godinama skupa tako da smo dosta uigrani i to želimo da pokažemo publici. Nama svirke puno znače i ulažemo puno truda da to grmi, tako da dođite i procijenite sami.


Ovaj je sadržaj sufinanciran sredstvima Fonda za pluralizam medija Agencije za elektroničke medije.

Be social

Komentari