Vizart

Čovjek iza Pipi ilustracija: Upoznajte Vedrana Klemensa

vedran klemens pipi reklama
Ilustracija: Vedran Klemens
Vrijeme čitanja: 5 minute

Ilustracija koja je zadnjih nekoliko dana izazvala lavinu reakcija djelo je Vedrana Klemensa, freelance ilustratora koji je u suradnji s agencijom Imago Ogilvy izradio ilustraciju za dobro nam poznati brend Pipi. Dok se po medijima prepiru o tome je li ona pun pogodak i korak naprijed prema toleranciji svih vrsta različitosti ili vrijeđa tradicionalna hrvatska uvjerenja promovirajući nastranost, mi ćemo s autorom ilustracije razgovarati o njegovom dosadašnjem radu i predstaviti njegov opus.

Sjednimo u vremeplov i vratimo se u tvoje djetinjstvo. Jesi li već tada mislio da ćeš se baviti ilustracijama kada narasteš ili si imao skroz drugu viziju svog poslovnog života?

Jesam, crtanje volim otkad znam za sebe. Odrastao sam u Sarajevu, za vrijeme Olimpijade sam imao 6 godina i obožavao sam maskotu Vučka i stalno sam ga crtao. Riječ ilustrator tad još nije postojala u mom rječniku pa sam govorio da želim biti ‘čiko koji crta’. Već tada sam se nadobudno krenuo prijavljivati na natječaje, nacrtao bi nešto i dao bi tati da pošalje, pa sam tako crtao prijedloge maskote za sljedeću Olimpijadu u Calgaryu, novi logo za Bosnalijek i slično. Crteži su bili dječje banalni i nimalo primjereni. Nikad nisam dobio odgovor jer je tata naravno samo glumio da šalje moje prijedloge. Ali tad mi to nije bilo ni bitno, crtao sam iz čistog zadovoljstva.

Možeš li nam opisati evoluciju svojih motiva? Koji su te motivi inspirirali u počecima, a koji sada?

Kad sam bio mali najviše sam volio crtati likove, bilo izmišljene ili junake koji su mi bili poznati iz stripova. S obzirom na to da sam se školovao za slikara i za grafičkog dizajnera i da cijeli život živim od toga što crtam, mislim da nema motiva koji nisam crtao. Ipak i dalje najviše volim likove, portrete, ljudska bića ili neka izmaštana stvorenja s ljudskim karakteristikama. Kad crtam za sebe, najčešće to bude nešto duhovito, seksi ili znanstveno-fantastično. Meni je umjetnost eskapizam, bijeg u ljepši i zabavniji svijet.

vedran klemens pipi reklama
Ilustracija: Vedran Klemens

Kojim tehnikama najčešće barataš?

Cijeli život sam crtao analognim tehnikama, svim crtačkim i slikarskim, najviše ugljenom, olovkom, akvarelom, akrilnim i uljanim bojama. Stan mi je bio poput slikarskog ateljea, pun boja i zamazanih krpa. A onda sam prije 7-8 godina sve izbacio i odlučio da ću crtati isključivo na kompjuteru. Imam veliki ekran i digitalnu olovku s kojom crtam po njemu, proces je i dalje vrlo sličan. Ali više volim digitalno crtanje jer mi je omogućilo da radim brže, da više eksprimentiram i izmišljam nove tehnike. A da pritom koristim manje prostora i trošim manje energije na manualne radnje koje su mi uvijek bile dosadne. Nešto sam, naravno, time izgubio, a od svega najviše mi nedostaje taktilni doživljaj medija s kojim radim, ali to gledam kao na žrtvu koju sam morao podnijeti za nove prednosti koje sam dobio.

vedran klemens pipi reklama
Ilustracija: Vedran Klemens

Koliko je teško raditi po narudžbi? Uspijevaš li naći zajednički jezik s naručiteljima?

Crtanje je, kao i sve drugo pretpostavljam, najljepše kada se radi spontano, iz potrebe i zadovoljstva. Zato i dalje mislim da sam najviše uživao kad sam bio dijete, a i danas najviše uživam kad crtam za sebe. S godinama sam stekao dosta iskustva u suradnji s klijentima i suradnicima i uglavnom dobivam poštovanje i korektan odnos. Također, imam sreću da posla uvijek ima više nego što ga mogu odraditi pa tako često mogu birati što ću raditi, tako da većinom uživam u svom poslu. Teško mi je jedino kad se nađem u prevelikoj gužvi, kad se sastavi nekoliko poslova odjednom, a rokovi stisnu pa se previše umorim crtajući od jutra do sutra. Ili kad mi odbiju rješenje. Odbijanje sam naučio profesionalno prihvatiti, ali iznutra mi uvijek pada jako teško.

Vratimo se sada upravno na aktualnu reklamu za Pipi. Ako pratimo cijelu priču koju prodaju, ova reklama se savršeno uklapa u koncept, no ipak je podijelila društvo. Što ti kažeš na to?

Prvo sam bio iznenađen tolikim reakcijama. Kampanja je predstavila mnogo raznih likova, to su uglavnom simpatične karikature raznih ljudi kakve možemo zateći na plaži. Ali jedino su dva muškarca izazvale burne reakcije. Meni, kao i ljudima kojima sam okružen, drugačija seksualna orijentacija nije nimalo kontroverzna tema, naprotiv, to nam je nešto sasvim normalno. Pa kad se ovako nekad dogodi da promolim glavu iz svog balona, čudno mi je vidjeti da to nekoga još uvijek uzbuđuje.

Ipak, drago mi je što su u velikoj većini pozitivne reakcije.

vedran klemens pipi reklama
Ilustracija: Vedran Klemens

Osim Pipi, iza kojih još vizuala stoji tvoje ime?

Crtam komercijalno već skoro dvadeset godina, tako da sam radio za mnoge naše i strane brandove, ljudi često moje ilustracije mogu vidjeti na raznim pakiranjima jer to najčešće radim. Tako se moje lustracije mogu vidjeti na ambalaži Pivovare Medvedgrad, Jamnice, Podravke, Francka i mnogim drugima. Ovo ljeto sam radio ilustracije za postere i bočice hrvatske punionice Coca-Cole i radujem se što ću ih uskoro objaviti.

Osim ambalaža često crtam za reklamne kampanje, poput ove za Pipi ili kampanje Naivci koja je također bila prilično popularna. Često crtam i za naslovnice knjiga, postere, glavne vizuale raznih manifestacija poput Dana komunikacija i slično. Crtao sam nekoliko puta ilustracije za Google od kojih su mi najdraže one kad smo osvojili srebro na svjetskom prvenstvu jer su obišle cijeli svijet i obradovale mnoge, ljudi su mi pisali, tri dana mi je inbox bio potpuno zatrpan. Ove godine sam za Iskon crtao razne glazbenike, dobitnike Rock&Off nagrade.

Moj portfolio komercijalnih radova je na Behanceu.

vedran klemens pipi reklama
Ilustracija: Vedran Klemens

Kada nije riječ o komercijalnim vizualima, koji motivi prevladavaju u tvojim ilustracijama? Možemo li negdje pratiti tvoje radove?

Ilustracije za sebe radim kad ulovim slobodnog vremena, što nije često, ali ipak čini nekih deset do dvadeset posto moje produkcije. Mnogo toga nikad ne ugleda svjetlo dana jer sam jako kritičan prema radovima koje radim za sebe. Ali neke radove otisnem u maloj nakladi pa poklanjam prijateljima ili prodajem. Upravo sam počeo stavljati neke jednostavnije crteže na moj Instagram profil pa ih tamo možete pratiti (@klemensovo). Slobodno vrijeme mi rijetko naleti u velikim komadima, uglavnom u mrvicama tu i tamo, pa ga najbolje iskoristim radeći relativno jednostavne male crteže koje stignem završiti u tako kratko vrijeme.

Be social

Komentari