novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Vizart

Izložba “Strategije ready-madea” predstavlja rijetko viđene radove Tomislava Gotovca

Foto: Press [Tomislav Gotovac: Fotografija, Bez naziva, 1976.]
Vrijeme čitanja: 3 minute

U Institutu za suvremenu umjetnost u utorak je otvorena izložba Strategije ready-madea koja predstavlja javnosti manje poznat dio umjetničkog opusa Tomislava Gotovca. Nekoliko je velikih obljetnica koje ova izložba (ne)posredno obilježava: 79. godišnjica rođenja Tomislava Gotovca, Duchampovo prvo spominjanje termina ready-made u pismu sestri koje je datirano 15. siječnja 1916. godine te okupljanje umjetnika u Zürichu oko Cabareta Voltaire i početak dadaizma.

U hrvatskoj povijesti umjetnosti Tomislav Gotovac prvenstveno je zapamćen kao performer, multimedijalni i konceptualni umjetnik te filmski glumac i redatelj. Jedan od njegovih najpoznatijih uličnih performansa je Ležanje gol na asfaltu, ljubljenje asfalta (Zagreb, volim te!) koji je izveden u petak, 13. studenog 1981. godine i hommage je američkom redatelju Howardu Hawksu i njegovu filmu Hatari!. Ova izložba nudi rijetku priliku za upoznavanje s njegovim ready-made radovima koji se više ili manje direktno referiraju na dadaistički ready-made koncept Marcela Duchampa.

Foto: facebook.com/TomislavGotovacInstitute
Foto: facebook.com/TomislavGotovacInstitute

Pojam ready-made podrazumijeva gotove i dostupne predmete koji su funkcionalni u svom svakodnevnom okruženju ili dio neke veće cjeline, kao primjerice stolac ili kotač bicikla. No, kada se ta dva predmeta dislociraju iz originalnog konteksta u jedan potpuno novi kontekst, nastaje Kotač bicikla (1913.), prvi ready-made objekt Marcela Duchampa. Tim činom Duchamp je otvorio novo poglavlje u umjetnosti te potaknuo pitanja o umjetničkom stvaralaštvu koja će obilježiti čitavo 20. stoljeće, poput: što je važno da netko bude umjetnik? Može li se banalan, svakodnevni predmet intervencijom umjetnika promatrati kao umjetnost? Uostalom, što točno kvalificira neko djelo da se ono prozove umjetničkim djelom?

Na izložbi je moguće pročitati nekoliko ulomaka iz knjige Marcela Duchampa Apropo „ready-mades“ (1961.) koji pojašnjavaju njegovu želju za „vizualnom ravnodušnoću“, a posebno je zanimljiv sljedeći citat: „Budući da su tube s bojom koje umetnik koristi načinjeni, gotovi proizvodi, moramo zaključiti da su sve slike na svetu potpomognuti ready-made…“

Foto: Ziher.hr/Anja Tomljenović

Tomislav Gotovac u svom je umjetničkom radu slijedio takvu radikalnu praksu 20. stoljeća i to je vidljivo u izloženim kolažima, objektima i filmovima iz različitih faza koji su nastajali od polovice sedamdesetih godina prošlog stoljeća. Kolaži od naljepnica hrane koji su okrenuti naopako, različiti računi iz kavana i dućana, prazne koverte s pozivnicama na izložbe i pivski čepovi koje je pažljivo pobrojio i kolekcionirao, primjer su Gotovčeve pomalo opsesivne kolekcionarske aktivnosti i kategorizacije predmeta. Knjižica s radovima s izložbe u izlogu Galerije Znanje u Zvonimirovoj ulici iz 1988. godine dostupna je za prelistavanje, a u njoj se nalaze fotografije nekih od radova koje je na istoj izložbi moguće vidjeti uživo. Jedan od zanimljivijih radova svakako je Gotovčev rođendanski poklon ženi koji je dio kovane ograde s jednog prozora i u obliku je horoskopskog znaka za vagu, što je znak njegove žene Zore.

Foto: Ziher.hr/Anja Tomljenović

Poznato je kako je Gotovac bio izraziti filmofil. Na izložbi je prikazano 18 filmova koji su nastali postupkom ready-madea, što bi značilo da je Gotovac preuzeo sekvence iz najdražih crno-bijelih filmova pedesetih, izrezao ih i napravio od njih svoj mali intimni ready-made. Jedan od takvih filmskih kolaža bavi se ljudskim osjećajima, što proizlazi iz njih i što ih potiče.  Na ovom linku  možete pročitati kako dr. Hrvoje Turković tretira pojam ready-made u filmskom mediju te općenito o Gotovčevu filmskom stvaralaštvu.

Ova izložba predstavlja rijetku priliku za upoznavanje s jednim dijelom raznolikog umjetničkog opusa velikog Tomislava Gotovca. Iz Instituta za suvremenu umjetnost napominju kako su i više nego zadovoljni posjećenošću ove izložbe, posebice ako se uzme u obzir relativno kratko postojanje Instituta na novoj adresi (Trg Kralja Tomislava 20). Kustos izložbe je Darko Šimičić, s kojim će zainteresirani imati priliku razgovarati 17. veljače. Izložba ostaje otvorena do 20. veljače.

Be social
Što misliš o ovoj izložbi?
Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!
Vaš glas je zabilježen. Hvala vam na glasanju!

Komentari