Kako je nastupila era blockbustera i tko je probio led?
Blockbuster, kada govorimo o filmskoj ili kazališnoj umjetnosti, označava vrlo popularnu i uspješnu proizvodnju. No, kako ništa ne dolazi iz vedra neba, nameće se pitanje odakle dolazi taj izraz?
U zabavnoj industriji ovaj izraz je u prošlosti bio korišten primarno kao kazališni sleng, a odnosio se na iznimno uspješne kazališne komade. Ipak, danas se uglavnom koristi u filmskoj i farmaceutskoj industriji. Pojam blockbuster u filmu govori koliko o narativnom dijelu, toliko i o opsegu proizvodnje. Pojavio se u američkom tisku u ranim 40-im godinama, opisujući najveće zračne bombe, pojedinačne bombe koje su mogle uništiti gradski blok. Kasnije korištenje odnosilo se na sve što je imalo javni utjecaj uključujući multi- milijunsku prodaju računalnih igara i romana, pored kazališnih i filmskih produkcija.
Prije ovog, sada već kultnog pojma, različiti mediji koristili su sebi svojstvene izraze da opišu ono što se danas krije pod pojmom blockbuster, primjerice: spectacular (The Wall Street Journal), super- blockbuster (Variety), super- grosser (New York Times).
Kako bilo, Steven Spielberg davne je 1975. godine svojim filmom Jaws (hrv. Ralje), otvorio prostor novom pojmu, tj. blockbusteru. Publika je pojam doživljavala kao novi kulturni fenomen, kao brzu i uzbudljivu zabavu. Gotovo kao jedan novi žanr s obzirom na to da su bili u interakciji s tim filmovima, da se poslije dugo pričalo o njima, te su se ljudi vraćali pogledati ih ponovno kako bi nanovo osjetili uzbuđenje.
Jaws je pokrenuo blockbuster eru u kojoj mnogi producenti teže stvaranju upravo takvih filmova koji imaju težište na određenom događaju i komercijalni apel. Pored Spielberga, redatelj Star Warsa, George Lucas, povezan je s početkom blockbuster ere.
Jasno da je i prije filma Jaws bilo filmova poput: Quo Vadis, The Ten Commandments, Ben- Hur i Gone With The Wind koji su postavili temelje za razvoj spomenutog pojma. Točnije, ti su filmovi prozvani blockbusterima isključivo na temelju broja prodanih kino ulaznica.
Danas, jedan od najbitnijih faktora svakako jest profit koji ne smije biti manji od 100, 000, 000.00 $, a mora biti zarađen u kratkom vremenskom periodu, od svega nekoliko mjeseci, i to unutar SAD-a. Postoji još jedan, doduše nešto manje bitan faktor, a to je trajna privlačnost. Prema njoj bi, nakon prikazivanja u kinima, ti filmovi trebali nastaviti zarađivati novac preko video- prodaje i preuzimanja s interneta.
Kroz vrijeme, blockbuster može se početi smatrati klasikom, ovisno o broju generacija koje je uspio obuhvatiti. Važno je napomenuti kako blockbusteri u pravilu stvaraju snažnu reakciju filmskih kritičara. Reakcija nije nužno pozitivna, bitno je da je snažna i da ima širok odjek u javnosti koja ju može, ali i ne mora prihvatiti. Nerijetko se događa da kritičari “pokopaju“ film, a publika ga jednostavno obožava. Dakle, kada se neki film imenuje kao blockbuster to znači da je interes i odaziv javnosti veći, tj. iznad većine sličnih produkcija u tom razdoblju.