James Earl Jones
12. rujna 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Dana 9. rujna preminuo je James Earl Jones, kazališni, filmski i televizijski glumac, omiljen zbog svojih uloga kao što su ona Mufase u „Kralju lavova”, Dartha Vadera u serijalu „Star Wars”, Jacka Jeffersona u filmu „Velika bijela nada”, Jamesa Greera u serijalu o Jacku Ryanu, ali i brojnim drugim ulogama.

Adele
3. rujna 2024.

Vrijeme čitanja: 6 minute 10 koncerata, najveća pop-up arena ikad i najduža setlista koju je Adele otpjevala. Riječi još uvijek nisu dovoljne, bilo je savršeno.

Glazba

Komentar – Nominacije za Porin 2017: Vrijeme je za novu, objektivnu glazbenu nagradu

Foto: facebook.com/PorinHR
Vrijeme čitanja: 6 minute

Najveseliji dan u godini u glazbenoj redakciji Zihera već je tradicionalno objava nominacija za glazbenu nagradu Porin. Možda bi najbolje bilo da idući put jednostavno objavimo screenshot našeg razgovora punog nevjerice i šoka, no ovog puta odlučili smo se da, u maniri copy/paste tehnike ministra Barišića, naše zajednički misli predočim u par rečenica koje imaju više smisla od nominacije Marija Petrekovića za najboljeg novog izvođača. Da, dobro ste pročitali. Ne, ovo nije šala. Je li nominiran zbog svojih nastupa u emisiji “Tvoje lice zvuči poznato”? Nismo sigurni. Jedini drugi potencijalni dokaz pronašli smo u pjesmi Nerviram se. I mi, Mario, i mi. Hoće li sljedeći korak u karijeri ovog velikog umjetnika biti nominacija za Nagradu hrvatskog glumišta? Vrlo vjerojatno, i to u kategoriji najbolje predstave za transformaciju u Tinu Turner!

U godini kada su izvanserijske debitantske albume izbacili Porto Morto, Yellow Buzz, The Black Room, NLV i Sowas, kada bi i Irena Žilić, Denis Katanec, Valentino Bošković te Luce za gerontofile iz glasačkog tijela Porina prošli pod nove izvođače, nominiran je Mario Petreković. Odmah bismo željeli za iduću godinu nominirati Luku Bulića i njegove bullhitove za album godine, a emisiju “Petkom s Petkom” za najbolji album zabavne glazbe. U toj je kategoriji ove godine nominiran album “Moderna žena” Jelene Rozge kojoj se smiješi prva nagrada od kada je Bižuterija postala hit godine. Uz nju su nominirani i Tereza Kesovija za album “Oči duše” te Hrvoje Hegedušić za “Moje najlepše kajkavske popevke”. Time se nastavljaju nemoguće kombinacije ove kategorije nakon što su prošle godine zajedno bili nominirani Ivan Zak, Ibrica Jusić i Rade Šerbedžija.

Najveći šok ovogodišnjih nominacija zapravo je priredila kategorija najbolje muške vokalne izvedbe. Nakon nevjerojatnih šest uzastopnih nagrada i ukupno impresivnih deset nagrada za najbolju mušku vokalnu izvedbu, Massimo Savić ove godine nije ni nominiran. Evo, svi smo u redakciji zanijemili. Naprosto ne vjerujemo da je Massimov pobjednički niz prestao, a da nije dobio ni priliku boriti se za nagradu. Nije prošao ni kvalifikacije. Čak je Federer nakon pet uzastopnih titula na Wimbledonu šesti naslov izgubio u finalu od Nadala. Massimo nije dobio priliku obračunati se s Gibonnijem, Oliverom i Damirom Kedžom.

Foto: www.porin.org

Oliver drži drugo mjesto u ovoj kategoriji sa šest osvojenih nagrada, a ne biste vjerovali da Gibo u svojoj enormnoj kolekciji nema Porina za najbolju mušku vokalnu izvedbu. Bit će ovo oštar okršaj braće s albuma “Familija”, neće Oliver tako lako odustati od sedmog Porina za najboljeg vokala, Gibo će se još žešće boriti za svoju prvu nagradu, no mi držimo fige Kedži! Tako je, onom najmanjem iz trija Saša, Tin i Kedžo. Ne biste vjerovali, ali Kedžo uživo pjeva deset puta bolje nego na snimci, u što su se mogli uvjeriti svi koji su prisustvovali njegovom prvom samostalnom koncertu u karijeri, na Valentinovo u Tvornici kulture. Pjevao je i 365 – neka vam bude žao – i najomiljeniji guilty pleasure Hrvata mlađih od 30 godina u rockerskoj izvedbi spojio s Rock Your Body uzora mu Justina Timberlakea.

Kedžo je nominiran i u kategoriji najbolje vokalne suradnje za duet Sve u meni se budi s mladom pjevačicom Zsa Zsom. Zarazna i veoma pjevna pop balada pobjednička je pjesma ovogodišnjeg Zagrebačkog festivala (zvučali su impresivno na spomenutom koncertu u Tvornici). Veselje i novi uspjeh mladim nadama hrvatske pop glazbe – kvalitetne pop glazbe koja nema veze s estradom – mogu pokvariti Kedžini protivnici iz prethodne kategorije, Oliver & Gibonni i njihova Sreća, ili Jinxi i Gobac te njihov Maradona.

U kategoriji ženske vokalne izvedbe Josipi Lisac nisu konkurencija Daria Hodnik i Antonela Doko, no potonja bi mogla pokvariti veselje Petrekoviću postane li novi izvođač godine. Ali Lisac bi imala konkurenciju kada bi nominirane bile Luce ili Irena Žilić. Čak se ekipa iza Porina ne treba puno mučiti da otkrije nove ženske vokale, Josipa Lisac servirala im ih je nekoliko puta, ugostivši na svojim koncertima Luce, Dinu Rizvić i Lovely Quinces.

Foto: Ivan Gari Suvalj

Doduše, iznenadilo nas je što Nina Kraljić nije nominirana u toj kategoriji, s obzirom na to da su joj prošle godine na temelju pobjede u Voiceu uručili nagradu za najboljeg novog izvođača. Očito joj još nisu oprostili činjenicu da na Eurosongu nije nastupila s pjesmom hrvatskih autora. Prisjetimo se kako je to prošle godine Hrvatsko društvo skladatelja zgodno sročilo: “Čak i neuspješna pjesma s Eurosonga kroz emitiranja i izvođenja generira financijsku vrijednost svojim vlasnicima: skladatelju, tekstopiscu, aranžeru, producentu, izvođačima, izdavaču i diskografu.”

S obzirom na to da sam počeo veoma direktno, par riječi o preskočenim kategorijama. Za album godine nominiran je “Familija” Olivera & Gibonnija, što smo znali od trenutka kada je album bio najavljen. O&G u ovoj su kategoriji zajedno osvojili osam nagrada, za albume “Judi, zviri i beštimje”, “Mirakul”, “Unca Fibre” i “Toleranca” odnosno “Oliver u Lisinskom”, “Dvi, tri riči”, “Vridilo je” i “Tišina mora”.

Konkurenciju im ove godine prave kompilacijski (samo što to nitko nije rekao “struci” iza Porina) album Detoura “10“, neočekivani izbor “Angela Merkel sere” Let3 (očita bezidejnost i nezainteresiranost Porinovog glasačkog tijela za novu scenu), hvalevrijedan izbor “Tijelo” Elementala (preporučili smo im to prilikom prošlogodišnje dodjele nagrada, poslušali su nas, jeeej) i pozitivno šokantan izbor “Tišine” Sare Renar. Jasno je tko je naš favorit i tko jedini zaslužuje nagradu među nominiranima (ujedno treći na Ziherovoj listi najboljih domaćih albuma 2016. godine).

Utješnu nominaciju Massimo je dobio za pjesmu godine – 1000 ljudi autora Predraga Martinjaka i Ante Pecotića. Kužimo te Massimo, nije ni Federeru bilo fora osvojiti US Open nakon izgubljenog Wimbledona. Gibo je nominiran za Udicu, Nina Badrić za Dani i godine, a nominaciju je dobila i mlada Mia Dimšić za singl Život nije siv. Naš favorit i jedina pjesma koja zaslužuje nagradu je Detourov hit Zaljubila sam se. Zaista je riječ o odličnoj pjesmi, nema se tu što dodati, bilo bi veliko iznenađenje osvoji li nagradu bilo koja druga pjesma.

No ako je jedna prošlogodišnja pjesma zaslužila nominaciju, uz Zaljubila sam se, onda je to briljantan povratnički singl Jinxa Jesmo li dobro. Apsurdno je da je ova pjesma previđena, a nominaciju je dobio bezvezni pjesmuljak Maradona. Jinxe Porini ne vole, nikad nisu osvojili pjesmu godine, album godine, pa čak ni izvedbu grupe s vokalom (da, govorimo o onim Jinxima u kojima pjeva Yaya). Tek imaju utješni hit godine 2002. (Tamo gdje je sve po mom), ali čak i Rozga ima hit godine.

Na dan kad su objavili da prekidaju s radom, Postolar Tripper dobio je počasnu nominaciju za najbolji album alternativne i klupske glazbe. Uz njih su nominirani Elemental i Sara Renar, što pokazuje svu apsurdnost ne samo ove kategorije, već cijelih Porina. Nevjerojatno je da si glasačko tijelo najveće hrvatske glazbene nagrade nije dalo truda da pronađe tri albuma alternativne i tri albuma klupske glazbe (što god to bilo) iz 2016. godine pa su te dvije kategorije spojili u jednu. Hoćete klupsku scenu? Prije manje od mjesec dana u Tvornici se održao dvodnevni rasprodani festival Drito iz Tvornice s tucet izvođača. Ovo je čisti dilentatizam i nemar struke, otvoreno ruganje svima koji se bave glazbom, što nas dovodi do šireg problema.

Porin sustavno ignorira mlade izvođače i nezavisnu scenu. Očito su zaglavili u dječjem vrtiću pa i dalje misle da će, ako će dovoljno dugo žmiriti i držati uši zaklopljene, proble… ovaj, nezavisna scena nestati i utihnuti. Zašto? Jer nije dio sustava. Kada je bilo najavljeno da Porin prestaje biti diskografska nagrada i postaje glazbena nagrada, neki su čak naivno pomislili da će izvođači koji su glazbu izdali samostalno, recimo putem Bandcampa, biti nominirani. No jedini kome je to uspjelo bio je Jonathan (za novog izvođača 2015. godine), a recimo da bi ove godine pod to mogao proći Elemental koji je album “Tijelo” izdao za vlastitu diskografsku kuću. No među nominiranima nema nijednog izvođača koji je glazbu samostalno izdao putem Bandcampa ili nekog drugog servisa, a nisu zastupljeni ni nezavisni izdavači poput Moonlee Records, Dirty Old Label ili PDV Records.

Foto: Adela Mrnjaus / Ziher.hr

Zašto je ovo širi problem od samih Porina? Zato što hrvatska diskografija preživljava isključivo od ZAMP-a, a ZAMP se hrani radijskim eterom. Kada bi radijski eter preuzeli She Loves Pablo, Porto Morto, NLV, Jonathan, Lovely Quinces, novčića koji se slijevaju u džepove Gibonnija, Nene Belana, Nikše Bratoša i drugih, ne bi bilo tako puno. Mislim, bilo bi i dalje puno, ali zašto s nekime podijeliti tortu ako je možeš pojesti sam. Mislite da pišem gluposti? Pročitajte još jednom citat HDS-a od prije nekoliko paragrafa.

Iza Porina stoje HDS, HRT i Hrvatska glazbena unija, a ZAMP je jedan od projekta HDS-a, kao i Cantus ansambl koji je, kako je istaknuto u priopćenju za medije, ove godine osvojio čak pet nominacija za Porine u kategorijama klasične glazbe, ukupno najviše nakon Olivera & Gibonnija. Iznenađujuće kao i činjenica da je dobitnik najviše Porina u povijesti Nikša Bratoš, čovjek koji sjedi u Upravnom odboru nagrade za koju je ove godine četiri puta nominiran (za najbolju snimku i produkciju te kao producent albuma godine i najboljeg albuma pop glazbe).

Nema se tu što više reći. Nagrade će opet raspodijeliti Croatia Records, Aquarius Records i Dallas Records, kao da je i dalje riječ o diskografskoj nagradi, a ne o nagradi koja bi trebala vrednovati dosege hrvatske glazbene scene u njenoj cijelosti. Ekipa iza Porina glazbu i dalje ne namjerava slušati, tako dugo dok njihove pjesme pune radijske etere i njihove novčanike. Nemojte biti kao ekipa iza Porina. Budite kao ekipa iza Glazbenog lonca. Pristupite glazbi s entuzijazmom, širite svoje glazbene horizonte, tragajte za novim izvođačima, podržite lokalnu i nezavisnu scenu i festivale.

Be social

Komentari