novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Vizart

Kako (ne) biti John Malkovich: Odlična fotografska igra u Domu HDLU-a

Malkovich
Foto: Monika Bračević/Ziher.hr
Vrijeme čitanja: 3 minute

Kako je to biti John Malkovich, a zapravo uvijek biti netko drugi, pokazuje suradnja poznatog američkog fotografa, redatelja i snimatelja i još poznatijeg holivudskog glumca. Fotografije Sandra Millera s Johnom Malkovichem u glavnoj ulozi predstavljene su na izložbi Malkovich, Malkovich, Malkovich: Hommage majstorima fotografije u Galeriji Bačva u Domu HDLU-a.

Na izložbi su rekreirane legendarne fotografije koje se nalaze u svakom pregledu povijesti fotografije 20. stoljeća. Čak i ako niste upućeni u materiju, neke od njih su, poput Identičnih blizanaca Diane Arbus ili Johna Lennona i Yoko Ono Annie Leibovitz, dio vizualnog narativa koji je itekako prepoznatljiv. Osim što je izložba hommage Millerovim fotografskim uzorima, u središtu je Malkovichev prirodni talent transformiranja u različite identitete. Miller i Malkovich dugogodišnji su prijatelji, tako da je u procesu nastajanja materijala postojalo maksimalno povjerenje te je ostvarena dragocjena kreativna suradnja.

Foto: Monika Bračević/Ziher.hr
Karizmatični Malkovich u zadanim ulogama

Zanimljiv detalj su legende na kojima se, uz osnovne podatke o originalnoj fotografiji i njezinom autoru, nalazi i malena reprodukcija originala kako biste se mogli podsjetiti na izgled originala i ocijeniti koliko je dobro Malkovich obavio svoj posao. Na to pitanje nije teško odgovoriti: obavio ga je izvrsno. U slučaju nekih portreta, poput onog Alberta Einsteina, Salvadora Dalíja ili Ernesta Hemingwaya, nevjerojatno je kako u prvi mah niste sigurni radi li se o originalu ili Millerovom snimku.

Preuzimanje identiteta ne događa se jednosmjerno. U trenutku kada Malkovich postaje netko drugi pred fotoobjektivom, Miller preuzima identitet svog prethodnika autora, odnosno fotografskog uzora koji je snimio originalnu fotografiju. Mnogo teži zadatak je rekonstruirati fotografiju nego što se to možda isprva čini.

Foto: Eleonora Glišić/Ziher.hr
Tehničko savršenstvo i inzistiranje na detaljima

Potrebno je ogromno fotografsko iskustvo i znanje zanata za rekreiranje osjetljivih detalja poput svjetlosti ili Malkovicheva izraza lica. Fotografije su nastajale u različitim razdobljima i uvjetima (primjerice fotografija izbjegličke majke Dorothee Lange iz 1936. ili Gillesov portret Jeana Paula Gaultiera iz 1990. godine). U projektu je sudjelovao velik broj profesionalaca, od šminkera i kostimografa do scenografa koji su fotografijama osigurali tehničku savršenost. Zaokupiranost detaljima dolazi do gotovo bizarne razine u primjeru fotografije Richarda Avedona Ronald Fischer Beekeeper (1981.) u kojoj su pojedinačno birane i slagane pčele po Malkovichevu tijelu. Upravo zbog posvećenosti detaljima i Millerovu perfekcionizmu, nijedna fotografija ne prelazi u grotesku ili karikaturu.

Foto: Monika Bračević/Ziher.hr

Na izložbi se u Klubu HDLU-a prikazuju i kratki filmovi Butterflies, Ecstasy, Hell i Psychogenic Fuge, a najzanimljivi je Allegory of the Cave koji nastaje na temelju Platonove priče i povezuje se sa suvremenim američkim društvom. Tako je duo Miller-Malkovich, osim izvrsne estetske kvalitete fotografija, uspio uputiti i društveno-politički komentar na trenutno stanje u Americi.

Izložba ostaje u Zagrebu do 9. travnja, kada nastavlja svoju svjetsku turneju.



Ovaj je sadržaj sufinanciran sredstvima Fonda za pluralizam medija Agencije za elektroničke medije. 

Be social
Što misliš o ovoj izložbi?
Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!
Vaš glas je zabilježen. Hvala vam na glasanju!

Komentari