„Naslijeđe” (4. sezona): Na tronu može biti samo jedan. Ili jedna? Ili troje?
„You’re not serious figures. I love you, but you are not serious people” (Logan Roy, „Rehearsal”)
Četvrta, ujedno i posljednja, sezona serije „Naslijeđe”, HBO-ovog dragulja u kruni sjajnih serija, vraća nas u svijet iznimno bogate, no duhovno i emocionalno osiromašene obitelji Logana Royja i njegove djece – Kendalla, Shiv, Romana i Connora.
Zakoračite, ako se usudite, u okrutni svijet Wall Streeta, mjesta u kojem ne postoji milost i roditeljska ljubav, i doživite nove ekonomsko-političke trzavice između članova obitelji koja bi sve učinila zbog novca, pa makar to značilo prelazak preko nekoliko leševa (neki od njih i doslovno, primjerice Kendall Roy).
Ulozi nikad nisu bili veći – bezosjećajni milijarder Lukas Matsson okomio se na Waystar RoyCo kojeg svim silama želi kupiti, obitelj još uvijek osjeća posljedice Tomove bezočne izdaje, Loganova bolest sve više napreduje, odnosi između njega i djece još uvijek su i više nego zategnuti, a tu su i nikad neizvjesniji predsjednički izbori u Americi… Sve će to dodatno uzdrmati još jedan nepredviđeni događaj koji će za posljedicu imati nove izdaje i prijevare na kakve čak ni najgorljiviji gledatelji ove serije nisu naviknuli.
Biser bogate riznice HBO-a
Ono što je prvotno zamišljeno kao film inspiriran obitelji Ruperta Murdocha, medijskog magnata i moćnika koji stoji iza kontroverznog Fox Newsa, ubrzo će prerasti u seriju i megahit, još jedan biser bogate riznice Home Box Office-a koji je već producirao klasike kao što su „Obitelj Soprano” i „Žica”.
Kao što je već rečeno, četvrta sezona donosi sve ono zbog čega smo se zaljubili u ovu skupinu šarolikih likova, ali i zbog čega su nam se dobrano zgadili. Jer upravo je četvrta i posljednja sezona ona u kojoj su sve karte na stolu i u kojoj će svi uključeni igrači – od obitelji Roy do stare garde Waystara, od Matssona do američke političke vrhuške – konačno morati pokazati što drže u rukama.
Nevjerojatan je razvoj likova i tempo kojim se ova satirična drama kreće – bez puno zastajkivanja, serija već u prvoj epizode četvrte sezone kroz dijalog likova nagoviješta potresan događaj koji će se dogoditi kasnije, a koji će zapaliti ionako uzavrelu situaciju. Uz to donosi nove zaplete poput rastave Toma Wambsgansa i Siobhan Roy kao posljedicu Tomove izdaje, medijski konglomerat Pierceovih konačno pada u tuđe ruke, a nazrijeva se i sudbina koalicije započete krajem treće sezone koju čine Shiv, Kendall i Roman.
Sve to prati zloćudan oblak potencijalno zapaljive političke situacije koju je zakuhao Logan svojim izborom radikalno desno nastrojenog Jeryda Menckena za kandidata Republikanske stranke, a koji bi zemlju mogao odvesti u smjeru (prikrivenog) fašizma.
All bangers, all the time
Kako bi rekao Kendall Roy – „All bangers, all the time” – doslovno ne postoji filler-epizoda ili čak scena bez dubljeg značenja.
Posebno je u četvrtoj sezoni izražen dramski dio ove satirične drame koja će se naposljetku odigrati poput kakve grčke tragedije kakve se ne bi posramio ni Sofoklo. Zaoštreni i komplicirani odnosi bez otvorenog iskazivanja ljubavi, a iza kojih se ipak krije neka bolesna i toksična (ali iskrena) vrsta ljubavi posebno karakteriziraju odnose likova ove sezone.
Kendall, Shiv i Roy po prvi puta surađuju i imaju isti cilj, no mogu li izdržati pritisak oca koji ih hladno naziva štakorima i izdajicama? Može li Logan živjeti sa samim sobom, znajući da zbog njegovog nemilosrdnog odgoja i maltretiranja djece još uvijek nema vidljivog nasljednika?
Kako će Shiv preživjeti izdaju jedinog čovjeka koji ju je iskreno volio, čak i kad ona njega nije voljela? Može li Roman izdržati pritisak koji mu stvara otac ili će ga povući sirenski zov moći i bogatstva? Tko će naposljetku zasjesti na tron i kakve će to posljedice ostaviti na sve prisutne? Mnogo je pitanja na koja naizgled ne postoji jednoznačan odgovor, no scenaristički tim će nam ga ipak dati, na načine na koje to nismo mogli ni zamisliti.
Sve to i mnogo više čini ovu sezonu iznimno napetom i potresnom, dirljivom i tužnom i tako do samog iznenađujućeg, ali i na neki način, gledajući unatrag, očekivanog finala.
Sjajni scenaristi + briljantni glumci = megahit!
Ništa od tog ne bi bilo moguće bez, kao što mnogi navode, najbolje kombinacije scenarističke genijalnosti te sjajnih nastupa i glavne i sporedne postave.
Posebno vrijedi istaknuti dirljive i uživljene nastupe Jeremyja Stronga kao Kendalla koji ovaj put pokazuje drugu, mračniju, loganovskiju stranu sebe, ali i ranjivost kakvu samo tatin sinek poput njega može pokazati te Sarah Snook kao Shiv koja se prometnula u glumačku gromadu i koja je u mnogim epizodama zasjenila sve prisutne.
Iako je pomalo ostavljen po strani, Brian Cox kao Logan naprosto briljira te je njegov lik poput goriva na bure baruta, katalizator koji pokreće i preokreće sve oko sebe, unatoč pomalo smanjenoj minutaži.
Kieran Culkin ponovno je odličan kao Roman, comic-relief lik koji će svojim briljantno napisanim i odglumljenim opaskama i ciničnim komentarima ponovno nasmijati gledatelje, no koji pokazuje da je i on trodimenzionalan lik koji se nikad nije oporavio od Loganovog odgoja zbog čega je i zapao u vezu s Gerri.
Matthew Macfayden i Nicholas Braun ponovno su vrhunski odradili zadatak kao urnebesni dvojac Tomlette – Greggs što se od tako dobrih glumaca može i unaprijed očekivati.
Pa tko ne bi bio Conhead?!
A kad smo kod takozvane stare garde Waystara – Davida Raschea kao Karla, Fishera Stevensa kao Huga, J. Smith-Cameron kao Gerri te Petera Friedmana kao Franka – oni se još jednom pokazuju na dvostruki način. S jedne strane spremni su jedni drugima i obitelji Roy zabiti nož u leđa i ne osvrtati se puno, a s druge strane svojim ponašanjem i komentarima su nikad bolji izvor smijeha. Posebno treba pohvaliti Raschea koji pokazuje da nije dostigao vrhunac kao Sledge Hammer u istoimenoj seriji i koji je uvjerljivo najduhovitiji od stare garde.
Connor i Willa konačno dobivaju malo veću minutažu nakon što su godinama bili nepravedno zapostavljeni. Tako će Connor posebno doći do izražaja svojim dirljivim monologom o tome kako je naučio živjeti bez ljubavi obitelji i cure Wille, dok će Willa konačno preuzeti uzde u ruke kako bi se pobrinula za supruga. No, oni su također izvrsni i u satiričnom dijelu, posebno s Connorovom kandidaturom za predsjednika kojemu ankete predviđaju točno jedan posto potpore, no koji vjeruje u pobjedu. Pa tko onda ne bi bio Conhead?!
Kao glavni antagonist ove serije nameće se Lukas Matsson kojeg odlično glumi Alexander Skarsgård u against-the-type ulozi kakvoj ga nismo naviknuli gledati. Skarsgård je posebno zanimljiv kao antiteza Royjevima – on je neobuzdan, nekonvencionalan, hoda u jeftinoj odjeći i tako svima signalizira da je on nova vrsta bogataša koji će jednog dana vladati njihovim svijetom.
Britell zakucava za pobjedu
Kao i svaka vrhunska satirična drama, tako i ova sadrži puno komičnih i zabavnih situacija (Incident s wasabijem, Podvučeno ili precrtano ime, Kako dati otkaz na Romanov način, The Disgusting Brothers, Gargantuozna torbica, Karlov prijateljski savjet Tomu, svaka scena s Gregom i dr.), briljantnih igri riječima (Nan-o a mano, bleed the Swede) i drugih izvora humora.
Ne smijem zaboraviti ni razlog koji me privukao ovoj seriji, a to je glazba Nicholasa Britella. Od trenutka kad sam ju prvi put čuo, počeo je drugi dio mog života. Nije to nikakvo čudo jer je Britell izvanredan skladatelj glazbe za filmove i serije, upravo zahvaljujući njegovom umijeću siguran sam da nitko ne propušta intro ove serije.
Njegova velebna orkestralna glazba koja odražava stare snage medijskog carstva Royjevih pomiješana je s motivima iz hip hopa koji odražavaju novu, svježu krv Royjevih te joj daju poseban ugođaj. Posebno je emotivna skladba koja svira pred sam kraj serije i koja mi i dan-danas odzvanja u ušima.
Napeta poput najboljeg političko-ekonomskog trilera zbog čega ju i zovu nasljednicom „Igre prijestolja”, no istovremeno zabavna poput najbolje satire, četvrta sezona serije „Naslijeđe” nešto je najbolje na malim ekranima još od trenutka premijere 2018. godine, ako ne i duže. Ako se u to još niste uvjerili, svakako pogledajte.
Svih 39 epizoda dostupno je na HBO Maxu.
Ovaj je sadržaj sufinanciran sredstvima Fonda za pluralizam medija Agencije za elektroničke medije.