NASLJEĐE: Tko će zauzeti mjesto na čelu Waystara u novoj sezoni?

nasljeđe

Seriju „Nasljeđe” („Succession”) s razlogom novinari neprestano uzdižu na pijedestal. Ipak se ona bavi zakulisnim igrama vlasnika i potencijalnih nasljednika izmišljene konglomeratske tvrtke Waystar koja se bavi medijima i zabavom. Pisac Jesse Armstrong priznaje da je Logana Roya (Brian Cox) bazirao na medijskim magnatima poput Ruperta Murdocha (direktora NewsCorpa u sklopu kojih se nalazi londonski The Times, The Sun i možda najbitnije Fox News). Iako se serija ne fokusira samo na probleme cenzure ili manipulacije medijima, oni su prožeti u tkaninu obitelji Roy. Takva pitanja njima su toliko minorna i nezanimljiva da ih se rješava tako da se odmahne rukom… A dvadeset asistenata odmigolji razriješiti bilo što što je Royeve zasmetalo.

U prvoj epizodi u kojoj upoznajemo obitelj Roy prisustvujemo 80. rođendanskoj zabavi patrijarha Logana koji svojim oslabljelim fizičkim stanjem u svoje četvero djece potakne glad za najvišom titulom i sve jače se nameće pitanje tko će ga naslijediti na čelu tvrtke. Kendall Roy (Jeremy Strong) je cijeli život podredio tvrtci i ocu i s razlogom očekuje da će on biti taj. Njegov stariji brat Connor nema baš doticaja sa stvarnošću, sestra Shiv se uhljebila kao politička savjetnica, a najmlađi brat Roman je obiteljski klaun koji ima titulu operativnog direktora, ali i asistenta koji ga štiti od njega samog.

Macall B. Polay/HBO

Ne valja ako se smiješi

Ipak, kad se kraljevska vlast poljulja, odjednom im se svima počnu stvarati zazubice. Od samog početka je očito da svjedočimo jednom groteskno manipulativnom svijetu i Logan ne bi ni htio da se njegova djeca ponašaju drugačije. To je očito u načinu na koji se odnosi prema njima, pa do onoga kako ih uči da se tretira konkurencija.

„Ne valja ako se smiješe”, Logan inzistira pri sklapanju posla. Ako se smiješe, onda ih nisu potpuno uništili. A ako su svi zadovoljni, to je loše. Svijet Royevih je svijet nezamislivog bogatstva (sigurno je s razlogom prezime Roy toliko slično riječi royal). Kako im novac više ne predstavlja ništa, oni se okreću potpunom ponižavanju drugih samo zato što to mogu. Logan počinje od svoje obitelji i postaje sve žešći što su mu žrtve udaljenije. Zato mu ništa ne znači što se u njegovoj firmi godinama zataškavalo ubijanje i  sekualno zlostavljanje žena i djece od strane menadžera. Prema njima nemoćni ljudi nisu ni punopravne osobe već NRP – no real person.

S razotkrivenim skandalom unutar tvrtke Waystar završila je druga sezona serije. Royevi se boje zatvora i još više da će im dioničari oteti tvrtku. Zato Logan od Kendalla zahtijeva da se žrtvuje za svoju obitelj i tvrtku i preuzme krivnju za manipulacije. Kendall, kao što smo već navikli, radije to iskoristi za još jedan napad na oca i na press konferenciji okrivi njega te najavi kako će on preuzeti vodstvo nad tvrtkom. Mnogo se pisalo o Loganovom misteriozno ponosnom smiješku na kraju druge sezone. Je li napokon ponosan na sina?

Dugo iščekivana treća sezona je napokon na HBO

Bojim se išta reći da ne bih odala niti jedan detalj u vezi nove sezone. A onda opet, da opišem u detalje svaku scenu neću uništiti doživljaj jer oni ne znače ništa bez opisnih interpretacija iz usta Royevih. Ipak je „Nasljeđe” poznato po kreativnim, neočekivanim uvredama.

U trećoj sezoni, čini se kao da će Kendall napokon uspjeti. Ali dosad je bio poznat po tome da uzima prevelik zalogaj što Logan Roy zasigurno jest. Shiv se u ovoj sezoni fokusira na ulogu direktorice Waystara kao da je to magični lijek koji će joj pomoći pronaći smisao u životu. Roman pod dubioznim mentorstvom Gerri počinje vjerovati u sebe, a Connoru pak predsjedničke ambicije udaraju u glavu i možda bi se i on okušao kao direktor. Ukratko, za razliku od svega ostalog, pozicija direktora se neće Kendallu predati na pladnju.

I dok se ostatak njegove braće i sestara pokušava umiliti i dokazati ocu kao pravi odabir za nasljednika tvrtke, Kendall ostaje sam sa sobom. Kendalla često preuzmu naše obične ‘ljudske’ emocije i odjednom se čini kao da je on jedino ljudsko biće među svim tim strvinarima. Ali vrlo brzo je razočaravajuće očito da koliko god se trudio, zbog svojeg bogatstva i odgoja on može komotno biti i sa drugog svijeta. Nema sretnog kraja za čovječanstvo, bez obzira koga izabrali na čelo Waystara.

Macall B. Polay/HBO

Tračak Royevih čuči u svima nama

I onda – zašto bi itko htio gledati takvu seriju? Dobro pitanje. Pogotovo jer se „Nasljeđe” ne bavi fetišizacijom bogatstva. Koliko god uživali imati uvid u njihov svijet, vjerojatno biste dobro promislili prije nego biste dopustili Loganu da vas uzme pod okrilje. Čak i kad se pojavljuju na raskošnim zabavama, Royevi se svađaju, pričaju o poslu, o titulama i gotovo uvijek kući idu nesretni. Tijekom cijele serije, najteže je razumjeti zašto svi toliko manično ganjaju titulu koja ih nikada neće usrećiti.

Ali na neki način, što više gledate „Nasljeđe” počinjete shvaćati da su svi ti lijepi ljudi zapravo ljušture i utvare. Na neki način, oni su i manifestacija svih najružnijih osjećaja koji se pojavljuju u ljudima i koje pokušavamo izbjeći pod svaku cijenu. Ponekad mi se čini da su likovi „Nasljeđe” vizualni prikaz najtamnijih kutaka ljudske podsvijesti.

Zato mi je i jasno kako je „Nasljeđe” svoju popularnost razvilo zahvaljujući osobnim preporukama. Bez obzira što je ova serija prilično hermetički zatvorena u svoj zakukuljeni svijet biznisa, porivi koji ih vode svima su nam razumljivi. Koliko god se nadali da u nama nema tako mračnih nagona, ne možemo odvratiti pogled. Royeve je užitak mrziti.