Recenzija – Big Hero 6: Velika očekivanja vode do velikih razočaranja

Big Hero 6 novi je Disneyjev animirani film koji je izgledao kao potencijalno najbolji animirani film ove godine. Dječak Hiro je genijalac nadaren za robotiku koji se nakon smrti svog također genijalnog brata udruži s njegovim prijateljima genijalcima u borbi protiv maskiranog zločinca koji svojim umom kontrolira nano-robote. Disney se ovoga puta potrudio složiti etnički, rodno i subkulturno raznovrsnu ekipu prijatelja koja se sastoji od Azijata, crnca, dvije djevojke i (prikrivenog) hašomana. Kao šlag na kraju, nazvali su grad u kojem se radnja odvija Fransokyo da se naglasi japanski štih crtića.

Uz to, ulogu dobrog vozača i ljubitelja brzina prepustili su djevojci. Kad se u taj miks ubaci Bayomax koji je zapravo Kung Fu Panda u robotskom izdanju, čini se da je zabava neizbježna. Višestruki traileri i scene koje su služile kao teaseri prije premijere dali su naslutiti da Big Hero 6 vrvi odličnim komičnim scenama i zanimljivim likovima. Nažalost, čini se da je netko u Disneyju bio svjestan da je to daleko od istine pa je zato u trailere ubacio jedine dobre scene u nadi da će to privući ljude.  S obzirom na zaradu od 428 milijuna dolara s kojom je prešišao Interstellar, čini se da je ta taktika bila i više nego uspješna.

Muzika je u filmu nadasve prosječna i toliko tipična da ponekad bode uši. Treba se samo sjetiti starijih Disneyjevih crtića kao što su Mulan ili Lion King ili Tarzan i koliko je truda uloženo u njihovu glazbenu pozadinu. Dijalozi između likova sastoje se od otrcanih fraza kao što su “Let’s do this!”, “Find another angle!” i “We have to work together!”, a njihovi su odnosi površni, bez daljnje razrade njihovih osobnosti i potencijalnih unutarnjih i vanjskih konflikata. Osim Heroa, svi su likovi karikature i svaki je od njih samo utjelovljenje jedne tipične osobnosti. Fred je schillan, GoGo Tomago je nabrijana ženska, Wasabi je kukavica, a Honey Lemon je plavuša s Harvarda.

Zaplet je u najmanju ruku predvidljiv. Kad kažem predvidljiv to znači da je Big Hero 6 priča koja je ispričana već na mnogo načina kroz mnogo medija, bilo da se radi o knjigama, serijama ili filmovima. Identitet glavnog negativca mogao je biti iznenađenje samo onima koji u životu nisu pogledali ni jedan krimić, a fanovima SF-a bilo je odmah jasno da ženski lik koji zapne u nekoj neobičnoj prostorno vremenskoj distorziji sigurno nije mrtav. Dakle, ako se odlučite pogledati Big Hero 6, a fan ste navedenih žanrova, loše vam se piše.

Doduše, razočaranje je možda rezultat toga što smo svi navikli da se animirani filmovi sve češće rade za “odrasle”. Naučeni smo da se u pozadini glavne priče nalazi mnogo manjih priča koje otvaraju razne moralne problematike i tjeraju nas da danima razmišljamo o tome što smo pogledali. Iz dječje perspektive ovo je idealan crtić. Priča je jednostavna, a opet zadovoljavajuća. Postavlja se problematika smrti voljene osobe i stalno se ponavlja poruka da nas oni koje volimo zapravo nikad ne napuste.

Herovog brata Tadashija više nema, ali za sobom je ostavio svoje životno djelo, robota Bayomaxa u kojeg je usadio svoje najvažnije vrijednosti i nade. Svako je usamljeno dijete vjerojatno poželjelo imati takvog prijatelja na napuhavanje koji je istovremeno utjeha, društvo i utjelovljenje brižnosti. Možemo se utješiti idejom da je Disney zapravo na najjednostavniji način probao svojim najmlađim gledateljima objasniti što je smrt i kako se pomiriti s gubitkom voljene osobe. To je vjerojatno glavni razlog zašto je Big Hero 6 bio nominiran za najbolji animirani film na dodjeli Zlatnih globusa i zašto je trenutno među nominiranima za Oscara u kategoriji najboljeg animiranog filma. Izuzev toga u prilog mu ide samo još lijepa kompjuterska animacija.

Činjenica koja možda najviše smeta u radnji je što se nano-robotima upravlja pomoću uma i kao što Hero kaže “jedina je granica vaša mašta”, a glavni negativac te robote koristi na toliko nemaštovit način da sam gledatelj zapita ima li uopće ikakvu osobnost. Ta je premisa mogla otići puno dalje i moglo ju se razraditi na zanimljivije načine – cijeli je animirani film mogao biti borba između dvije mašte, dva uma. Big Hero 6 nije ispunio svoj potencijal i to mu se ne može ne zamjeriti. U sebi ima teme nadarene djece i mladih, prijateljstva, umjetne inteligencije i (ne)prihvaćanja smrti voljene osobe; da su tvorci ovog animiranog filma dublje ušli u samo dvije od tih tema, Big Hero 6 mogao je biti bolji. Ovako se svim tim temama bavi prepovršno i time priča gubi na snazi.

Ipak, da ne bude sve tako crno, kao nagradu što ste pročitali recenziju do kraja i za one kojima se animirani film ipak svidio, u suradnji s 2i film distribucijom Ziher dijeli majicu  i privjesak za ključeve s motivom Big Hero 6. Majica je namijenjena mlađim (ili samo manjim) gledateljima od 110 do 140 centimetara visine. U komentaru ispod članka ostavite svoje ime i prezime i koji od ta dva predmeta želite, a sretni dobitnici bit će objavljeni na našoj fejsbuk stranici.