Recenzija – “Godfather” (Wiley): Grime blockbuster

wiley

Wanna talk grime? Then I’m still the one / Why? Because I’m the lyrical don

S razlogom se određenim glazbenicima dodaje titula godfather. James Brown, Frankie Knuckles, Ozzy Osbourne, Neil Young, B.B. King samo su neki od glazbenika koji su uveličali i dali ogroman doprinos svome glazbenom žanru. Wiley s pravom stavlja na ovaj album tu titulu.

Zamisli da si glazbenik, neovisno o razini profesionalnosti, pa te iz vedra neba nazove frend i kaže da te pregazilo vrijeme i da se ostaviš glazbe. Lijepo od njega što je to rekao na glas jer možda to mnogi koji ti nisu frendovi misle tebi iza leđa. Ili će te to slomiti ili ojačati. Wiley je upravo takav poziv jednom obavio, primio se mobitela i bacio tweet: “I’m not dropping an album anymore. Pointless I reckon.” Sva sreća pa danas ja, a i mnogi njegovi fanovi preslušavamo album “Godfather”.

When it’s straight from the heart, you can’t go wrong

Njegov jedanaesti album trebao je biti vani u rujnu prošle godine, ali je odgođen nebrojeno puta. S obzirom na to da ima poznatu reputaciju nepouzdanosti, odgađanja intervjua i live svirki, ovo se moglo i očekivati. Ali kaže da mu je to posljednji. Kaže da ima previše godina (38) da skače po pozornici pred jedva punoljetnom publikom i da tu ulogu predaje mlađim kolegama. Ako je to istina, onda odlazi s vrha u stilu. Glazbeni časopis New Musical Express (NME) svake godine dodjeljuje glazbena priznanja. Ove godine u kategoriji “Outstanding Contribution To Music” ta je nagrada pripala upravo Wileyu. Nagradu mu je uručio njegov kolega i prijatelj Skepta.

Preslušavajući album odmah se daje na znanje da je ovo pop-free album, sat vremena čistog grime zvuka. Nema tu ništa slično njegovim pjesmama pop crossovera kao što su Heatwave ili Wearing My Rolex. “Godfather” je nabijen energijom, trijumfalan i konstantno uzbudljiv. Rime su direktne u glavu, čisto i tehnički besprijekorno izvedene. Ritam razigran, 8-bit bas ispoliran do savršenstva. Nije ni čudo kad su na izradi sudjelovali producenti Preditah, JME, Darq E Freaker i mnogi drugi velikani. Svoj doprinos daju Skepta, Devlin, JME, Ghetts, Chip, P Money, Lethal Bizzle, Footsie, D Double E i nove mlade snage žanra. Eskiboy ih je sve skupio na ovom albumu.

It’s Eskiboy in your speakerbox

Muzikalnošću samo jedna stvar odluta u R&B teritorij. U Were Always, Pt. 2 nastavak je prvog dijela iz 2009. godine. Tada su gostovali Dizzee Rascal i Tinchy Stryder, a sada vokal daje Skepta. Tematski i glazbeno slična stvar. Orkestralne selekcije i slojeviti saw bas temelj su u većini stvari. Klarinet je fantastično upotrijebljen u My Direction, viole voze Pattern Up Properl i Can’t Go Wrong. Speakerbox bas mogao bih slušati do besvijesti, toliko sexy slojeva oscillatora. Bang i On This uz predhodno spomenutu vješto kombiniraju grime zvukove. Joe Bloggs je više trap, a Birds n Bars vješto kombinira oba stila.

Anybody wanna know what I’m doin’ right now / Go tell ’em that I’m back with a banger

S ovim albumom grime kao žanr se budi iz svoje hibernacije. Skepta je prošle godine objavio izvrstan “Konnichiwa” (recenzija), Kano daje “Made in the Manor”, Stormzy je nedavno objavio svoj prvijenac, a navodno Lethal Bizzle nešto kuha za ovu godinu. Živnula je scena i od prošle godine uznemiruje ušne kanale ljubitelja ovog žanra. Iako je u prošlosti odbijao titulu kumstva u dotičnom žanru, Wiley ga sada prihvaća u potpunosti. Bez daljnjeg dokazivanja graciozno se može povući ako mu je to i dalje namjera. Smjena generacije je uspješna s imenima kao što su Stormzy, Novelist i hrpa mladih koji čekaju u redu. S vrha svoga trona Wiley može gledati i biti ponosan na svoju vladavinu te doprinos stvaranju ovog glazbenog pravca.