Sezona Oscara: U glavnoj kategoriji očekuje nas izvjesna utrka bez iznenađenja
Često jednako zabavno kao i sama dodjela Oscara su predviđanja, nagađanja i pametovanja svih ljubitelja filma i filmskih kritičara oko pobjednika u kategoriji za najbolji film. Kako se radi o prilično izvjesnoj utrci u kojoj vrlo vjerojatno Boyhood odnosi pobjedu, odlučili smo stvari zapapriti i nominirane podijeliti u tri kategorije: oni koji bi trebali dobiti kipić, oni koji bi mogli dobiti kipić i oni koji ni u paralelnom svemiru gdje je to jedini snimljeni film ne bi trebali dobiti kipić. Pretjerujemo naravno, u maniri prestižne nagrade, i glamurozne noći u kojoj je sve pretjerano i zato ju toliko i volimo.
“American Sniper” (Clint Eastwood)
“Boyhood” (Richard Linklater)
“Birdman” (Alejandro González Iñárritu)
“The Grand Budapest Hotel” (Wes Anderson)
“The Imitation Game” (Morten Tyldum)
“Selma” (Ava DuVernay)
“The Theory of Everything” (James Marsh)
“Whiplash” (Damien Chazelle)
Oni koji bi trebali
Zasluženo prvi spomenuti je Boyhood. S ovim filmom nije slučaj da ga počnete favorizirati jer ga svi favoriziraju, pa i ako vas nije oduševio, postoji određeni pritisak da kažete da jest (kao kod The Imitation Game). Jedinstven zbog priče iza i ispred kamere, koje su, isprepletene, čarobni sastojak ovog pitkog filma, Boyhood se zaista sviđa svima, nepretenciozno i bez pritiska, kako je i snimljen. Odrastanje ( i roditelja i djece) je univerzalna priča koja je daleko veća od zlatnog kipića, a nije snimljena da ga osvoji, i baš zato i mi navijamo da ga dobije.
The Grand Budapest Hotel. Wes Anderson, kako i priliči jednom đinđeru, izaziva podijeljena mišljenja. Ili ga obožavate, ili ga preziretezajedno s njegovim simetrijom opsjednutim, stiliziranim i nerealnim filmovima. Ako spadate u zadnju skupinu pokrijte se ušima jer je čovjek snimio film koji je nominiran za Oscara. Ako ga volite, onda znate zašto je u ovoj kategoriji. Rogert Ebert rekao je da njegov film iluzija, ali ne laž. Itekako, Hotel je vrlo istinita priča o „maskama koje nosimo da bi održali sliku o sebi koju prezentiramo i cijeni koju plaćamo da bi ona ostale visjeti“. Rijetki kontroliraju kameru kako Anderson to čini u ovom filmu, a pritom šarmantno prikazuje sve slojeve ljudskosti i njenog manjka u trenucima. Neka ovo bude vjetar u leđa za još mnogo šarenih iluzija!
O filmu Selma smo pričali i prvenstveno smatramo da ovako medijski popraćen događaj može stavljanjem ovog filma u centar zbivanja dodatno osvijestiti pitanje rasizma. Dodatak je činjenica da se zaista radi o dobrom i dirljivom filmu, koji sve manjkavosti u usporedbi s dva prethodno navedena nadoknađuje samom tematikom, koje je bitna i nažalost i dalje vrlo aktualna.
Birdman su neki nazivali pretencioznim, a iako je pred kraj prilično kaotičan, to je i dalje jako dobar film. Ono što posebno veseli je činjenica da Keaton praktički igra samog sebe, nimalo laskavu ulogu glumca pod pritiskom da ga ne pregazi vrijeme. Zahvaljujući ovoj ulozi ( u kombinaciji s talentom) to se ne bi trebalo dogoditi nastavi li i dalje biti glumac koji se ne shvaća preozbiljno i ostavlja prostor za ironijski odmak koji je ovom filmu dao na težini. Obzirom da Iñárritu nije tipični Hollywoodski redatelj, cijeli film se djelomično može doživjeti kao njegovo ismijavanje, a pitanje je koliko je Akademija spremna nagraditi takav film.
Oni koji bi mogli dobiti
Već spomenuti Boyhood nije samo naš favorit, nego i cijelog svijeta uključujući i filmsku struku, tako da ima velike šanse, rekli bismo i najveće.
Nadalje je tu The Imitation Game, film koji je dobar, ali ne i odličan. Tipičan people-pleaser, film koji ljudi vole gledati, ali ga ne pamte godinama, bez obzira na zanimljivu istinitu priču i fantastičnu izvedbu Cumberbatcha i Knightley. Zamjeram mu scene rata gdje su makete i kompjuterska animacija preočite i povijesne činjenice koje nisu posve točne. Pogotovo kad se radi o smrti glavnog lika, gdje se očito dobivaju bodovi na osjetljivoj temi. Da se razumijemo, i dalje se radi o vrlo gledljivom filmu, ali pored jake konkurencije smatram da mu malo nedostaje do cilja.
Oni koji sigurno neće osvojiti(ili se bar nadamo)
Na ovu kategoriju spali su American Sniper, The Theory of Everything i Whiplash. Dvama potonjima ne možemo zamjeriti previše konkretnih stvari, jednostavno im prijeti prejaka konkurencija. Što se Snajperista tiče, ne smatramo da film koji veliča ubojicu i ubijanje treba dobiti ikakvu nagradu. Uz to radi se o previše puta prožvakanoj priči o američkom patriotizmu koja ostavlja gorak okus u ustima.
Da zaključimo, iako je 2014. servirala neke odlične filmove, što se samih Oscara tiče, barem u glavnoj kategoriji ne očekujemo veća iznenađenja. Većina prognozera tvrdi da su realni suparnici Boyhood i The Imitation Game, a u tom slučaju nadamo se pobjedi Linklatera.