„Shazam! Bijes bogova“ (2023): Deus ex korporativna machina

shazam
Vrijeme čitanja: 6 minute

Film redatelja Davida F. Sandberga prati mladog Billyja Batsona, 17-godišnjeg dječaka koji se izgovaranjem riječi „Shazam!” pretvara u odraslog superheroja Shazama s neograničenim moćima. Ovog puta se naš protagonist Billy suočava s time da će uskoro napuniti 18 godina i da bi ga mogli izbaciti iz udomiteljskog doma, dok se kao Shazam suočava s tri kćeri titana Atlasa koje žele vratiti moć svog oca i uništiti Zemlju.

Ako Gunn dozvoli!

Ono što Shazam ne zna jest da mu iz sjene prijeti nova opasnost u liku Jamesa Gunna, novog šefa DC Studija koji bi mogao zapečatiti njegovu sudbinu i zamijeniti Zacharyja Levija u glavnoj ulozi.

„Hijerarhija moći u DC-u će se zauvijek promijeniti”, ponosno je najavljivao Dwayne „The Rock” Johnson glumeći Black Adama, antiheroja koji se u stripovima bori sa Shazamom. Njegove riječi su se obistinile na način na koji nije očekivao – The Rockov film je propao na kino-blagajnama, a njegov lik će provesti još dugo vremena u nekoj od ladica dok ga novi šef Gunn ne izvuče na površinu.

shazam

Njegovu sudbinu mogao bi dijeliti i Shazam, odnosno Zachary Levi, jer u novom DC univerzumu nitko nije siguran. Uz već smijenjene Henryja „Supermana” Cavilla, Bena „Batmana” Afflecka, Rayja „Cyborga” Fishera i druge, isto bi se moglo dogoditi i Gal Gadot kao Wonder Woman, a kamoli „manjim” superherojima kao što je Shazam.

I upravo je to ono što ovaj film čini posebnim (i to u negativnom smislu) – tijekom gledanja pažljiviji gledatelj i ljubitelj DC-a, ili onog što je od njega ostalo, ne može se ne zapitati – gledam li ja film koji je nepotreban i koji na kraju ništa neće promijeniti? Jer priroda je svakog od pojedinih superherojskih filmova povezivanje u veću cjelinu, širu i ljepšu sliku, ali uz uvjet da mogu stajati na vlastitim nogama.

Tko će okačiti plašt o klin?

S pravom se pitamo vodi li ovo ičemu ako u trenutačnom planu Jamesa Gunna Shazama nema ni na vidiku. Batman se vraća i u filmu „Batman: The Brave and the Bold” i u „The Batman II”, Superman dobiva film „Superman: Nasljeđe”, Wonder Woman dobiva prequel seriju o Amazonkama, no što je s majušnim superherojima i superheroinama?

Navodno ćemo odgovor znati nakon filma „The Flash” koji bi trebao biti konačan odgovor na pitanje koji junaci ostaju, a koji će morati okačiti plašt o klin. Dotad ćemo se pozabaviti Shazamom, drugorazrednim superherojem i prvenstveno comic-relief likom, a onda istinskim superherojem.

Tinejdžer-superheroj

Shazam je dječak koji svojim moćima raspolaže transformacijom u tijelo muškarca, kojeg odlikuje veliko srce, dječački humor, potisnute traume iz prošlosti (otac kojeg nikad nije upoznao, majka koja ga je dva puta napustila, dječaštvo provedeno po udomiteljskim obiteljima…), gotovo neograničene moći koje je dobio od tajanstvenog Čarobnjaka te autoironičnost i samosvjesnost srodna Deadpoolu („Avengers Society? That sounds good for some reason!”, „Captain Marvel”).

shazam

Sama ideja „Kad bi tinejdžer postao superheroj, što bi radio?” je genijalna i obećava puno zabave, smijeha i iznenađenja, koliko god da već bila viđena (Spider-Man, Ms. Marvel). Ne čudi stoga da je prvi dio bio jedno od najugodnijih filmskih iznenađenja 2019. godine i lagan, obiteljski film koji nije pretendirao na Oscara na najbolji adaptirani scenarij, već je bio tu kako bi pružio dobru zabavu. I u tome je uspio, što potvrđuju i dobri rezultati na kinoblagajnama širom svijeta, kao i činjenici da je dobio nastavak.

No, ono što se dogodilo na kraju prvog dijela moglo bi biti presudno za neuspjeh drugog dijela. Govorim, naravno, o činjenici da je Shazam odlučio podijeliti svoje moći sa svojom posvojenom braćom i sestrama te smo tako dobili šest likova i njihovih šest pandana (koji se gotovo po svemu razlikuju od dječje verzije sebe) kao foku s filma, a to je iznimno teško za postići. Rezultat su nedovoljno iskarakterizirani, plošni likovi koji imaju jednu do dvije osobine koje bi ih trebale učiniti ljudskima (jedna je mudra, druga je djetinjasta, treći je gay, četvrti je gejmer…).

shazam

#JusticeForFreddy

Od njih se izdvajaju Freedy Freeman i Billy Batson od kojih je posebno Freddy, odnosno Jack Dylan Grazer, dobar. Toliko dobar da krade svjetla reflektora i sa Shazama te sam se uvijek pitao zašto on nije Čarobnjakov prvak? Jer ovako imamo stanje u kojem je Billy Batson potpuno različit od odrasle verzije sebe – Billy je smrtno ozbiljan, a Shazam ne može biti ozbiljan ni pod prijetnjom smrću.

To i dokazuje više puta, a to pak uvelike smanjuje ionako malenu opasnost za likove i tenziju spušta na ništicu. Freddy je puno sličniji Shazamu i stoga bi on trebao biti glavni lik pa ako ovo itko iz DC-a čita (u što sumnjam), vodite bilješke!

Kao i da sami vide da Billy i Shazam nisu jedno te isto, vrli scenaristi odlučili su Billyjevo vrijeme svesti na minimum, tek toliko da zaradi honorar. Dobivamo zato puno Shazama i njegovu Shazamily, što je na papiru dobra ideja, ali u stvarnosti vrlo traljavo izvedeno.

Nije ni čudo da ih lokalni stanovnici zovu Filadelfijski fijasci. I dok je prvi film ideju obitelji kao centralnu temu sproveo kroz toplu, ljudsku priču o odnosu Billyja i njegove majke, nasuprot Billyja i njegove nove obitelji, ovdje je priča zagušena prevelikim brojem likova i patetikom ideje „obitelji” koju je patentirala franšiza „Brzi i žestoki”, a koja se sastoji od toga da jednostavno kažete „obitelj” i svi vam povjeruju da je istina to što propagirate.

SAD-u prijete izvanzemaljci!

Drugi problem koji muči superherojske filmove “novije generacije” jesu plošni, nedovoljno razvijeni i nezanimljivi zlikovci, zli zbog zla samog, ne iz nekog višeg razloga. I dok u načelu zlo radi zla samog može jako dobro funkcionirati (vidi „Vitez tame” ili „Nema zemlje za starce”, ako već nisi), u većini slučajeva je to promašeno i traljavo izvedeno.

Takve su, nažalost, i tri zlikovke „Shazama”, grčke boginje Hespera, Kalipso i Antea, koje žele osvetiti poginulog oca Atlasa, vratiti njegovu moć i uništiti Zemlju, počevši s Philadelphijom (USA! USA! USA!) kao da ostatak kugle nije vrijedan uništenja, bar što se njih tiče. Ne pomaže ni što ih glume oskarovka Helen Mirren, gotovo uvijek sjajna Lucy Liu i mlada glumica čije ime nećemo otkriti za sve one koji žive ispod kamena i ne gledaju trailere filmova.

Mirren i Liu su solidno odradile posao i zaradile ček, no među njima se ipak izdvaja Mlada Glumica koju ćemo zasigurno još viđati u DC-jevom svemiru, ako Gunn dozvoli.

Kao da je Kalipso, božica kaosa, sudjelovala u produkciji filma – to je jedino što bi moglo objasniti ovaj film, Vidi se to i po epizodnim ulogama jedne superheroine, dvoje likova koje smo mogli vidjeti u seriji „Peacemaker” i pojavljivanju dvojice zlikovaca iz post-credits scene prvog dijela.

shazam

Sudbina svih tih likova trenutno visi u zraku te se ne zna hoće li dobiti krunu ili giljotinu, mrkvu ili batinu. Zato je teško reći treba li ovaj film uopće ikome preporučiti kako ne bi zaostajao u gradivu filmske škole ili ga jednostavno treba pospremiti na policu i zaboraviti na njega dok mu Gunn i drugi čelnici DC-a ne odrede sudbinu.

Nakon kraćeg razmišljanja, ovdje vrijedi isto kao i za njegovog Marvelovog pandana, „Ant-Man i Wasp: Kvantumanija” – ne gledajte ga ako vam posao ili hobi nije pisanje recenzija filmova i serija! Nema odmora dok traje obnova, poručuju iz DC-a i zato sve do 2024. možete u miru ne izdvajati novac za filmove kojima čelništvo želi zaraditi novac za daljnje projekte.