Vizart

Yellow Yuri (Ilustrator): O žućkastoj patini, bojicama i papiru

yellow yuri, naslovna slika, gram umjetnosti
Vrijeme čitanja: 5 minute

Upoznali smo ga kroz nebrojene riječi i rečenice koje je napisao i piše. Onda su se u bespućima Instagrama počeli pojavljivati crni papiri i neopisivo žive ilustracije. Te žive boje bile su zaslužne da svako malo provjeravamo što je to Yellow Yuri danas nacrtao. Kada smo otkrili da se iza tog neobičnog imena krije Igor Jurilj, bez razmišljanja se javilo sto i jedno pitanje na koji smo željeli dobiti odgovor. Igor piše, podučava, radi izložbe, crta… Možda je lakše nabrojati što ne radi. Stvara magične vizure i neobične likove. Bojama donosi svoju verziju stvarnosti i daje nove oblike i dimenzije svakodnevici, a sve to isprepliće s neobičnim kolažima.

Tko je ilustrator koji se krije iza vizuala za pokret #FREEBRITNEY (na koji su reagirali i njezini sinovi i američki mediji), iza šarenih markera i crnih blokova?

Igore, možeš li nam se za početak predstaviti jer nas strašno zanima tko se krije iza imena Yellow Yuri?

Jedna osoba s nekontroliranim ADHD-om s averzijom prema snu, pa onda slobodno vrijeme u javi mora usmjeravati na bilo kakav oblik stvaranja ili produktivnosti. Mislim da moram o tome ozbiljno s psihologinjom raspraviti…

Zašto Yellow Yuri, a ne Igor Jurilj? Kako je došlo do tog pseudonima?

Yuri je nadimak od vrtića gdje mi ni tete, kamoli djeca nisu nikada ispravno izgovarala prezime. Cijeli život bi to ‘LJ’ bilo prekršteno u sve druge varijante, osim prave, pa je Yuri ostalo. Najstariji prijatelji tako me zovu, kao i moji kolege u školama u inozemstvu. Do ovog ‘yellow’ je došlo tijekom jednog nadrealnog iskustva tijekom kojeg je žuta boja bila motivator da krenem crtati nakon punih deset godina pauze. Sve oko mene imalo je žućkastu patinu, a iznutra je neki impuls tražio bojice i papire. Otad iliti zadnjih pet godina stalno vizualiziram svoje slike s one strane mašte i gledam ih kao njezine suvenire.

Yellow Yuri, gram umjetnosti, Šibenik


Profesor si engleskog jezika i povijesti, pisac, glazbeni novinar… Kako je uz sve to došlo do toga da kreneš crtati?

Vrtićka dob. Moja prijateljica Sara Gortan (koja je bila u Gramu umjetnosti) i ja za stolom bi crtali, a kao klinac sam uvijek htio biti bolji. Gutali smo nevjerojatne količine crtića, ali i knjiga iz domene fantasyja, folklora i bajki, pa palete boja i motiva morali modificirati i vidjeti kako se mi nosimo s maštom. Onda bismo u osnovnoj crtali superjunake, likove iz crtića i iz borbenih igrica koje smo proširivali svojim idejama i karakterima. Kad sam odselio iz Istre, dopisivali bismo se i pisma si ilustrirali. Nekako je sve stalo (ili se usporilo) odlaskom na studij.

Kako bi sam sebe predstavio kao ilustratora?

Nestrpljiv. Samokritičan.

U kojem smislu si nestrpljiv ilustrator? Žrtvuješ li ponekad kvalitetu rada zbog te osobine? Misliš li da je ta samokritičnost blagoslov ili prokletstvo?

Nestrpljivost kreće kada konkretna ideja bude skicirana na papir, onda se prečesto nepotrebno žurim završiti ju, što je, naravno, to prokletstvo – potkradaju se greške i propusti. Samokritičnost je dodatno prokletstvo zbog poslovične nemogućnosti prijenosa mentalne ideje na medij.

Kažeš da ti je inspiracija svakodnevnica, kako biraš motive? Što iz nje najčešće posudiš za svoju umjetnost?

Nekako nevoljko to priznajem, ali popularna kultura koja je nekakvo sjecište svih mojih interesa: povijest, anglistika, novinarstvo. Ljudska aktivnost i kreativnost me najviše nadahnjuju, pa onda ilustracija bude osobni feedback, komentar ili kritika na stvarnost. A i ti su motivi inspiracije građevinski materijal svijeta u koji bježiš od bljutavo rutinske i hladne svakodnevice. Nekako mi se čini da u popularnoj kulturi kompenziramo političko-ekološku apokalipsu koja nam se događa.

Yellow Yuri, gram umjetnosti, Istanbul u koronadnevniku

Ima li crtanje za tebe i terapeutsku notu? Misliš li da umjetnost ima tu moć da kroz nju pretočimo svoje (male i velike) kaose?

Apsolutno jest meditativna terapija. Crtanje je meditativno jer jedino mi ono daje potpuni fokus i sve izvan nevidljivog okvira djela u nastanku gubi karakteristike prostora i vremena. Čak ne primjećujem ni tišinu, što je u stanju budnosti nepojmljivo.

Jesi li kreativan na zahtjev (i kako gledaš na to) ili se vodiš slobodom inspiracije?

Apsolutno. Najiskrenije ću ti reći da kreativnost na zahtjev najviše brusi tehničke vještine jer narudžbe različitih vrsta traže da znaš softvere, različite tehnike i alate.

Kojim se medijima koristi? Koji su ti u ovom trenutku najdraži alati za stvaranje?

Krenuo sam s alkoholnim markerima zbog njihove teksture slične vodenim bojicama, da bi dolaskom pandemije stvar preuzeli akrilni markeri na crnim papirima. Istovremeno obožavam raditi kolaže.

Nosiš li uvijek svoj mali blok sa sobom?

Ponekad i dva. Makar za vođenje bilješki i skica. Ali kad putujem, pernica s markerima i blok su tu.

Imaš li umjetničko-autorske ambicije koje bi volio ostvariti?

Prvenstveno želim završiti slikovnicu o Bowieju začetu još prije njegove smrti, a na tragu glazbe ilustrirati i dizajnirati glazbena izdanja.

Yellow Yuri, gram umjetnosti, #FREEBRITNEY

Držimo fige da se to sve i ostvari. Koji ti je projekt ili projekti na kojem si do sada radio posebno dragi i zašto?

Čekaj da proskrolam po feedu… Tri su.

Prvenstveno projekt zaslužan za konkretan ilustratorski početak – naslovnica ploče „Correlation” dubrovačkog benda Embassy 516. Nakon što sam im napravio cover, frontmen i dugogodišnji prijatelj Žarko pozvao me izložiti ilustracije na predstavljanju albuma. Tu vidim početak.

Britney na križu postala je najprošireniji vizual pokreta #FREEBRITNEY na koji su reagirali i njezini sinovi, kao i američki mediji, a ljudi motiv počeli nositi na prosvjedima pred sudnicom.

Naposljetku, obožavam suradnju s Profilom na srednjoškolskim čitankama ‘Književni vremeplov’ gdje sam ilustrirao lektirne naslove.

Kako gledaš na Instagram kao platformu koja ti pruža mogućnost da pokažeš svoje ilustracije? Misliš li da bi ti bez nje bilo teže doći do publike?

Živim na Instagramu, a tu si me i pronašla. Sram me to reći, ali tu mi je adresa. Platforma mi je omogućila prve profesionalne angažmane, a praktična je za tehniciranje, učenje od boljih i umrežavanje s novim ljudima. Srce mi sad zatitra na nekoliko hrvatskih imena s kojima sam postao blizak na aplikaciji, a i uživo. On njih puno učim i nadahnjuju me.

Gdje može pronaći tvoj ilustracije ako ih poželimo imati za sebe?

Hvala ti na reklamnom prostoru: na Instagramu (@yellowyuri), Facebooku (@YellowYuriArt) i na webshopu Modna katedra gdje sada već dobar dio njih ljudi nose kao majice, a zidovi kao svoje ukrase.

Za kraj, što ti je draže: pisanje ili crtanje?

‘Ajme meni, kakvo je to zločesto pitanje?! Srećom imam oboje na raspolaganju, pa kada jedna blokada nastupa, najčešće se otvori kanal za ovo drugo. Ne postoji trenutak dvostruke. Mislim da je to precizniji odgovor. Još pitaš vagu po horoskopu…


Ovaj je sadržaj sufinanciran sredstvima Fonda za pluralizam medija Agencije za elektroničke medije.

Be social

Komentari