Što ćemo u zagrebačkim kazalištima gledati u 2017. godini?
Grad Zagreb objavio je rezultate natječaja za javne potrebe u kulturi u 2017. godini. Iz dokumenta saznajemo koje produkcije zagrebačke kazališne kuće, umjetničke organizacije, skupine i družine planiraju u 2017. godini. Kazalište Gavella 16. veljače premijerno izvodi „Romancu o tri ljubavi“ Antuna Šoljana, u režiji ravnatelja kazališta Borisa Svrtana. U Gavelli je u siječnju trebala biti premijera drame „Pijani“ Ivana Viripajeva, u režiji Borne Baletića, no zbog neslaganja između glumačkog ansambla i autorskog tima predstava je otkazana te će „Romanca“, prvotno zamišljena za novopokrenutu Scenu 121 u atriju Gavelle, zaigrati na velikoj sceni.
Zanimljivo je da će „Romancu“ u veljači zaigrati i HNK u Splitu, u režiji Nikole Šimića. Za ožujak su planirane premijere predstava „Komet“ Justine del Corte u režiji Aide Bukvić te „Srce veće od ruku“ Elvisa Bošnjaka u režiji Tamare Damjanović. „Komet“, praizveden 2012. u Burgtheatru u Beču, portretira melankoličnost građanske sredine na rekonstrukciji jednog vjenčanja. Sezonu će zatvoriti hrvatska praizvedba teksta „Nevidljivi“ Tene Štivičić u režiji Matjaža Pograjca. Drama koja prati grupu migranata u Velikoj Britaniji te portretira moderno društvo iz perspektive imigranata praizvedena je 2011. u Velikoj Britaniji, a u Gavelli će zaigrati 13. svibnja.
Nakon “Kometa” i “Nevidljivih”, u iduću bi sezonu Gavella trebala ući s još jednim suvremenim dramskim tekstom. Paolo Magelli režirat će „Ponovno ujedinjenje dvije Koreje“ francuskog dramatičara Joela Pommerata. Kroz niz scenskih skica, zapravo dramskih minijatura, polemizira se o nemogućnosti ljubavi. Drama „Ponovno ujedinjenje dvije Koreje“ dosad je igrala u Residenztheatru u Münchenu, bečkom Burgtheatru i Slovenskom narodnom gledališču u Mariboru. Nakon što je 2016. režirao u zagrebačkom i riječkom HNK te ZKM-u, Magelli će svoj veliki povratak na hrvatskoj sceni nastaviti u Gavelli. Druga planirana premijera je „Richard III.“ Williama Shakespearea. Mračnu dramu o usponu na prijestolje i kratkoj vladavini okrutnog kralja režirat će Aleksandar Popovski koji je u Gavelli već režirao Shakespeareov „San ljetne noći“, a prošle godine u Jugoslovenskom dramskom pozorištu u Beogradu postavio je „Hamleta“. “Richarda III.” u Gavelli je 1986. režirao Petar Veček, a 1997. Jagoda Buić.
Zagrebačko kazalište mladih 1. travnja očekuje premijera veoma iščekivanog uprizorenja nagrađivanog romana „Črna mati zemla“ Kristiana Novaka, u dramatizaciji Tomislava Zajeca i režiji Dore Ruždjak Podolski. Za ovu sezonu najavljena je i predstava „Radnice u gladovanju“. Drama Gorana Ferčeca prije nekoliko je godina praizvedena u Njemačkoj, u suradnji kazališnih skupina iz Bonna i Leipziga, a 2015. gostovala je i na Riječkim ljetnim noćima. Hrvatsku premijeru, planiranu za početak lipnja, režira Olja Lozica koja je u ZKM-u 2013. režirala svoj tekst „Sada je, zapravo, sve dobro“, najbolju predstavu Marulićevih dana 2014. godine.
No prije tih naslova, 10. ožujka, u ZKM-u će zaigrati predstava „Ponoć“. Režiju, adaptaciju i dramaturgiju ekspresionističke drame Josipa Kulundžića, pomalo zaboravljenog hrvatskog dramatičara, potpisuje mladi Ivan Planinić, a predstava nastaje u koprodukciji s Akademijom dramske umjetnosti. Ravnateljica ZKM-a, Snježana Abramović Milković, na početku svog mandata istaknula je pokretanje projekta Inkubator u sklopu kojeg bi ZKM-ovi glumci radili kao autori i redatelji. Prošle godine Edvin Liverić režirao je „Veliku bilježnicu“ Agote Kristof, a ove bi godine Kristijan Ugrina trebao raditi projekt „Zdrav i čist dom – to je baš po mom“.
Najzanimljiviji naslov ZKM-ovog programa nesumnjivo je „Mjera za mjeru“ Williama Shakespearea, u režiji Igora Vuka Torbica, čime hvaljeni mladi redatelj i zagrebačko kazalište ponovo udružuju snage nakon iznimno uspješnog „Hinkemanna“. S obzirom na to da će u veljači zagrebački HNK zaigrati Shakespeareovu „Zimsku priču“, izgleda da će 2017. godina u velikim zagrebačkim kazalištima obilježiti slavni engleski bard. ZKM također nastavlja njegovati suvremeno hrvatsko dramsko pismo pa će, osim teksta Gorana Ferčeca, na svoje daske postaviti dramu „Ono što nedostaje“ Tomislava Zajeca, nagrađenu prvom nagradom Marin Držić 2014. godine. Ova intimna drama bavi se raspadanjem obitelji i propitivanjem njenog funkcioniranja kroz odnose bračnih supružnika, roditelja i djece te sestara. Predstavu će režirati mlada bosansko-hercegovačka redateljica Selma Spahić koja je prije nekoliko mjeseci u Rijeci režirala „Majstora i Margaritu“.
Kazalište Komedija godinu će započeti 24. veljače premijerom novog mjuzikla „Byron“. Autori mjuzikla su skladatelj Darko Domitrović i libretist Miro Gavran, a režirat će ga Ivana Čoh Šverko. Radnja se odvija 1820. godine u Veneciji, a u središtu zbivanja su dvije sestre zaljubljene u istog muškarca, engleskog pjesnika Georga Gordona Byrona. Emotivna ljubavna priča odvija na pozadini snažnih društvenih i političkih previranja, pobune Mlečana protiv austrijske krune. U glavnim ulogama izmjenjivat će se Đani Stipaničev i Dražen Bratulić, Sandra Bagarić i Vlatka Burić Dujmović te Renata Sabljak i Danijela Pintarić.
Komedija bi ove sezone trebala odigrati i farsu „Talijanski slamnati šešir“ francuskog dramatičara Eugènea Labichea, u režiji velikana Georgija Para. Uz produkciju novog mjuzikla hrvatskih autora, zanimljivo zvuči i najavljeno uprizorenje kriminalističkog romana Milane Vuković Runjić „Faraon iz Ilice je mrtav“ u režiji Krešimira Dolenčića. Roman na tragu Marije Jurić Zagorke i Agathe Christie u starinskom štihu rekonstruira kraj dvadesetih godina 20. stoljeća u Zagrebu.
Satiričko kazalište Kerempuh ove će godine na svoje daske donijeti čak dva naslova recentne hrvatske kinematografije. Veliki prošlogodišnji kino-hit „Ustav Republike Hrvatske“ Ante Tomića i Rajka Grlića zaigrat će 25. veljače u režiji još jednog filmaša, Vinka Brešana. Priču o ljubavi i mržnji, hrabrosti i kukavičluku, netrpeljivosti i erotici za Kerempuh je adaptirala dramaturginja Željka Udovičić Pleština. Još jedan kino-hit, urnebesna parodija „Narodni heroj Ljiljan Vidić“ Zorana Lazića, zaigrat će u režiji Krešimira Dolenčića. Vojvođanski redatelj Andraš Urban režirat će „Audiciju“, tragikomičan komad o tranziciji ruskog pisca Aleksandra Galina. U nedjelju, 5. veljače, na sceni Vidra zaigrat će i predstava „Muškarci.hr“, u režiji Marija Kovača te koprodukciji Kerempuha i organizacije Teatroman. Po receptu predstave „5žena.com“, „Muškarci.hr“ je muški odgovor na ženska pitanja. U predstavi će igrati Goran Grgić, Boris Svrtan, Filip Detelić/Andrej Dojkić i Amar Bukvić/Živko Anočić.
Nezavisna scena
Teatar &TD producirat će novi autorski projekt Olivera Frljića „Sve sretne obitelji…“. Uzmemo li u obzir da „Mrzim istinu“ Teatra &TD nije samo ponajbolja Frljićeva predstava, već i jedna od najboljih hrvatskih predstava u posljednjih deset godina, Frljićev povratak u &TD valja s uzbuđenjem iščekivati. Edvin Liverić u &TD-u bi trebao režirati predstavu „Sam sebi supruga“, monodramu Douga Wrighta nagrađenu Pulitzerovom nagradom koja govori o Charlotte von Mahlsdorf, transvestitu koji je preživio nacistički i komunistčki režim istočne Njemačke. U koprodukciji s kazališnom grupom de facto nastaje predstava „Buka i bijes“ koju autorski potpisuju Saša Božić, Nataša Rajković i Edo Maajka.
Kazališna družina KUFER priprema predstavu „Poslije istine“, omnibus za koji će tekstove pisati više hrvatskih dramatičara mlađe generacije, a režirat će Vedran Hleb. Senka Bulić režirat će Ibsenovu „Noru“ u produkciji kazališta Hotel Bulić, dok Borut Šeparović za Montažstroj priprema projekt naziva „Proslava“. Teatar Poco Loco predstavit će „Superjunake“, predstavu Renate Carole Gatice u koprodukciji s kazališnom družinom Pinklec iz Čakovca. Kazalište Mala scena priprema „Muke mladog vuka“ Renata Baretića u režiji Morane Dolenc i „Priču o velikom i malom“ Kristine Gavran u režiji Svetlane Patafte.
Teatar Exit postavit će dramu „Don Juan u SOHO-u“ Patricka Marbera, suvremenu adaptaciju Moliereova „Don Juana“ u kojoj je glavni lik postao DJ u Londonu. Kazalište Moruzgva i Scena Gorica u zajedničkoj produkciji rade test Renata Baretića „Hassan“ u režiji Nikole Zavišića. Redateljica Ruždjak Podolski i umjetnička organizacija RUPER pripremaju tekst Ide Jurjević „Ginofobija“. Mlada redateljica Arija Rizvić režirat će naturalističku jednočinku Srđana Tucića „Povratak“ u produkciji Eurokaza. Nakon što je prošle godine HNK u Zagrebu oživjelo djela Josipa Kosora u predstavi „Žena“ redatelja Paola Magellija, zanimljivo je primijetiti da će zaboravljene pisce hrvatske baštine ove godine raditi mladi redatelji, Rizvić i Planinić u ZKM-u.
Što se institucionalnih dječjih kazališta tiče, Trešnja najavljuje Andersenovu „Snježnu kraljicu“ u režiji Paola Tišljarića, „Zora riđokosa“ K. Held u režiji Renea Medvešeka te legendu „Plemeniti šljivari“ u režiji Zorana Mužića. Medvešek i Mužić režirat će i u Zagrebačkom kazalištu lutaka, hrvatsku narodnu bajku „Kraljica-žabica“ odnosno „Tko je Videku napravio košuljicu“ slovenskog dramatičara Frana Levstika. Saša Broz režirat će predstavu „Aladin i čarobna svjetiljka“ u adaptaciji Željke Udovičić, Leo Katunarić Andersenovo „Ružno pače“, a Zlatko Sviben „Šest konaka šegrta Hlapića“ Ivane Brlić Mažuranić. Andersen će igrati i u Žar ptici, „Malu sirenu“ režira Iva Srnec, dok će Katunarić režirati „Plavu boju snijega“ Grigora Viteza, a Snježana Kilibarda „Kako je tata osvojio mamu“ Mire Gavrana.
Što se plesne scene tiče, Zagrebački plesni ansambl priprema predstavu „Izvedba“ koreografa Matije Ferlina, dok Studio za suvremeni ples planira predstavu „Dispozitivi plesa“ Petre Hraščanec, a očekuju nas i novi radovi koreografkinja Maše Kolar, Sonje Pregrad, Silvie Marchig, Mirjane Preis i Roberte Milevoj. Grad Zagreb financijski je podržao i održavanje brojnih festivala: Gavelline večeri, Dane satire, 34. Tjedan suvremenog plesa, 12. Festival novog cirkusa, Ganz novi festival, Perforacije, ciklus europskog kazališta u ZKM-u, međunarodni festival lutkarstva PIF, Naj, naj, naj festival kazališta Žar ptica, Gumbekove dane, Bobijeve dane smijeha, Ljetne noći Teatra Exit te Histrionsko ljeto na Opatovini.
Ovaj je sadržaj sufinanciran sredstvima Fonda za pluralizam medija Agencije za elektroničke medije.