Zločini obitelji Murdaugh: Netflix vs. HBO Max
Netflix kontinuirano potvrđuje svoj status dominantne true crime platforme isporučujući kvalitetan sadržaj na tjednoj bazi. Ovih dana tu praksu streaming gigant nastavio je objavom „Murdaugh Murders: A Southern Scandal”. Riječ je o trodijelnoj dokumentarnoj seriji koja istražuju oštar pad dinastije Murdaugh, odvjetničke obitelji koja je drmala okrugom Hampton u Južnoj Karolini sve dok im se nije nanizalo nekoliko optužbi za ubojstva, uključujući i one članova vlastite obitelji.
S obzirom na to da se radi o poprilično vrućoj temi, koja se kroz više suđenja upravo sad raspliće pred očima američke javnosti, Netflix nije jedini koji je obradio temu. Na HBO Maxu također možete pronaći „Low Country: The Murdaugh Dynasty” koji se također bavi posrnulom južnjačkom obitelji. Tko je to bolje obradio? Pa ovisi o tome što vam je bitno kod vaše doze true crime dokumentarca.
Obitelj koja ima veću moć od legalno izabrane vlasti
Da postavimo priču, obitelj Murdaugh je odvjetnička obitelj koja kroz više generacija pokriva sve važnije pravne poslove u okrugu Hampton u južnoj Karolini. U toj maloj sredini stekli su gotovo kraljevski status gdje je njihovim prijateljima na račun poznanstva jako lijepo, a neprijateljima baš i ne.
Priča kreće u razdoblju u kojem je glava obitelji moćni odvjetnik Alex (uz živog oca Randolpha), a ostatak njegove moćne obitelji čine supruga Maggie te dva sina, Buster i Paul. I sve bi bilo lijepo u skladno u toj maloj sredini, gdje Murdaughovi imaju veću moć od legalno izabrane vlasti, da mlađi sin Paul nije glavni akter pijane brodske prometne nesreće u kojoj život gubi bliska prijateljica Mallory Beach.
Murdaughovi ne uspijevaju prikriti tu nesretnu situaciju onako kako su to u prošlosti uspijevali što uzrokuje domino efekt u kojem na kraju polovica moćne obitelji gubi život u neobjašnjenom ubojstvu. Još veća pozornost javnosti uzrokuje i ispadanje kostura iz ormara: ubojstvo gej tinejdžera Stephena Smitha koji je bio u nejasnom odnosu sa starijim sinom Busterom, ali i slučaj smrti Glorie Satterfield, kućne pomoćnice čiji udarac glavom o stepenice možda i nije bio nesreća. Dodatno, u priču ulaze i nestali milijuni Murdaughovih klijenata i cijela priča postaje bizarno kompleksna, a svaki novi sloj zločina koji se otkriva postaje sve nevjerojatniji.
Netflix i HBO Max prilaze priči s različitih strana, vrlo vjerojatno zato što nisu mogli pristupiti njenim akterima, koje bi mogli intervjuirati. Netflix se većinu vremena bavi fatalnom brodskom nesrećom u kojoj je život izgubila Mallory Beach i nadugačko i naširoko priča s njenim prijateljima ne bi li uhvatili čim više detalja, poglavito onih emotivnih.
HBO Max svim zločinima pridaje podjednaku pozornost, naglašavajući snagu dinastije Murdaugh kako bi što bolje mogli prikazati njihov pad. U tom smislu, HBO Maxov dokumentarac je njihov standardni društveni komentar, a Netflixov je za tu platformu tipično iskorištavanje emotivne situacije. Svaki pristup sigurno ima svoju publiku. Fanovi true crimea slobodno mogu pogledati oba dokumentarca jer svaki nudi detalje do kojih onaj drugi nije mogao doći.
Dokumentarci koji i previše podsjećaju na domaću situaciju
Ono što ove dokumentarce ipak izdvaja u odnosu na ostatak true crime ponude je to što poprilično podsjeća na recimo to tako, domaću situaciju lokalnih moćnika. Kao što se suci u Južnoj Karolini zaista trude da nemile optužbe Paulu Murdaughu sjednu čim lakše, tako se i kod nas djecu lokalnih moćnika kažnjava vrlo blago jer „dolaze iz obitelji društveno prihvatljivog ponašanja”.
Kao što se Murdaughovima godinama guralo pod tepih što ljudi oko njih padaju kao muhe, tako se i domaćem lokalnom moćniku ignoriralo što svim mogućim prijevoznim sredstvima ubija ljude, dok priča o sinkopi kao objašnjenju za brodsku nesreću jednostavno nije postala preneuvjerljiva.
Dokumentarci o obitelji Murdaugh dobro prikazuju kako izgleda ona Amerika koja nije medijski bastion demokracije i ljudskih prava. Nakon pogledanog ćete se složiti da dosta podsjeća na Hrvatsku.
Ovaj je sadržaj sufinanciran sredstvima Fonda za pluralizam medija Agencije za elektroničke medije.