The Rolling Stones nije mašina koja širi mržnju, već rock and roll

Krajem šezdesetih nastao je jedan tekst. Jedan famozni tekst pod nazivom Brown Sugar koji, uz nezaustavljivu mašinu zvuka nazvanu The Rolling Stones, hara set listama i gradovima diljem svijeta još od 70-ih godina prošlog stoljeća.
Teški rock and roll zvuk s kamenom temeljcem blues ritmova i rifova, “prljavi dečki” učinili su novim pravcem glazbe i života mladih. Velika mijena u društvu tada je bila usko povezana s glazbenom industrijom, glazba je bila ovisna o publici koja ju je konzumirala.
To nas dovodi do teme ovog teksta u kojem ću raspraviti odluku Rolling Stonesa kojom bend više neće svirati prethodno spomenutu pjesmu na Američkoj turneji zbog oštrih kritika javnosti i insinuacija kako je riječ o rasističkom tekstu koji normalizira mučenje, silovanje i ropstvo.

Novo normalno i rasizam
Udaljimo se na trenutak od glavne teme kako bismo u ovom instant vremenu instantno došli do glazbenog zaključka. “Novo normalno” kao pojam danas se izričito veže uz pandemiju Covida. Uzviknete li to, primjerice u tramvaju, ljudi oko vas automatski će pomisliti na maske, distance i dozvoljeni broj okupljenih u određenom prostoru, no taj pojam ne mora se nužno odnositi na restrikcije vezane uz virus.
Te dvije riječi mogu biti reprezentacija svakog novog razdoblja i svaka generacija ga ima, ili ga je imala, iako tog noviteta možda nije ni svjesna. Bilo to u glazbenom kontekstu, kao što je to bio novi val (pojam novog normalnog i nenormalnog – jer svi su kratili kosu kako bi „ličili na Pankrte”) ili možda pak trenutak u kojem blues više nije forma u obliku poznatom do tada, nego postaje nekakva žustrina električnih gitara i dugih kosa – nešto novo.
Novo normalno stanje je društvene promjene, društvenog noviteta koji dolazi nepoznat, postaje prihvaćen i time ulazi u normu i tako prestaje biti nov. Van glazbenog svijeta veže se uz nove norme i forme koje prihvaća društvo. Imajući to na umu, novo normalno (iako pojmovi nisu toliko strani i stari, ali ipak sada postaju užareni) danas bivaju rasizam, transgender zajednice, istospolni brakovi, korupcija i šutnja.

Problem je težak sam po sebi, zašto ga činiti težim?
Govoreći o novo normalnim pojmovima usuđujem se spomenuti rasizam kao postojeći problem, ali također se usuđujem reći kako upravo ta problematika rasizma počinje bivati udaljena od same srži pojma. Pojam i značenje istog udaljavaju se, a riječ koja se previše koristi i crpi, kako bi se to u narodu reklo – guli, i postat će izguljena do kraja.
Problem rasizma potrebno je riješiti solidarnošću, jedinstvom svih rasa, i tom idejom odlaziti u idući dan, ne idejom kontra udara. Koristiti taj pojam kako bi na najlakši način izbjegli pravi problem i oslanjati sve na rasizam može dovesti samo do većeg raskola. Kako pesimizam biva novi govor stoljeća, tako i rasizam postaje novi trend.

Kakve veze onda Rolling Stonesi imaju s tim?
Brown Sugar je prema jednom od tumačenja pjesma koja govori o afričkim doseljenicima koji bivaju prodani u New Orleans zbog rada na plantažama i tamo silovani.
Gold coast slave ship bound for cotton fields
Sold in a market down in New Orleans
Prema knjizi autora Tonyja Sancheza pod nazivom „Up And Down With The Rolling Stones” ova pjesma koristi riječi kao što su bičevanje i silovanje u duplom kontekstu, koji za značenje ima drogu – Brown Heroin kao smeđa otopina koja se kuha u žlici.
Brown sugar how come you taste so good, now?
Brown sugar just like a young girl should, now
Evo što je ovoj pjesmi rekao Keith Richards:
„I don’t know. I’m trying to figure out with the sisters quite where the beef is. Didn’t they understand this was a song about the horrors of slavery?”
Mnogo se o toj pjesmi prethodnih dana govorilo i pisalo, ali problematika zbog koje su Stonesi odlučili ukloniti ovu pjesmu s njihove set liste za Američku turneju jest rasizam, politički razlozi – ropstvo i afroameričke djevojke. Pritisak javnosti naveo je bend da izađe u susret nezadovoljnoj masi i odustane od sviranja ove pjesme uživo.
Trebaju li prljavi dečki postati čisti?
Pojam rock and rolla kao takve glazbe jest bund, ćud, energija, najezda, uzdignute dlačice, visoko podignuta šaka i otpjevane riječi kao nikad do sad! Prezentirati to kao nikad do sad! To su činili Stonesi, svirali su i pjevali rock and roll.
Uz sve probleme koje rasizam ima u svom usponu ka boljitku, nepotrebno je dodavati novo breme, pogotovo iz svijeta rock and rolla jer sve je to zvuk i glazba. Bend Rolling Stones preuzeo je svoje ime iz LP-a Muddy Watersa, američkog blues glazbenika, i to je svakako jedna od stvari koja nam govori kako pjesma nije napisana iz mržnje.
Također, kako Brown Sugar nije rasistička pjesma, isto tako Sympathy for the Devil nije pjesma o veličanju i slavljenju Sotone. Vokalistice ovog benda, Merry Clayton, Sasha Allen i Lisa Fischer vjerodostojno su na svakom koncertu Stonesa sudjelovale u izvođenju ove pjesme, duhom i rasponom glasa napunile su svaki prostor dobrom energijom, ne mržnjom.
Zasigurno ove profesionalne glazbenice ne bi pjevale pjesmu koja propagira rasizam i zasigurno se ne bi ponosile svojim sudjelovanjem s vrhunski poznatim i cijenjenim bendom.
Maknuvši pjesmu sa svoje set liste, prljavi dečki pokazuju samo solidarnost i razum, kojega očito nedostaje ovom vremenu.