Istaknuto

Baby boomeri: Generacija koja je iz skučene garaže promijenila svijet

Steve Jobs
Foto: theverge.com
Vrijeme čitanja: 5 minute

Ok boomer fraza je koja je u internetskoj meme kulturi zasigurno obilježila protekle godine, dok na istoj slavi živi i danas. Ok boomer stoga ćemo izjaviti kao odgovor na sva mišljenja koja se kose s uvjerenjima i postupcima nas, pripadnika mlađih generacija. Frazu možemo okarakterizirati i kao svojevrsni napad na baby boom, odnosno Boomer generaciju, no ovaj meme danas ima i univerzalno značenje pa se zapravo odnosi na sva stajališta koja smatramo zastarjelima, konzervativnima i/ili primitivnima u 2021. godini.

Ipak, jesu li stavove Baby boom generacije pregazili neki novi klinci, tko je Boomer u punom smislu te riječi te trebamo li njihovo mišljenje slušati i danas? Ok boomer možda je meme koji smo proteklih mjeseci koristili i više nego što si to želimo priznati, no usporedba ove fraze i Boomer generacije kao društvene, kulturološke i sociološke pojave ipak je kompleksnija, zanimljivija, i bitnija.

Tko su Baby boomeri?

Najkraće rečeno, u Baby boom generaciju spadaju svi oni rođeni između 1946. i 1964. godine. Najstariji Boomer danas stoga ima 75, a najmlađi 57 godina.

Drugi svjetski rat tek je završio, društvo je preživjelo Veliku depresiju, a svijet je ušao u, kako se to onda činilo, novu, bolju, kvalitetniju i mirniju eru čovječanstva. A osim booma u povijesnoj, ekonomskoj, kulturološkoj i društvenoj eri, došlo je i do – baby booma. Svjetski narodi upravo su završetak rata vidjeli kao svoju mirnu luku te savršeno vrijeme za stvaranje obitelji. Postratne godine stoga su zabilježile rekordan skok broja novorođene djece, kako u Americi, tako i u ostatku svijeta, a upravo je iznenadni i rekordni natalitetni skok poslužio i za imenovanje ove generacije.

Drugi svjetski rat poljubac
Foto: demilked.com

Generacija koja je promijenila svijet

No, posebnost Boomera nije samo u ovim činjenicama, već i u tome da je upravo ova generacija okarakterizirana kao najmoćnija, najimućnija, najutjecajnija i najprivilegiranija generacija na čijim otkrićima, inovacijama i proizvodima živimo i danas. Svijet se, kako kažu, ne mijenja preko noći.

Boomere stoga možemo okarakterizirati kao radoholičare predane radu i zaradi te profesionalne timske igrače od kojih, po pitanju posla, imamo što naučiti. Pripadnici ove generacije okrenuti su vlastitim ciljevima te su snalažljivi, marljivi, ambiciozni, prepuni novih ideja, kompetitivni i disciplinirani.

Upravo druga polovina prošlog stoljeća prepuna je tehnoloških i drugih otkrića, ispunjena je razvojem novih industrija, stvaranjem novih radnih mjesta uz poboljšanje uvjeta rada, a sve u svrhu općeg boljitka čovječanstva. O američkom snu (za koji se smatra kako ga je upravo ova generacija potpuno proživjela) ne moram ni pisati. U svakom slučaju, Boomeri su smatrali kako mogu promijeniti svijet, što im je i uspjelo.

Prvo Apple računalo s grafičkim sučeljem
Foto: britannica.com

Sociolozi također smatraju i kako ova generacija cijeni veze pa je obitelj i povezanost Boomerima na prvom mjestu. Boomeri svoje slobodno vrijeme zato najviše vole provoditi u ugodnoj i kvalitetnoj atmosferi s prijateljima i u krugu najbližih.

Tko su najpoznatiji Baby boomeri?

Ako vam do sada nije jasno koliki trag Boomeri ostavljaju, najutjecajnije pripadnike ove generacije potrebno je predstaviti samo prezimenima. Trump, Obama, Bush, Clinton, Putin, Bowie, Jordan, Bezos, Gates i Jobs prezimena su koja svakodnevno čujemo i po nekoliko puta, a sve su ovo prezimena samo nekih od likova koji su zauvijek promijenili način na koji percipiramo društvo, politiku, kulturu, tehnologiju i svijet. Od većih imena Boomeri su još i Freddie Mercury, Ozzy Osbourne, Madonna, Cher, Elton John, Steven Spielberg, John Travolta, Johnny Depp, Nicolas Cage, Jerry Seinfeld, Brad Pitt, Robin Williams, Steve Irwin i druga općepoznata svjetska imena.

Freddie Mercury Band Aid
Foto: medium.com

Po pitanju hrvatskih Boomera, možemo istaknuti Ivu Josipovića, Zdravka Mamića, Milana Bandića, Massima Savića, Mladena Bodaleca, Damira Martinovića Mrleta, Dinu Dvornika, Josipu Lisac, Sanju Doležal, Doris Dragović i druge.

Ova generacija gledala je slijetanje na Mjesec, rasla uz Beatlese, a u kino išla automobilima

Mnogo je ikoničnih trenutaka koji su obilježili Boomer generaciju, a kojih ih se i dan-danas vrlo rado prisjećamo. Jedan od takvih trenutaka je i slijetanje na Mjesec – događaj koji je do današnjeg dana ostao zapamćen kao jedan od najvažnijih trenutaka u povijesti čovječanstva. Mnogi vjeruju i kako je baš ovaj trenutak Boomer generaciji poslužio kao vječna inspiracija i nadahnuće za daljnji uspjeh. Boomeri, koji su tada imali između 8 i 23 godine, sigurno nisu ostali ravnodušni.

Slijetanje na Mjesec
Foto: history.com

Još jedno važno uporište u životu svakog Boomera bili su i Beatlesi. Ovaj sastav na sceni se pojavio u savršeno vrijeme pa su Boomeri diljem svijeta mogli rasti uz rast najveće glazbene grupe svih vremena, kako ih većina Boomer generacije danas opisuje. Beatlesi su svijetu predstavljeni i kao ultimativni brend koji do tada nije bio viđen na sceni pa je kulturološka transformacija društva oblikovala i način na koji danas percipiramo i gledamo na glazbene zvijezde, ali i glazbu općenito. No, Boomeri nisu odrastali samo uz Beatlese; Rolling Stonesi, Led Zeppelin, Steve Wonder, Bob Dylan i Marvin Gaye još su neka glazbena imena koja su se nalazila na gramofonskim pločama ove generacije.

Boomer kultura zanimljiva je i zbog drive-in ere filma koja je za vrijeme Boomer generacije doživjela zlatno doba. Golema parkirališta s filmskim platnom bila su krcata ponajviše u Americi, no ovaj oblik zabave Boomerima je predstavljao više od filma – drive-in kino bilo je potpuno kulturološko iskustvo. „Ralje“, „Kum“, „Let iznad kukavičjeg gnijezda“ ili pak „Ratovi zvijezda“ naslovi su koje su Boomeri imali čast gledati u premijernom izdanju, a na način koji danas nije dostupan. Zavidimo im.

Boomeri vole Facebook

No, iako je Boomer generacija uvelike oblikovala naš današnjicu, neka tehnološke inovacije koje su u pedesetim ili šezdesetim godinama prošlog stoljeća bile nezamislive, danas su posebno zanimljive upravo Boomerima. Prema istraživanjima koje je 2020. godine prenio Forbes, 84% američkih Boomera smatralo je kako društvene mreže poboljšavaju njihove živote, dok su YouTube i Facebook platforme koje se kod američkih Boomera koriste u najvećoj mjeri. Facebook koriste prvenstveno kako bi održali kontakte s obitelji i prijateljima, no i kako bi ostali informirani.

Zanimljiv dodatak je i da su istraživanja pokazala kako upravo ova generacija na Facebooku širi najviše lažnih vijesti, dok znanstvenici tvrde kako je razlog tome vjerojatno činjenica da digitalni svijet Boomerima nije ‘prirodno urođen’ kao mlađim generacijama, ali i kako se lažne vijesti zbog čestih konzervativnijih stajališta Boomerima čine istinitijima i prihvatljivijima.

Boomer generaciji ovo ponašanje ne možemo uzeti za zlo jer, budimo realni, kad pred vlastitim očima pratiš gigantski razvoj masovnih medija koji evoluira iz dana u dan, teško je pohvatati sve konce. Ipak su Boomeri oni koji su prije svega 50-ak godina koristili rotacijske telefone i pisali na naprednim pisaćim mašinama – vrhuncu ondašnje tehnologije.

Od skučene garaže do tehnološkog čuda

Sve u svemu, Baby boomer generacija obilježila je modernu povijest čovječanstva. Velika svjetska imena poput bivšeg predsjednika SAD-a Donalda Trumpa čisti su dokaz koliku snagu društva ova generacija ima i danas, dok su nenadmašni Apple proizvodi prerano preminulog Stevea Jobsa pokazatelji da je generacija Boomera mukotrpnim radom, znanjem i upornošću spremna iz skučene garaže proizvesti (tehnološko) čudo svjetskih razmjera. I upravo to ovu generaciju čini posebnom, a Boomer generaciju važnom.


Čitajte i:

Generacija Z: Neki novi ekološki osviješteni klinci koji vole ‘stare’ filmove i usamljeniji su nego što mislimo

Y i Z generacija – SOS za “normalno”: Spoznajom istinskih vrijednosti do mentalnog zdravlja


Ovaj je sadržaj sufinanciran sredstvima Fonda za pluralizam medija Agencije za elektroničke medije.

Be social

Komentari