Oscari 2021: U svijetu animiranog šarenila i zabave kriju se slojevite, originalne i utjecajne filmske priče
Nagrada za najbolji animirani film na Oscarima se dodjeljuje od 2002. godine kada je Akademija ovoj grani filmskog stvaralaštva odlučila dodijeliti zasebnu kategoriju. Zanimljivo, ova odluka za sobom je povukla i niz kritika pa se tijekom godina postojanja nagađalo da je izdvojena kategorija stvorena kako ni jedan animirani naslov ne bi mogao zasjati u najvažnijoj kategoriji, onoj za najbolji film. Kritike su dosegle vrhunac 2009. godine kada animirani film „WALL-E“ nije bio nominiran u glavnoj kategoriji, no Akademija je tada izjavila kako animirani filmovi ipak imaju šansu natjecati se i za titulu najsjajnijeg kipića. Grijeh je ispravljen već godinu nakon kada je za najbolji film nominiran animirani film „Up“, a godinu nakon toga i „Toy Story 3“.
Kako god bilo, animirani filmovi tek trebaju osvojiti titulu najboljeg filma, a do tad se nadmeću s izdvojenom animiranom konkurencijom. „Shrek“, „Ratatouille“, „WALL-E“, „Frozen“ i mnogi drugi naslov samo su neki od genijalnih animiranih filmova kojima je tijekom godina pripala titula najboljeg animiranog filma, dok su u ovogodišnjoj utrci „A Shaun the Sheep Movie: Farmageddon“, „Over the Moon“, „Onward“, „Soul“ i „Wolfalkers“.
„A Shaun the Sheep Movie: Farmageddon“
Franšizu Shaun the Sheep, kao ni franšizu Wallace & Gromit iz koje je proizašla ne treba previše predstavljati – Shaun je vjerojatno najpoznatija animirana ovca na svijetu, a svakako i jedan od najpoznatijih animiranih likova uopće. Animirani film „A Shaun the Sheep Movie: Farmageddon“ projekt je Aardman Animationa koji je svjetlo dana ugledao krajem 2019. godine. Film je zapravo nastavak na inačicu filma iz 2015. godine nazvanu „A Shaun the Sheep Movie“, a drugi dio planetarno popularne franšize doživio je online premijeru na Netflixu, no i offline premijeru u kinima diljem svijeta.
Shauna ovoga puta susrećemo u Mossinghamu gdje se iznenada spušta NLO, a iz kojeg potom izlazi slatki vanzemaljac Lu-La. Shaun ubrzo primjećuje vanzemaljca te njegove svemirske sposobnosti, a ovaj zemaljsko-galaktički dvojac ubrzo postaje skladni tandem. Stanovnici Mossinghama uviđaju priliku i odlučuju se baciti u svemirski turizam, no cijela situacija ne sviđa se inspektorima koji žele istražiti okolnosti nesvakidašnjeg slučaja te prisvojiti vanzemaljca.
Po pitanju radnje, to je u osnovnim crtama to. Nema skrivenih poruka, dublje priče niti dodatnih twisteva, a „A Shaun the Sheep Movie: Farmageddon“ zapravo je topli obiteljski film prepun smijeha i zabave. Zbog toga će u ovom animiranom filmu najviše uživati najmlađi, a jasno je i kako je film namijenjen upravo njima, dok starija publika kroz trajanje filma može uočiti poneke easter-egg reference na svjetski poznate naslove slične tematike poput „E.T.-ja“.
Iako je od svih pet naslova nominiranih u ovoj kategoriji „A Shaun the Sheep Movie: Farmageddon“ vjerojatno jedini koji ima najjednoznačniju poruku namijenjenu najmanjima uz pregršt family-friendly zabave, valja spomenuti druge elemente filma koji zaslužuju riječi hvale, a zbog kojih, na kraju krajeva, ovaj film i je nominiran za Oscara. Naime, ovaj film izrađen je stop-motion tehnikom što u prijevodu znači da je svaka sličica filma stvorena uz pomoć gline. Film vidimo kao neprekinuti niz jer je svaka sličica manipulirana ručno te u potpunosti ovisi o umijeću animatora, a vjerujte mi da se ekipa iz Aardman Animationa pobrinula da besprijekorno dobro obavi posao.
No, atraktivnost filma tu nestaje. Osim ponekih uzdaha i drugih nasumičnih tonova, „A Shaun the Sheep Movie: Farmageddon“ je film bez dijaloga. Sve poruke, informacije i komunikacije odvijaju se isključivo kroz ekspresije i pokrete likova, a ne moram ni početi pisati koliko je teško poslati poruku (ili još nevjerojatnije, stvoriti pravi dugometražni film) bez korištenja govora, ultimativnog sredstva komunikacije. „„A Shaun the Sheep Movie: Farmageddon“ odličan je i u ovim elementima čime predstavlja jedinstvenu snagu filmskog stvaralaštva u zabavnom family-friendly obliku.
„Over the Moon“
„Over the Moon“ je još jedan Netflixov projekt animiran za Oscara koji je na platformi objavljen krajem prošle godine. Film je režirao Glen Keane (inače bivši Disneyjev animator), a produciran je od strane Netflixa i kineske produkcijske kuće Pearl Studio. Kao i većina filmova objavljenih prošle godine, i „Over the Moon“ je doživio kratku offline premijeru u odabranim kinima, dok je Netflix sve nade uložio u vlastiti streaming servis.
No, bacimo se na kratku radnju. Radnja prati djevojčicu Fei Fei kojoj su roditelji kao maloj pričali legendu o Mjesečevoj božici Chang’ei, a prema kojoj ova božica na Mjesecu vječno čeka ljubav svog života. Nakon smrti Fei Feine majke njen otac odluči nastaviti sa životom te upoznaje novu djevojku, a Fei Fei, prisjećajući se božice i legende ne prihvaća novu očevu ljubav smatrajući kako njena majka uz bezuvjetnu vječnu ljubav čeka njenog oca, baš kao i božica Chang’e. Fei stoga novoj obitelji želi pokazati kako vječna ljubav uistinu postoji te počinje izgradnju rakete koja će ju odvesti na Mjesec, u središte ove legende. Na mjesecu ubrzo počinje i njena svemirska avantura.
Usporedivši ovaj naslov s prethodnim, jasno je kako ova priča složenija, a zbog čega je otvorena pojedinačnim interpretacijama i porukama, no i širem rasponu generacija. „Over the Moon“ film je koji „ispod haube“ dječjeg šarenila i pjesme donosi i priču o proživljavanju smrti bliske osobe, unutrašnjoj boli, suočavanju s vlastitim emocijama i prebolijevanju. Također, film donosi i priču o kineskoj kulturi, tradiciji i običajima, a najmlađima nudi i edukaciju o osnovama fizike i astronomije.
Valja pohvaliti i super odrađenu animaciju koja neodoljivo podsjeća na rad Disneyja što u jednu ruku ni ne čudi; režiser ovog naslova ipak je radio i na animiranju giga-filmova poput „Aladina“, „Male sirene“ i „Ljepotice i zvijeri“.
„Onward“
A gdje staje „Over the Moon“, nastavlja „Onward“. Ova dva naslova tematski su zapravo dosta slična (kao i „Soul“ o kojemu ću nešto kasnije), no krenimo redom.
„Onward“ je naslov za čiju je produkciju zaslužan Pixar, a distribuciju Disney. Publici je predstavljen početkom prošle godine, a nakon što je doživio premijeru u kinima, mogli smo ga gledati i u digitalnom obliku. Dodajmo i da su likovima „Onwarda“ glasove dale svjetski poznate face poput Toma Hollanda, Chrisa Pratta i Julie Louis-Dreyfus.
„Onward“ je priča o nesvakidašnjem svijetu magije i čarolije koji je zamijenjen civilizacijskim otkrićima i tehnologijom. Iako je tadašnja čarolija pomagala baš svima, iskorijenjena magija pomoći će tek braći Barleyju i Ianu da na Ianov 16. rođendan ožive oca. Naime, njihova majka dobila je zadatak da im nakon što oboje napune 16 godina pokloni očev čarobni štapić kojim će otkriti da prerano preminulog oca mogu oživjeti na posljednja 24 sata. Čarobni štapić sadrži magiju koju ipak nije lagano shvatiti pa stvari ubrzo krenu po zlu, a zbog čega u procesu oživljavanja braća ožive tek očeve hlače (znam da ovaj dio zvuči čudno, no prilikom gledanja ima smisla). Kako bi ga oživjeli u potpunosti te s njime proživjeli zadnji, savršen dan, Barley i Ian kreću u avanturu.
Kao i kod filma „Over the Moon“, i „Onward“ kao središnju poruku ističe težinu prebolijevanja smrti, važnost prihvaćanja vlastitih osjećaja te povezivanja s bližnjima. „Onward“ donosi i „odrasliju“ animaciju u kojoj će moći uživati i oni stariji, a film je otvoren interpretacijama pa svaki gledatelj ovaj film može proživjeti na personalizirani način.
Animacija je također odlična, film je prepun humorističnih scena, a cijela priča djeluje originalno i jedinstveno. Za razliku od filma „Over the Moon“ koji u središte radnje češće ipak nameće akciju i zabavu, „Onward“ daje kompletniju te filmski potpuniju priču vrijednu gledanja.
„Soul“
Ovaj naslov je najrazvikaniji u kategoriji te bismo mogli reći kako se od njega najviše i očekuje. Riječ je o još jednom remek-djelu iz radionice Pixara i Disneyja objavljenomu krajem prošle godine. Iako je isprva trebao puniti svjetske kino-dvorane, doživio je tek manju kino-premijeru, dok ga je svjetska publika mogla pogledati na Disneyjevom streaming servisu Disney+. Valja napomenuti kako je ovaj film već „zaradio“ podosta nagrada, a od kojih se zasigurno najviše ističu nagrade za najbolji animirani film te najbolju glazbu na Zlatnim globusima.
Radnja filma prati ambicioznog glazbenika i učitelja Joea koji, nakon što sazna kako će nastupati s divom svjetskog jazza, spletom nespretnih okolnosti doživljava tragičnu nesreću, a nakon čega umire te ponovno zaživi u zagrobnom životu. Njegova zagrobna priča započinje na doslovnoj pokretnoj traci koja vodi u vječnost, no smatrajući kako njegova misija na Zemlji ipak nije završena, odluči se izboriti za povratak u „normalni“ život. Stvari ne krenu po planu pa Joe završi među nerođenim dušama koje tek trebaju zaživjeti na Zemlji, a dodatnom zavrzlamom postaje jedan od mentora dušama zaduženih za pronalaženje iskre, odnosno životnog poziva. U tom okruženju Joe upoznaje dušu imena 22 s kojom kreće na put koji će im promijeniti živote.
„Soul“ time nadilazi tematske granice animiranih filmova kakve smo navikli gledati i donosi dublju priču o pitanju života i smrti, sreći te viđenju svega onoga što bi se trebalo desiti nakon što napustimo ovaj svijet. Iako i prethodno recenzirani naslovi prenose gotovo jednaku problematiku, „Soul“ to čini na zreliji, kompleksniji i definitivno najinspirativniji način. Autori ovog filma majstorski se poigravaju s pitanjem na koje bi svi željeli znati odgovor te ga odlično metaforički pakiraju u predivan family-friendly spektakl prilagođen svim generacijama.
Iako će se „Soul“ iz perspektive zabavnog animiranog filma najviše dopasti upravo djeci, poruka koju šalje odraslima neće vas ostaviti ravnodušnima. „Soul“ će vas dobro protresti te navesti na razmišljanje, a sudeći po reakcijama oduševljene publike, u godinama koje trenutno proživljavamo ovakav naslov potreban je više no ikad.
Pohvalio bih i animaciju koja je besprijekorna; jasno je da Pixar zna što radi pa svakim novim naslovom dodatno podiže ljestvicu vrhunske 3D animacije. Film zadivljuje i odličnom glazbom te glasovnom glumom, a sve su ovo samo dodatni plusevi koji pridodaju tituli favorita, posebice nakon trijumfa na Zlatnim globusima.
„Wolfwalkers“
Šećer na kraju ovoga puta dolazi u obliku 2D animiranog filma za koji je zaslužan irski animacijski studio Carton Saloon. Projekt je objavljen na koncu prošle godine, a zanimljivo je kako je premijeru doživio na Appleovoj streaming platformi Apple TV+ na kojoj je dostupan i danas. Također, film „Wolfwalkers“ je treći i posljednji film iz trilogije „Irish Folklore Triology“ irskog režisera Tomma Morea. Podsjetimo, dio ove trilogije je i planetarno popularni animirani film „Song of the Sea“ objavljen 2014. godine.
Radnja trećeg nastavka ove sage smještena je u irski Kilkenny gdje 1650. godine upoznajemo djevojčicu Robyn. Robyn živi u zajednici lovaca na vukove, zvijeri koje su predstavljene kao prijetnja tamošnjem stanovništvu, utvrdi i okolnoj šumi. Jedan od lovaca na vukove je i njen otac koji svakodnevno odlazi iza zida utvrde kako bi uhvatio i posljednjeg vuka te na taj način udovoljio Gospodaru Zaštitniku, a zaigrana i radoznala Robyn unatoč očevoj zabrani krišom napušta utvrdu te u lov prati oca. U šumi zatim susreće vukove, a zapletom radnje shvaća da pojedini vukovi (odnosno Wolfwalkeri, kako su u filmu predstavljeni) posjeduju regeneracijske moći, no posjeduju i sposobnost prelaska u ljudski oblik. Robyn ubrzo shvaća važnost ovih neobičnih stvorenja pa čini sve što je u njenoj moći da od izumiranja spasi ovu jedinstvenu vrstu.
Odmah ću reći kako je ovaj film od nominirane grupe na mene ostavio najveći utisak te me oduševio u potpunosti. „Wolfalkers“ donosi odmak od šarenih i komercijalnih 3D animiranih Disney filmova kakve smo navikli gledati (sve pohvale za animaciju „Soula“, nemojte me krivo shvatiti) te se u Oscar igru ubacuje kao jedinstveni naslov koji doseže vrhunac kvalitete svoje vrste. Slično kao i kod filma „A Shaun the Sheep Movie: Farmageddon“, i ovaj je naslov stvoren nesvakidašnjom tehnikom, no za razliku od gline, kreatori su ovoga puta koristili umijeće crtanja.
Svaki kadar ovog filma crtan je ručno, i to je ono što ovaj film čini genijalnim. Količina truda, detalja, simbola i ponosa koji su uklopljeni u ovu vizualno savršenu odiseju su nemjerljivi; osim originalne, napete i nepredvidljive radnje, dah oduzimaju i prekrasni detalji, dok ekipa iz Carton Saloona definitivno zaslužuje nagradu za sebe.
Također, iako je radnja filma smještena u 1650. godinu, poteže brojna pitanja bitna za ljudsku vrstu danas – sklad prirode narušen je od strane čovjeka, a „Wolfalkers“ na inovativan i briljantan način publici šalje utjecajnu poruku. Naravno, i ovaj je naslov prilagođen cijeloj obitelji zbog čega će biti primamljiv za obiteljsko opuštanje.
Zaključno, „Wolfwalkers“ je naslov koji uspješno kvači sve kućice osebujnosti, a može li mu upravo ona osigurati prevlast nad Disneyjevim favoritom „Soulom“ kojemu su pobjedu mnogi već zapisali, tek treba vidjeti. Ne treba podcjenjivati ni ostale nominirane naslove, no koplja će se, prema svemu sudeći, lomiti upravo oko ova dva filma.
Ovaj je sadržaj sufinanciran sredstvima Fonda za pluralizam medija Agencije za elektroničke medije.