Razočarenje za fanove (“Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald”, D. Yates)

U jednom trenutku Grindelwaldovih zlodjela magizologist Newt Scamander uperi štapić u nevaljalog šnjofavca koji je krenuo u još jednu avanturu za zlatom i uhvati ga uz jedan običan Accio! Molim? Riječ je o onom istom stvoru kojeg je u prvom dijelu Fantastičnih zvijeri Newt rukama i nogama neuspješno ganjao u banci dobrih desetak minuta. Zašto ga tada nije dozvao jednostavnom čarolijom? Zašto u filmu vidimo mladu profesoricu McGonagall ako ona u vrijeme radnje filma još nije ni rođena? Zašto Dumbledore u zrcalu Erised vidi ono što mu se već dogodilo kao svoju najveću želju? I od kad, pobogu, ravnatelj uz Aberfortha ima još jednog brata za kojeg nikad nismo čuli, premda je priča o njegovo obitelji vrlo detaljno razrađena u Darovima smrti?

U trenucima kada ne vjerujem u što gledam, maknem pogled od filmskog platna. Na licu prijateljice koja sjedi pored mene u majici na grb Hogwartsa izmjenjuju se šok i nevjerica. Jadna Tina, prije projekcije veselo je izjavila da nakon prvog filma nema onako velika očekivanja pa ne može puno toga poći po krivu. S desne strane sjedi par koji je zaspao snom pravednika nakon prvih sat vremena. Razumijem i jednu i drugu stranu. Grindelwaldova zlodjela napravila su toliko nelogičnih zahvata u širu sliku čarobnjačkog svijeta J.K Rowling, a ništa što su izveli nije pomoglo da uvede ikakvu logiku u priču drugog dijela serijala Fantastičnih zvijeri.

Ako splet iznenadnih događaja i nepovezanih likova koji ne drže vodu, a ni koncentraciju, pričom uopće možemo zvati.

Nedorečena radnja

Naime, čak i kada stavimo na stranu razum i osjećaje ljubitelja magičnog svijeta, scenarij koji je napisala J.K. Rowling, a režirao David Yates, odiše nesuvislim tapkanjem u mraku nategnutih ideja bez jasnog fokusa i smjera. Teško je zapravo i odrediti radnju Fantastičnih zvijeri: Grindelwaldova zlodjela. U filmu nema naglaska na zvijerima, a ni zlodjela “najvećeg crnog maga prije Voldemorta” nisu pretjerano zastupljena.

Sve počinje Grindelwaldovim (Johnny Depp) bijegom iz ruku vlasti nakon čega odlazi u Pariz kako bi okupio vojsku čistokrvnih čarobnjaka za rat u kojem želi ostvariti prevlast nad svim nemagičnim bićima. Kako bi u tome uspio, treba pronaći preživjelog obscuriala Credencea (Ezra Miller) koji traga za svojim porijeklom, a za kojeg Grindelwald smatra da je jedino sredstvo kojim može poraziti svog najvećeg neprijatelja Albusa Dumbledorea.

Mladi Dumbledore (Jude Law), koji je u trenutku ovih zbivanja još učitelj Obrane od mračnih sila u Hogwartsu, u Pariz pak šalje Scamandera (Eddie Redmayne) kako bi zaustavio crnog maga, a Scamander na kraju na to i pristane kada shvati da se ondje nalazi i američka aurorica Tina (Katherine Waterson). Razlog zašto se trenutno Dumbledore i Grindelwald ne mogu jednostavno sami sukobiti otkriva se na kraju filma, premda se tragovi nespretno naznačuju i u ranije spomenutom magičnom ogledalu.

Nedorečeni likovi

A tko je zapravo Grindelwald, osim Dumbledoreova prijatelja iz mladosti, i zbog čega je danas takav kakav jest (neuvjerljivo zao?), u dva i pol sata trajanja filma ne uspijeva se objasniti. Boljka neuvjerljivosti i nelogične motiviranosti likova te njihove karakterizacije zapravo je uhvatila i one koji su nam poznati iz prvog dijela i one koje tek sada upoznajemo.

Uzmimo za primjer lik Nagini oko koje su se u fazi snimanja filma lomila koplja jer je ulogu dobila korejska glumica Claudia Kim što nije u skladu s mitskim porijeklom zmije. No stvarni problem tek nastane kada gledatelj uvidi da njen lik, združen s obscurialom Credenceom, nema nikakvu funkciju u razvoju radnje. Dakle, osim što nije jasno zašto je Voldemortova zmija iz serijala o Harryju Potteru sada djevojka, očigledno je da njena pojava ni na koji način nije utjecala na radnju u filmu, osim ako biti bezlična ženska pratnja koja se povremeno pretvara u zmiju nije dovoljno dobar razlog za to.

U konačnici radnja nema uvjerljiv slijed, a neobična saznanja o povijesti određenih likova koji su također povezani sa šire poznatim imaginarijem čarobnjačkog svijeta, a koji mijenjaju tijek radnje, uglavnom djeluju kao loši pokušaji oživljavanja filma prije isteka predviđene minutaže.

Nekoliko impresivnih prizora, poput Scamanderova skrivenog vrta s magičnim bićima, ili povratak na određena mjesta koja evociraju stare i ljepše uspomene na magični svijet, nisu dovoljna. Štoviše, ova potonja su u većini slučajeva vrlo banalno izvedena. Povratak u Hogwarts djeluje kao turistički posjet nekoj nevjerojatnoj destinaciji bez dobrog vodiča i na neradni dan, kada su svi zanimljivi sadržaji zatvoreni. Iznimka na tom povratku jest Jude Law u mlađahnom izdanju Albusa Dumbledorea koji je stvorio iskričavost i toplinu dobrodušnog čarobnjaka što Michael Gambon u filmovima o Harryju Potteru nije uspio iznijeti.

Vrijedno zaborava

Poput prvog dijela Fantastičnih zvijeri, i drugi dio reflektira određene društvene trenutke i postavlja paralele sa stvarnim zbivanjima u kojima se Grindelwald može usporediti s populističkim političarom koji praznim frazama uvjerava ljude da su “drugi” razlog njihovih problema, a rat protiv njih jedini ispravan put. No kao i ostalim elemenatima filma, ni ovom nije posvećeno dovoljno pažnje. Zašto J.K. Rowling na filmu tako ustrajno i nevješto odbacuje sve dobro i drago što je godinama u knjigama stvarala, nije jasno. Obliviate!