novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Glazba

John Peel: Deseta godišnjica smrti radijske legende

Foto: http://johnpeelarchive.com/
Vrijeme čitanja: 4 minute
Foto: http://johnpeelarchive.com/
Foto: http://johnpeelarchive.com/

Današnji je dan rezerviran za prisjećanje na Johna Peela, osobe čija je biografija ispunjena širokim spektrom zanimanja vezanih uz glazbu. Ovaj Britanac bio je novinar, voditelj na radiju, disc jockey, a pokrenuo je i svoju izdavačku kuću te se bavio poslovima vezanim za produciranje bendova. Poznat je po tome što je među prvima emitirao psihodelični i progresivni rock na britanskom radiju, a uvelike je pridonio popularnosti mnogih bendova raznovrsnih žanrova. Bogati glazbeni katalog kojim je John Peel harao radiopostajama sadržavao je pop, reagge, indie, hip hop, dance glazbu… pa čak i hardcore, grindcore te death metal.

John Peel, pravim imenom John Robert Parker Ravenscroft, rodio se 30. kolovoza 1939. u gradiću imena Heswall pored Liverpoola. Njegov se otac uspješno bavio prodajom pamuka te je financijski bio sposoban poslati sina u internat, gdje je Peel proveo svoj tinejdžerski život. Već je od mladih dana bio strastveni kolekcionar ploča i zagriženi ljubitelj muzike, tako da je još u tom vremenu jedan od upravitelja škole za njega izjavio: „Možda je moguće da John formira neku grozomornu karijeru iz svog entuzijazma prema neslušljivim snimkama i vlastitog užitka u pisanju dugačkih i duhovitih eseja.“ Pokazalo se da je bio i više nego u pravu.

U svojoj dvadeset i prvoj godini života otputovao je u Ameriku kako bi pomogao ocu oko njegovih poslova. Osim toga, bavio se i raznim drugim zanimanjima, a neko vrijeme je čak i prodavao životno osiguranje. Sedam godina provedenih s druge strane velike bare bilo je dovoljno da Peel upije glazbu Los Angelesa i San Francisca, koju je uvelike promovirao kad je, nakon što se vratio u Britaniju, našao zaposlenje na piratskom radiju, „Radio Londonu“.

Tu je vodio i svoj prvi program, „The Parfumed Garden“ te je već s njim stekao status prepoznatljivog radijskog glasa. Ovdje se većinom vrtjela glazba s britanske underground scene, a slušatelji su slali Peelu svoja pisma, poeziju i najbitnije, svoju glazbu – tako da je emisija funkcionirala u dva smjera, a Peel ubrzo postao DJ s najviše pošiljki u svom poštanskom sandučiću.

Nakon što se „Radio London“ ugasio 1987., Peel je prešao na BBC. U sklopu „Radija 1“ vodio je program kratkog vijeka pod nazivom „Top Gear“, gdje je u početku dijelio studio s još dva voditelja, ali je ubrzo cijela emisija spala pod njegovo vodstvo. Za BBC je uređivao i noćni program koji se bavio istraživanjem svijeta riječi i muzike, a idejno se nastavljao na Peelov rad na piratskom radiju. Osim nove glazbe, Peel je u sklopu „The Night Ride“ izvlačio i glazbu iz naftalina skrivenu duboko u arhivima ove radijske kuće što je za njega pružalo sasvim novo zadovoljstvo. Ovaj program su obilježila i gostovanja Marca Bolana, Byrdsa, Rolling Stonesa te Johna Lennona i Yoko Ono.

Ipak, stvari za Peela nisu uvijek išle glatko i njegovo promoviranje glazbe izvan svijeta tadašnjeg mainstreama često je znalo smetati glavnim urednicima. Najproblematičnije vrijeme je bila pojava punka, a to potkrepljuje Peelov citat za vrijeme njegovog prvog puštanja Ramonesa u eteru:

„Pustio sam pet ili šest pjesama za vrijeme showa i u istom trenu primio pisma ljudi koji su zahtijevali da više nikada ne puštam takve stvari. Kad god se nešto ovakvo dogodi, uvijek idem u suprotnom smjeru, pa sam ih još više puštao i bilo je sjajno! Bio je to klasični slučaj mijenjanja strujanja i otprilike u roku od mjesec dana prosječna dob slušatelja se snizila za deset godina i cijela se socijalna klasa promijenila – zbog čega sam bio vrlo zadovoljan.“

Njegov rad na BBC-u ipak će se najviše pamtiti po njegovim sessionsima, u kojima je ugostio razne izvođače u usponu kao što su bili Smithsi, Undertonesi i Pulp. Forma sviranja za radio nije bila samo jedna od verzija predstavljanja bendova, već nužnost nakon što su izdavačke kuće zaključile da će povećati profit ako zabrane emitiranje studijskih verzija na radiju. Bendovi su najčešće bili snimani na four-track snimačima, a snimke smiksane u jednom danu te su radi toga imale prepoznatljivi demo štih. Tijekom godina emitiranja Peel je snimio preko 4000 epizoda u kojima je sudjelovalo preko 2000 umjetnika. Neke od njih su izdane preko izdavačke kuće „Strange Fruit“ koju je Peel sam osnovao. Ipak, izjavio je da mu producentski posao nikad nije išao jer je izdavao opskurne bendove zato što su mu se svidjeli, a ne zato što je s njima imao mogućnost zarade.

Zbog te njegove ljubavi prema otkrivanju bendova možemo zahvaliti što su neki od izvođača poznati upravo zato što ih je on pronašao i predstavio široj publici. U više od trideset godina djelovanja uspio je zadužiti glazbu svojim entuzijastičnim radom na istraživanju svih mogućih žanrovskih polja, nerijetko bivajući čovjekom ispred svog vremena. Koliko je njegov utjecaj bio velik, potvrđuje i anegdota s kantautorom Billy Braggom koji je veći dio svoje slave stekao kad je Peelu donio rižu s mesom u studio nakon što je isti u eteru izjavio da je gladan.

Ipak, svi velikani odlaze pa nas je tako i John Peel napustio 25. listopada prije deset godina. Preminuo je iznenadno u 65-oj godini života zbog srčanog udara za vrijeme radnog odmora u Peruu, a sam je BBC otkazao sva emitiranja kako bi rezervirao termin za cjelodnevno odavanje počasti svojeg najpopularnijeg radijskog voditelja.

Be social

Komentari