Film

OSCARI 2020: Jedan korak naprijed, dva koraka nazad

oscari
Foto: facebook.com/TheAcademy
Vrijeme čitanja: 3 minute

Kao što to biva svake godine, nominacije za dodjelu nagrade Oscar podigle su prašinu i zaradile kritike zbog svoje zatvorenosti i predvidljivosti, ponovno pokrenule diskusije o tome koliko su dodjele nagrada uopće relevantne i za koga su napravljene te liste filmova koji su nepravedno zapostavljeni, no kao i svake godine, skupimo se tu jednu nedjelju da pogledamo tko se kako obukao, koliko je politike unio u svoj govor, tko je pjevao i hoćemo li slasno moći pljuvati po izborima Akademije i potvrditi si da su Oscari nepotrebni.

Međutim, svako toliko nas Oscari ugodno iznenade te izaberu put koji ne ide skroz utabanom stazom. No, svejedno je teško reći da će Oscari ikad biti revolucionarni i autentični. Tako svake godine možemo svjedočiti unutarnjoj borbi Akademije s vanjskim očekivanjima i vlastitim svjetonazorima, pokušajima da ispadnu iskreni, a opet zadovolje i ruke koje ih hrane.

Dobra godina za (jedan) strani film

Parasite je jedan od stranih filmova koji je prošle godine dobio dovoljan broj odanih sljedbenika da se uspije ugurati u zatvoreni krug filmova koje Amerikanci mogu gledati bez barijere titlova, kako je to nazvao njegov redatelj Bong Joon-Ho, koji je sa svojom satirom pokupio četiri nagrade – za najboljeg redateljanajbolji strani filmnajbolji originalni scenarij i grand-prix nagradu najboljeg filma, gdje je pobijedio zaslijepljujuće bijelu konkurenciju. Zanimljivo je pratiti kada se Akademija odluči za ovakve odvažne i povijesne korake, jer je ovo prvi strani film koji je dobio nagradu najboljeg, a naročito nakon prošlogodišnje gorke pobjede filma The Green Book koji su mnogi vidjeli kao patvoreni komentar rasizma i uspješno dodvoravanje glasačima Akademije. Ne može se isključiti mogućnost da ih je to i inspiriralo na ovakav “povijesni” korak.

oscari
Foto: facebook.com/TheAcademy

Manje sreće ove je godine imao jedan od favorita u kategoriji dokumentarnog filma, hvaljeni makedonski Honeyland, a pobijedio ga je American Factorykoji je producirala tvrtka Baracka i Michelle Obame. Ravnoteža se ipak mora održati, baš kao što je prilično očekivano u kategoriji animiranog filma pobijedio Toy Story 4.

Iako JoJo Rabbit nije strani film, njegov redatelj Taika Waititi dovoljno je odmaknut od holivudske industrije i “vanjskog” je maorskog podrijetla da je svoju nagradu za najbolji adaptirani scenarij mogao posvetiti svoj domorodačkoj djeci i nazvati ih potomcima prvih pripovjedača te samim time s punim pravom da sudjeluju u današnjem pripovjedačkom i umjetničkom stvaranju, a osvrnuo se i na drevno podrijetlo zemlje na kojoj se dodjeljuju ove nagrade i stvara filmska industrija.

Bez velikih iznenađenja u većini kategorija i pobjedničkim govorima

U kategorijama sporednih glumaca potpuno su očekivano kipiće pobrali Brad Pitt za ulogu u Once Upon a Time… In Hollywood Laura Dern za svoju ulogu nemilosrdne odvjetnice u Marriage Story. Najboljeg glavnog glumca jednako je očekivano osvojio Joaquin Phoenix za svoju transformaciju u poremećenog klauna Jokera, a najboljom je glavnom glumicom proglašena Renée Zellweger za ulogu Judy Garland. Najbolja kostimografija otišla je filmu Little Womendok su najbolji vizualni efekti najbolja fotografija u timu filma 1917. 

Noć Oscara ne bi bila noć Oscara da velike holivudske face nisu iskoristile priliku poslati važne političke poruke i budnost svojih svjetonazora. Brad Pitt je bacio kratki komentar na Trumpovu administraciju, Joaquin Phoenix je emotivno pozvao svijet da se prebaci na veganstvo i tako spasi planet, film Cats bio je predmet sprdnje vlastite glumačke postave, Bong Joon-Ho je čitavu svoju kampanju posvetio zabavnom (i očito uspješnom) podbadanju Akademije zbog njene lijenosti čitanja titlova, a spominjao se i nedostatak vagina među nominiranima za najboljeg redatelja.

U konačnici, dobili smo što smo i očekivali, Oscari su otišli na brojne predviđene police holivudskih imena, Akademija je odvažno iskoračila u raznoliku budućnost, ali se jednako odvažno i vratila u zonu komfora u istoj večeri. Jedina neočekivana pojava bio je Eminem koji je iz nepoznatih razloga izveo svoju pjesmu “Lose Yourself” i internetu podario materijal za nove memeove zahvaljujući čitavoj plejadi reakcija zvjezdane publike (npr., pospani Scorsese i zbunjena Billie Eilish). Ali kao da je Eminemu potreban razlog da bilo što učini.


Ovaj je sadržaj sufinanciran sredstvima Fonda za pluralizam medija Agencije za elektroničke medije.

Be social

Komentari