novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Vizart

U HDLU-u otvorene tri različite, no jednako dojmljive izložbe

HDLU
Foto: Ziher.hr/Monika Bračević
Vrijeme čitanja: 3 minute

Sinoć su otvorene tri vrlo zanimljive izložbe mladih autorica u Galeriji Prsten u Hrvatskom domu likovnih umjetnika. Akademske slikarice Jelena Bando i Marija Koruga te akademska kiparica Margareta Lekić predstavile su najrecentnije radove koji na različite načine otvaraju pitanja o čovjeku kao pojedincu, njegovu odnosu prema drugima i društvu općenito. Posjetitelji su prepoznali kvalitetu izložbi i podržali njihovo otvorenje u velikom broju.

Foto: Ziher.hr/Monika Bračević [Divlja životinja u krivom prostoru, 2016., ulje na platnu]
Foto: Ziher.hr/Monika Bračević [Divlja životinja u krivom prostoru, 2016., ulje na platnu]

Mi i Drugi

Slikarica Jelena Bando izložbom Drugi – pravi prostor tematizira postojanje Drugog, odnosno stavlja u dualan odnos kategorije mi i oni. Potaknuta osobnim iskustvom susreta i komunikacije s drugim kulturama, autorica postavlja elemente bliskog i poznatog svijeta s udaljenim i egzotičnim, stvarajući jedinstvenu umjetničku viziju. Na taj način Bando ostvaruje svojevrsnu napetost između pripadanja (odnosno nepripadanja) pojedinca jednom svijetu, kulturi ili civilizaciji.

Egzotični svijet predstavljaju životinje poput pume i bijelog tigra te prisutnost čovjeka crne boje kože (koja je naznačena u presječenim kadrovima koji prikazuju samo gornji dio torza ili noge). Slika Držač listova postavlja promatrača u poziciju u kojoj se poistovjećuje s crncem. Promatrač vidi ono što vidi subjekt na slici, a to je razgranata lepeza listova intenzivnih tonova zelene boje koja zauzima veću površinu platna. Promatrač je suočen s nepoznatom strukturom koja je veća od njega i koja je istovremeno i primamljiva i tajanstvena. Puma na slici Divlja životinja u krivom prostoru prikazuje životinju koja je nezadovoljna prostorom u kojemu se nalazi. Njeni poluspušteni očni kapci, odustan pogled u daljinu i samoća sugeriraju sjetu i tugu, iako se ona nalazi u osobnom prostoru autoričina stana. No je li ona sada pronašla pravi prostor (kako sugerira naslov izložbe) za sebe?

Foto: Ziher.hr/Monika Bračević [Tok lave, 2016.]
Foto: Ziher.hr/Monika Bračević [Tok lave, 2016.]

Autorica i promatrač

Izložba Ljepota nije dovoljna Marije Koruga sadrži šest apstraktnih kompozicija na drvenom panelu okruglog oblika. Čitav postav tako djeluje vrlo vizualno dojmljivo. Ono što daje posebnu notu ovim radovima je autoričino eksperimentiranje s tehnikom. Pomiješani materijali poput epoksilne smole, pigmenata i akrilika stvaraju dojam obojene staklene površine koja se lagano svjetluca.

Naslovi radova su šaljivi i poetični. Posebno intrigantna kompozicija (i vizualno i nazivom) je Djeca nose ožiljke poput medalja. Ljubavnici ih nose kao tajne koje tek treba otkriti. Ožiljci su posljedica utjelovljenih riječi koja s unutarnje strane prikazuje kako izgledaju oštrice čavala zabijenih u crvenu površinu, odnosno srce. Autorica daje promatraču različite mogućnosti za iščitavanje vlastitih radova. Višeslojnost je element koji omogućuje povezivanje i komunikaciju sa širom publikom jer će svatko od nas različito reagirati na vizualnu stimulaciju. Tako je mene kompozicija Tok lave asocirala na mikroskopski preparat, a Tvar od koje sazdani su snovi na imaginarni prozor koji pruža pogled u snoviti svijet u kojemu je sve moguće.

Foto: Ziher.hr/Monika Bračević [Lišće na pumpanje, 2016., kombinirana tehnika]
Foto: Ziher.hr/Monika Bračević [Lišće na pumpanje, 2016., kombinirana tehnika]

Priroda i tehnološki napredak

I naposljetku, izložbom Šuma kiparica Margareta Lekić predstavila je više instalacija i videoprojekciju. Autorica pokušava pomiriti i ujediniti dva naizgled vrlo udaljena pojma: prirodu i tehnologiju. Svojim radovima poručuje kako je potrebno prihvatiti suvremenu tehnologiju i njen neprestan rast, a ne bježati od nje, sramiti je se ili je negirati. Trebali bismo naučiti živjeti u suglasju s njom i koristiti je za učenje i progres čitavog društva.

Ideju o povezivanju artificijelnih struktura i prirode realizirana je u radovima kao što su Lišće I i Lišće II. Vlati trave i različito zeleno lišće zarobljeni su u kutiji sa staklenim pokrovom, no svejedno djeluju vitalno i neoštećeno, iako rastu iz umjetne bijele površine. Na zidovima je, umjesto slika ili fotografija, pravi mali herbarij s različitim zelenim biljkama. Posebno je zanimljiva interaktivna instalacija Lišće na pumpanje koja simulira stvaranje vjetra koji pokreće lišće i stvara dojam bezopasnog upravljanja prirodnim elementima. Možda najjači segment ove izložbe koji ocrtava autoričinu poruku publici je videoprojekcija Puhanje maslačka. Maleni maslačak uspio je odoliti svim pokušajima čovjekova uništenja, što pokazuje kako čovjek ne može tako lako poraziti prirodu.

Teško je odabrati favorita između ove tri izložbe. Svaka od njih je vrlo specifična i u sebi nosi različite sadržaje i značenja. Ove izložbe predstavljaju najrecentnija ostvarenja (radove koji nastaju mahom u 2016. godini) mlađe generacije autorica i posebno su dragocjene jer svjedoče o umjetničkom interesu dijela akademskih umjetnika na suvremenoj hrvatskoj likovnoj sceni. Izložbe Drugi – pravi prostor, Ljepota nije dovoljna i Šuma možete pogledati u Galeriji Prsten do 23. listopada.


Be social
Što misliš o ovoj izložbi?
Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!
Vaš glas je zabilježen. Hvala vam na glasanju!

Komentari