novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Film

PORTRAIT OF A LADY ON FIRE: Intimni šarm aristokracije

Foto: facebook.com/PDMagazine
Vrijeme čitanja: 3 minute

Snažni valovi udaraju o malu barku koja se približava veličanstvenoj kamenitoj obali sjeverozapadne Francuske. Među gomilom muškaraca, koji sjede u tišini, nalazi se djevojka tamne kose, čvrstog stava te blago maskulinih crta lica. U jednom od snažnih vodenih naleta, s barke pada sanduk za kojim dama bezglavo skače. Ono što pokušava spasiti od vodene nemani su tri prazna slikarska platna.

Ovom scenom nas Céline Sciamma uvodi u svoj četvrti cjelovečernji film Portrait of a Lady on Fire.

Redateljica filmova Water Lilies, Tomboy i Girlhood donosi nam još jednu feminističku, LGBT dramu, ovoga puta smještenu na kraj 18 stoljeća. Ipak, za razliku od prethodnih radova u kojima je centralnu ulogu imala reprezentacija suvremenog francuskog društva uz blago naprasite i nerazvijene političke poruke, novi rad višestruko nagrađivane autorice fokus stavlja na analizu, reprezentaciju te propitivanje opće, vremenski, prostorno te politično indiferentne ženstvenosti.

Burni životi aristokracije

Portrait of a Lady on Fire prati Marianne (Noémie Merlant), odvažnu slikaricu, koja na sebe preuzima posao izrade vjenčanog portreta dame Héloïse (Adèle Haenel). Kako se Héloïse protivi braku te je uspjela dovesti do ludila već jednog slikara, Marianne mora izigravati daminu sluškinju kako bi mogla promatrati svoga modela danju te potajno slikati njen portret noću. Dvije žene, na kamenitoj obali Bretanje, počinju otkrivati melankoliju i težinu življenja one druge u rijetkim trenutcima dopuštene im slobode.

Foto: facebook.com/PDMagazine
Foto: facebook.com/PDMagazine

Snaga novog filma Céline Sciamma nalazi se upravo u nesvakidašnjim karakterima i njihovoj interakciji. U glavnom narativnom toku to su svakako Héloïse koja igra tradicionalnu društvenu ulogu, žene čija je sudbina određena te se od nje očekuje da će se prije ili poslije s tom sudbinom pomiriti te Marianne, nevidljiva i svijetu beznačajna umjetnica čiji radovi nikada neće postati slavni, ali ipak njena ljubav prema zanatu je ta koja nadilazi potrebu za slavom i dokazivanjem. Portrait of a Lady on Fire invertira stereotipnu ulogu muze kao i ulogu umjetnika (odnosno umjetnice) te postavlja dvije protagonistkinje u intrigantni odnos suočavanja s društvenim ulogama te potrebu za njihovom dekonstrukcijom.

Intimna sudbina žena

Postavljajući Marianne i Héloïse u odnos potajnog promatrača/potajno promatranog, Sciamma gradi emotivni i psihološki naboj između protagonistica. Ipak, ono što uzdiže ove karaktere, a samim tim i narativ te cjelokupni film na višu razinu je upravo odluka redateljice da oba su lika istovremeno u oba odnosa, podjednako su promatrači te promatrani.

Film ipak ne zapostavlja ni sporedne karaktere. Tako su narativi sluškinje Sophie (Luàna Bajrami) i grofice (Valeria Golino) razvijeni da prikazuju još nekoliko perspektiva i društvenih uloga žena s kraja 19. stoljeća. Tako se „zloglasna“ grofica, svojim razgovorima s Marianne, postepeno otvara i pokazuje kako je ona prihvatila svoju društvenu ulogu (svidjela se ta uloga njoj ili ne) te da za svoju kćer Héloïse istinski želi samo najbolje, uzimajući u obzir kontekst prostora i vremena. Kada je u pitanju Sophie, njena neželjena trudnoća i način na koji se nosi s njom, osnažujući je te igra krucijalnu ulogu u otvaranju intimnosti među ostalim ulogama.

O slikarskim platnima, zapletima i bojama emocija

Redateljica Sciamma koristi tri platna iz uvodnih minuta filma kao tri velike točke razvoja i preokreta u filmu. Rad na svakom platnu sa sobom nosi određene emocije, određeni stupanj intimnosti te specifičan vizualni identitet filma kroz odabir boja, osvjetljenje pa dobrim dijelom i kroz lokacije na kojima se karakteri nalaze.

Iako film ne referira direktno na neke specifične povijesne ličnosti, iskusniji poznavatelji likovne umjetnosti bit će u stanju prepoznati niz slikarica i slikara kojima je Sciamma bila inspirirana za svoj film. Narativno, Sciamma uzima inspiraciju iz života Rose Bonheur ili Marie Bracquemond dok slikarskim stilom protagonistice Marianne, očita inspiracija je Berthe Morisot.

Kada je u pitanju vizualna inspiracija, Claude Monet i njegovi radovi na obali Bretanje (Woman with a Parsol, The Cliff Walk at Pourville, The Cliff, The Beach And The Falaise D) bivaju translatirani u filmske kadrove, kao i nekolicina radova Mary Cassatt (Five O’Clock Tea, The Lodge, In the Lodge).

Ono što najviše intrigira u filmu je sam pristup žanru povijesne drame. Sciamma svojim fokusom na izgradnju odnosa među likovima uspijeva uzdići priču iz klišeiziranog mizoginog okružja sličnih filmova koji s besprijekornom lakoćom padaju na Bechtel testu. Tako protagonistice nisu ovisne o muškim karakterima i ne troše svaki trenutak svoje egzistencije na filmu da opsjedaju sebe i ovise o muškarcima. Također tu su i haljine koje filmu daju pripadnost povijesnom periodu, ali ne okupiraju pozornost i ne nose nikakvu dodatnu ulogu u njihovim životima.

Portrait of a Lady on Fire je nesvakidašnja, osnažujuća ljubavna drama o umjetnosti i slobodi, ispunjena dubokim emocijama i intrigantnim referencama na radove slikarica i slikara impresionizma. Film je do sada osvojio nagradu za najbolji scenarij i nagradu Queer Palm na ovogodišnjem Cannes Film Festivalu.

Be social
Što misliš o ovom filmu?
Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!
Vaš glas je zabilježen. Hvala vam na glasanju!

Komentari