James Earl Jones
12. rujna 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Dana 9. rujna preminuo je James Earl Jones, kazališni, filmski i televizijski glumac, omiljen zbog svojih uloga kao što su ona Mufase u „Kralju lavova”, Dartha Vadera u serijalu „Star Wars”, Jacka Jeffersona u filmu „Velika bijela nada”, Jamesa Greera u serijalu o Jacku Ryanu, ali i brojnim drugim ulogama.

Adele
3. rujna 2024.

Vrijeme čitanja: 6 minute 10 koncerata, najveća pop-up arena ikad i najduža setlista koju je Adele otpjevala. Riječi još uvijek nisu dovoljne, bilo je savršeno.

Film

THE STAMP: Surova realnost izbjegličke krize ispred naših očiju

Foto: The Stamp - press kit
Vrijeme čitanja: 3 minute

Jedan uzdah umornog migranta koji leži na krevetu u izbjegličkom kampu, čekajući da njegovu sudbinu odrede službena lica zemlje u kojoj je završio, a potom jedan pečat na dokumentima, nanesen rukom još jednog nasumičnog bijelog, izvršitelja birokratskog procesa.

Dok se opečaćeni papiri spuštaju niz odjel za migracije u jednom neprekinutom kadru, jasno je da je za službenika ovo samo još jedan slučaj kojeg samo želi što je prije moguće riješiti. Uvodne minute kratkometražnog igranog filma The Stamp u režiji Lovre Mrđena, za koji scenarij potpisuje Mario Piragić, istinski prikazuju apsurdnost te apatičnost trenutno surove imigrantske krize koja vlada.

Film prati Tamima, mladog Sirijca koji je nakon pogibije roditelja, sa svojom sedmomjesečnom sestrom Amal prešao mukotrpni put od Idliba do Zagreba, gdje već neko vrijeme živi u migrantskom kampu. Kada Tamimova molba za boravišnu dozvolu biva odbijena, on ima svega četiri dana da napusti zemlju i ostavi za sobom posljednjeg člana obitelji jer s njom ne može dokazati krvno srodstvo.

Foto: The Stamp – press kit

Od završnog filma ADU do ambicioznog projekta mladog filmskog kolektiva

The Stamp je, istini za volju, na prvome mjestu najbolji pokazatelj neprikosnovenog potencijala mladih filmskih djelatnika u Hrvatskoj. Izvorno nastao kao završni rad na Akademiji dramskih umjetnosti, producentice Dalie Alić, ovaj film je ubrzo postao kolaboracija između sedam nacija te pedeset mladih filmskih profesionalaca, financiran putem Indiegogo kampanje. Mladi kreativni kolektiv, koji stoji iza projekta, uspio je kako tehnički tako i umjetnički prezentirati društveno značajnu priču u filmskoj formi.

Tako, prvo primjetno je svakako sklad napetosti, emotivnih naboja te kompleksnosti situacije koju redatelj Mrđen (koji je pokazao svoju oštru i ozbiljnu režiju svojim prethodnim kratkometražnim radom Fabijan), te DOP Vedran Rapo ostvaruju u svakom kadru filma. Već ranije navedena uvodna scena izvedena u neprekidnom kadru najbolji je pokazatelj simultanog ispoljavanja naracije pokretima kamere, dodatno potaknute samom audio pozadinom. Svaki close-up u filmu tempiran je i održan dovoljno dugo da se publici mogu besprijekorno prenijeti sve emocije i približiti im se sama srž situacije u kojoj se protagonist Tamim nalazi.

Foto: The Stamp – press kit

Besprijekorni prikaz migrantske krize

Sam scenarij, svakom riječi dodatno upotpunjava sliku društvenog problema koji film prikazuje. Piragić svojim osnovnim narativom izaziva tjeskobu ograničenošću vremenom, svojim dijalozima besprijekorno oponašaju istinske situacije konfrontacije imigranata te državnih službenika te neprimjetno, prirodno provlači bitne detalje o životu protagonista.

Tu je i ciljana repetitivnost lokacija i događaja, jednostavan i efektivan prikaz dana koji prolaze Tamimu do napuštanja Hrvatske, kojima se najbolje iskazuje sama beznadežnost kroz koju izbjeglice prolaze. Srceparajući trenutak susreta Amal i Tamima u završnici filma, te njihov razgovor o situaciju u kojoj se nalaze, objedinjuje emotivnost, iskrenost izražaja te nedorečenost situacije, sve s ciljem što koherentnije reprezentacije stvarnosti koja je nama, stanovnicima prvog svijeta, inače nevidljiva.

Kada se na sve navedeno dodaju izvorne lokacije na kojima je film sniman (na kojima su se migranti u Zagrebu doista smješteni) te velika posvećenost glavne glumačke postavke (Frano Mašković, Katarina Bistrović-Darvaš te nevjerojatni Elie Joseph Njeim), kako kroz govor tijela i facijalne ekspresije tako i u samom rekreiranju specifičnih jezičkih naglasaka, dobije se istinski visokokvalitetan produkt, koji na žalost ostaje u formi 18 minutnog kratkometražnog rada, pored istinski velikog potencijala za solidnim cjelovečernjim filmskim ostvarenjem.

Sve u svemu, The Stamp je zanimljiv i nesvakidašnji korak mladih filmskih djelatnika u Hrvatskoj. Film niti na  trenutak ne izrabljuje aktualnost teme, ne ostaje zarobljen u površnim pogledima prvog svijeta i stereotipe o Bliskom istoku te uspijeva prezentirati raznovrsnost te otvorenost prema svijetu kako ispred tako i iza filmske kamere. O samoj kvaliteti ovog rada najbolje govori i to da je nakon premijere na ZFF-ovom programu Kockice, film nastavio svoj život prikazivanjima na festivala diljem Europe i Azije.

Be social
Što misliš o ovom filmu?
Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!
Vaš glas je zabilježen. Hvala vam na glasanju!

Komentari