PROMISING YOUNG WOMAN: Osveta na kakvu nismo navikli

promising young woman

Problem silovanja nažalost je i dalje čest u svijetu. Statistike pokazuju kako je u Americi svake 73 sekunde jedan državljanin/državljanka seksualno zlostavljana. U Hrvatskoj statistike pokazuju kako se na godišnjoj razini prijavi od 90 do 150 slučajeva seksualnog zlostavljanja ili uznemiravanja. Nažalost, u gotovo 90% slučajeva, žrtva je žena. No, što napraviti? Kako se osvetiti zlostavljaču? Odgovore na ova pitanja nam je iz potpuno drugačijeg gledišta dala drama/triler „Promising young woman“ redateljice Emerald Fennell.

„Žene se dovode u opasnost i same to traže“

U filmu upoznajemo Cassandru (Carey Mulligan) – djevojku koja živi s roditeljima te radi u coffee shopu. Cassy (skraćeno od Cassandra) kroz djetinjstvo je imala najbolju prijateljicu Ninu s kojom je bila nerazdvojna. Nakon tragičnog silovanja koje je Nina proživjela, Cassy odlučuje napustiti medicinski fakultet te počinje ‘utjerivati pravdu’. Svaku večer Cassy odlazi u noćni klub i glumi jako pijanu djevojku koju gotovo svaki put neki drugi muškarac odvodi doma s uvijek uvjerljivom isprikom. Nakon što ju krene neprimjereno dodirivati, iako ona traži da ju se vozi doma, Cassy odjednom pokaže da je trijezna te im redovito očita bukvicu. Isprike su uglavnom uvijek iste – „Mislio sam da imamo nešto zajedničko”, „žene se dovode u opasnost i same to traže”, „žene su krive, sve je to vaše loše ponašanje.”

promising young woman

Osveta najbolje prijateljice

Cassy jednostavno ne može zaboraviti nesretan događaj koji se dogodio Nini. Taj joj čin počinje oblikovati cijeli život. Tek kada se ponovno sretne s kolegom s faksa Ryanom (Bo Burnham), ona odlučuje ostaviti takav život iza sebe i početi tražiti vlastitu sreću. No, nakon što dobije snimku Nininog silovanja, Cassy shvaća kako je i Ryan bio prisutan te nije napravio ništa. To postaje pravi triger za osvetu te djevojka odlučuje na red pozvati odvjetnika mladića koji je optužen za silovanje, dekanicu medicinskog fakulteta i sve ostale za koje je smatrala kako su ostali sjediti skrštenih ruku. „Tvoje ime je pisalo po cijeloj Nini, sada je vrijeme i da njeno ime piše po tebi.” – jedna je od rečenica koju Cassy izgovara u trenutku osvete.

Sve je u redu dok se ne radi o našoj obitelji i prijateljima

Film je veoma uzbudljiv, iako ćete možda na trenutke imati dojam da znate što slijedi, vjerujte da će vas veliki obrat ostaviti potpuno iznenađenima. Nažalost, navikli smo vidjeti kako se silovatelji izvuku uglavnom bez kazne. Ovoga puta protagonistica Cassy to nije dopustila. Moram priznati kako me najviše pogodila scena u kojoj Cassy kroz razgovor s dekanicom medicinskog fakulteta Dean Walker (Connie Britton) ne postiže nikakav učinak sve dok joj lažno ne zaprijeti kako se njezina kćer nalazi u istoj situaciji. Tek u tom trenutku Walker počinje shvaćati kako je mogla drugačije postupiti. Cassy je vrlo jasno dala do znanja zašto se silovatelji uglavnom izvuku – „svi drugačije gledamo na silovanje kada se radi o nekome tvome.”

Osveta vrijedna pet nominacija za Oscar

Intrigantan je Fennellin prikaz priče koja nam je svima dobro znana. Rekla bih kako je redateljica uzela već previše puta viđenu temu silovanja i osvete te ju pretvorila u nešto sasvim novo. Poput onih trashy priča koje često znamo pročitati, ali ovoga puta prikazane toliko originalno i pritom ne umanjujući njihovu težinu. Upravo bih originalnost priče, kao i izvrsnu izvedbu Carrey Mulligan, istaknula kao glavne ‘krivce’ koji su ovome filmu donijeli čak pet nominacija za Oscara. Film je nominiran u kategorijama za najbolji film, najbolju glumicu u glavnoj ulozi (Carrey Mulligan), najbolje ostvarenje u režiji, najbolje ostvarenje u montaži filma te najbolji originalni scenarij koji također potpisuje redateljica Fennell.

promising young woman

Film kao poziv na red

Priznajem, prije gledanja filma bila sam skeptična jer sam doista mislila da se radi o uobičajenoj priči. No, originalnost priče me ostavila iznenađenom. Također, istaknula bih jako zanimljiv balans protagonistice Cassey; naime, od traumatizirane djevojke željne osvete do prevladavanja dobre strane, Mulligan je doista zasluženo dobila nominaciju za Oscara.

Pohvalila bih i redateljicu i scenaristicu Fennell što je i ovoga puta uspjela iskoristiti film kao medij koji i ne mora uvijek biti u službi zabave. Redateljica je ovim uratkom odlučila društvo pozvati na red te potaknuti ih da nikada ne šute o onome što su vidjeli. Iz toga razloga, ali i zbog same kvalitete filma, svakome bih preporučila da izdvoji dva sata svoga vremena i pogleda ovaj pomalo poznati, ali potpuno drugačiji film.