Recenzija – “Oczy Mlody” (The Flaming Lips): Potraga za izgubljenim djetinjstvom

“Oczy Mlody”, čiji bi prijevod na krnjem poljskom značio “oči mladih”, novi je studijski uradak eksperimentirajućeg sastava The Flaming Lips iz Oklahome. Naslov albuma, kao i nazive nekoliko pjesama, osebujni je frontmen Wayne Coyne posudio iz poljskog prijevoda knjige koja mu je sučajno dospijela u ruke – “Close To Home” (“Blisko Domu”) pisca Erskinea Caldwella.

Iako Coyne tvrdi da ga je to ime privuklo zbog tripoidnog izgovora koji ga asocira na ime droge, album ipak sadrži srodnu tematiku vezanu uz sam naslov – prolaznost vremena, urušeni dječački snovi, pogled na svijet očima djeteta te figurativna potraga za mjestom koje se nekoć nazivalo domom.

Zemlja čudesa

Za razliku od prethodnika “Terror” iz 2013. koji zvuči poprilično hermetično, novi album ide u širinu poigravajući se cijelim kaleidoskopom tonova i emocija, stavljajući matricu i sampleove u centralnu poziciju oko koje se gradi melodija. Kroz cijeli uradak provlači se bajkovita i mistična atmosfera. Kao da smo upali u zečju rupu u Zemlji čudesa, a pjesme nas navigiraju kroz taj fantastični i davno zaboravljeni svijet snova. Album zahtijeva dosta koncentracije za slušanje. Ukoliko ste željni melodičnih, plesnih i lako probavljivih electro pop pjesama, slobodno ga preskočite.

Prvi najavni singl, The Castle, sanjiva je i melankolična stvar. Najujednačenija i najmanje fragmentirana od ostatka albuma. Prekrasna tužno-sretna upbeat melodija oponaša ritam otkucaja srca. Dvorac je ovdje predstavljen kao metafora dječjih snova koji, jednom urušeni, ne mogu se više obnoviti. Tugaljiv Wayneov falsetto ipak sadrži tračak nade protkane između tonova i pjesama. How?? započinje nevinim cvrkutom ptica, da bi nas potom postupno uveo u dezorijentirano stanje u kojem se svaki pojedinac kad tad nađe. Svakim slijedećim pitanjem “How?”, Coyne je sve manje siguran u odgovor.

Uvrnuti i dugački nazivi pjesama nisu izostali ni na ovom uratku. Na One Night While Hunting for Faeries and Wizards and Witches to Kill, kako joj i samo ime sugerira, najviše se osjeti taj mistični ambijent, pa čak i blaga jeza. Nigdy Nie (Never No) se pak ističe distorziranom gitarom te brutalnom bas dionicom za konačni klimaks, koja je iz nepoznatog razloga izostavljena u službenom videospotu.

Prolaznost života vs. neograničenost svemira

Sunce, česti lajtmotiv njihovih pjesama, na Sunrise (Eyes of the Young) prikazuje se kao alegorija života i njegove prolaznosti (The sunbeams/Burnin’ my child dreams/The machine that brings me joy/Now it’s just a stupid toy). Sama stvar ima klavijature i maestralne gudače za svršetak, a atmosferom me pomalo podsjeća na Do You Realize?. Orkestralna dionica ubačena je i na Galaxy I Sink te lijepo i svečano naglašava divljenje bezvremenosti i neograničenosti kozmosa.

Jedini prazni hod osjeti se kod Do Glowy. Iako započinje zanimljivo crkvenom zvonjavom, svodi se na nemaštovito poigravanje riječju glowy (poljski glava vs. eng. sjaj). There Should Be Unicorns ima i naracijski dio, u kojem Reggie Watts čvrstim i homogenim, gotovo strogim glasom, pripovijeda bajku kao moguću činjeničnu stvarnost.

Završna We a Famly, uz podršku omražene Miley Cyrus, nije nimalo površna ni naivna, kako bi neki zlobnici mogli pomisliti. Razigrana i zabavna melodija priziva proljeće i sjedinjenje. Dorothy se konačno vratila doma. Sve u svemu, Lipsi su i dalje vladari neo-psihodelične pop rock scene.