“Stoj na glavi” (U pol’ 9 kod Sabe): Elegancija glazbenog aktivizma

U pol' 9 kod Sabe

Ne treba se postavljati u tuđu kožu niti probati hodati u nečijim cipelama. Dovoljno je samo iz vlastite perspektive promijeniti kut gledanja i stvari se mogu početi slagati na mjesto. U pol’ 9 kod Sabe, u omjeru 4:1 u korist ženskog roda, okrenuli su se za 180 stupnjeva i pokazali fer perspektivu.

Stoj na glavi” (Aquarius Rrecords) njihovo je prvo službeno diskografsko izdanje, s obzirom na to da su prije tri godine “Prihvaćam sve” objavili u samostalnom izdanju. Golema kreativnost i volja koje stoje iza njihovog rada mogu se čuti u svakoj od pjesama. A one su, iako sve različite, jednake u činjenici da odašilju poruke tolerancije i ljubavi, u svim ritmovima, tonovima i stihovima. Jedanaest ih je na albumu i baš su lijepo povezane u cjelinu koja ima glavu i rep. Izravno, ali nenametljivo opisana ljubav u njihovim pjesmama je ona između dvije žene i to je nešto na čemu im treba čestitati.

U ovo čudno vrijeme prozivanja i propitivanja slobode govora i uopće življenja, ne usude se mnogi tako istupiti. Elegantni aktivizam ne skrivaju i postavljaju primjer za sve druge. I tu zapravo leži njihova snaga. Možda ovaj album neće doživjeti platinastu nakladu, ali će svakako biti zapamćen kao glazbeno ostvarenje namijenjeno onima koji vole glazbu bez granica. Valja i reći da je album posvećen preminulom novinaru i glazbeniku Anti Perkoviću koji je s bendom blisko surađivao.

Moramo stariti?

Naslovna pjesma Stoj na glavi praktična je i prekrasna ponuda dokaza ljubavi i spremnosti na sve za voljenu osobu. Umjesto klišejiziranog skidanja zvijezda s neba, pomalo je duhovito opisana (nekima) jednako nedostižna radnja (“ja bi za tebe napravila stoj na glavi ili zvijezdu iako ne znam kako se pravi”). Moram govori o današnjici u kojoj se uspješno zaboravlja na one stvari koje život čine ljepšim. Radnje koje ne volimo možda nužno ne moramo napraviti, već ih odaberemo raditi zbog raznih pritisaka. Ali naći vremena za one stvari koje želimo stvarno ne bi trebalo biti na dnu liste.

Starimo ukazuje na svakodnevne stvari iz života koje često ne zamjećujemo. Idealna je za slušanje na slušalicama u šetnji gradom jer stihovima potiče na pojačano opažanje. U paralelnoj stvarnosti “sve se odvija po planu”, kako kažu. Ta paralelna stvarnost postoji kao suprotnost onoj u kojoj često stvari ne idu tako glatko. Kako bi i kroz ovu pjesmu poslali poruku, za potrebe snimanja spota koristili su prostor udruge Kamensko.

Hvala ti ljubavi što me voliš uglazbljena je priča o ljubavi između dvoje ljudi u kojoj će se prepoznati oni u dužim vezama i oni koji žive s partnericom/partnerom, ženom/mužem, curom/dečkom. Situacije koje oboje pamte, ali upotrebljavaju u biranim situacijama, pamćenje, ali ne i zamjeranje i ostale male igrice koje se jednostavno dogode kada se s nekim dijeli život, duhovito su iskorištene u pjesmi.

“Noći, sve neprospavane noći…”

Jedna od onih pjesama nakon kojih poželim čuti još je Nepoznati ljudi. Neurotična i ubrzana inačica kabarea zvuči kao glazbena podloga nijemog filma u kojem se netko negdje žuri. Savršeno slikovito opisuje glasove u našim glavama i s tim će se složiti i oni koji nikada ne bi priznali da ih čuju/imaju.

Javno izgovaranje mišljenja u posljednje je vrijeme postalo opasno Čudesna stvar. Naći načina predstaviti mišljenje koje nije popularno i objaviti ga javno svima na raspolaganje korak je prema uljuđenijem svijetu. Svatko ima pravo na svoje mišljenje, ali nema pravo zadiranja u tuđe slobode i zato je ovaj album jedna od stvari koje na drugačiji način pozivaju na toleranciju i poštovanje.