Šetnja kroz glazbenu biografiju Ryana Adamsa
Četvrtak, 13. srpnja, rezerviran je za posjet zagrebačkoj Tvornici kulture. Ryan Adams će uz posebnu gošću Karen Elson svojim koncertom u velikom pogonu vikend započeti ranije.
Svojevrsnom retrospektivom kroz lik i djelo ovog vrlo kreativnog glazbenika dodatno ćemo rasplamsati uzbuđenje koje osjećamo zadnjih par dana. Započet ćemo i završiti s odbrojavanjem. Kako imamo dosta toga za spomenuti dosta je odugovlačenja. U 19 albuma pretočene s 42 godine života i malo više od 20 godina glazbene karijere. Mnogi bi se složili da je Ryan Adams jedan od stvaralački najplodnijih autora mlađe generacije.
Književnost prije glazbe
Ryana je puno prije glazbe zanimala književnost. Čitajući knjige Henrya Millera i Jacka Kerouaca planirao je postati novinar ili pisac. Čim je naučio tipkati, počeo je pisati dnevnike, a čitao je Emily Dickinson te američke južnjačke pisce, posebice Williama Faulknera. Nakon rastave svojih roditelja dogodio mu se susret s glazbom. Najviše utjecaja na njega ostavili su Prince, Black Sabbath, punk bendovi Husker Du i Black Flag te Smithsi.
S 15 godina je odustao od škole, zaposlio se i osnovao svoj prvi punk bend The Patty Duke Syndrome. Imenom insinuirajući na osobu koja je bolovala od bipolarnog poremećaja dao je vrlo rano naslutiti da je glazbeno sposoban za široki spektar svega. Nomen est omen pa će se tako i njegovo djelovanje kasnije manifestirati kroz rastrganost prema punku i nekom drugačijem country zvuku.
Nakon pet godina postojanja benda Ryanu je postajalo sve teže izraziti se u okviru punk žanra. Pod sve većim utjecajem bluegrassa i countryja, uz utjecaje poput Gram Parsonsa, Willieja Nelsona i Hanka Williamsa, 1994. godine osnovao je bend Whiskeytown.
Od samoga početka članovi benda činili su mješavinu vrlo snažnih i talentiranih, ali i konfliktnih karaktera zbog čega je svako njihovo okupljanje u sebi nosilo dozu nepredvidljivosti. Neke večeri su bile gotovo transcendentalne, neke čista katastrofa. Ipak, u Whiskeytownu je Ryan uspio zagrebati onu emociju koja će obilježiti ostatak njegove bogate karijere. Bend nikada nije bio osnovan s nekim višim ciljem, skupili su se spontano kako bi svirali. Shvativši da je vrijeme za nešto drugačije i da je spreman za više, Adams napušta bend u čvrstoj odluci da se posveti svojoj solo karijeri.
Povratak kući donosi iskrenost na papiru
Ryan se tražio u svim prethodnim bendovima, no nije uspio postići to potpuno ispunjenje kojem je zapravo cijelo vrijeme težio. Potaknut ljubavnim problemima kao i činjenicom da je ostao bez novca, seli natrag u rodni Jacksonville. Povratkom kući pomislio je kako je s njegovom glazbenom karijerom gotovo. Ljubavni problemi, depresija, alkohol kao prijatelj i strah od tišine natjerali su ga da počne skladati iskreno i sa srcem. Ryan je odlučio ogoliti svoju dušu u jednako produkcijski ogoljenom albumu “Heartbreaker” u čije je središte upravo stavljena tema ljubavi. Album je snimljen u jedanaest dana, a kritičari su ga pozdravili široke ruke.
“I love music because my grandmother loved it- It’s the safe place that I remember.” Zbog sjećanja na svoju baku, s kojom je nakon rastave roditelja provodio najviše vremena, glazba je oduvijek bila i bit će za njega sigurno mjesto. Oh my sweet Carolina posebno je značajna pjesma na albumu jer je posvećena njegovoj baki, osobi pod čijim je utjecajem zavolio glazbu.
Drugi album otvara vrata do mainstream publike
Prava pomutnja među kritičarima i fanovima nastala je izlaskom Ryanovog drugog solo albuma “Gold”. Za razliku od blagog country folk zvuka kojim je bio okrunjen prvijenac, drugi album sastojao se od pjesama koje su njegovale zvuk klasičnog rocka sredine sedamdesetih. U isto vrijeme izašao je i zadnji album Whiskeytowna na kojem je Ryan radio prije nego su se razišli, “Pneumonia”. Neposredno nakon izlaska albuma “Gold” Ryan je spominjao mnoge projekte i vizije te najavljivao izlazak hard rock albuma na kojem je radio u sklopu benda Pink Hearts.
Prvi singl s albuma bio je New York, New York. Video za najavni singl sniman je na lokaciji ispred Blizanaca četiri dana prije terorističkog napada. Ryan je odbio klasične promocije poput intervjua i gostovanja na radio postajama, nizao je nastupe uživo. Singl se posebno vrtio na MTV i VH1 postajama nakon napada na WTC, što je Ryan Adamsa približilo mainstream publici i dodatno mu otvorilo vrata u svijetu glazbe.
U svibnju 2002. Ryan Adams pridružio se Elton Johnu u sklopu projekta CMT Crossroads koji je spajao country glazbenike s glazbenicima ostalih žanrova. Za vrijeme te suradnje njihov odnos se produbio, Elton John izjavio je kako ga je Ryanov prvi album potaknuo na stvaranje albuma “Songs from the West Coast”.
Godina 2003. bila je posebno plodna, kraj godine Ryan Adams zaokružio je izdavanjem ne jednog, ne dva, nego tri albuma. “Rock N Roll” i “Love Is Hell, Pt. 1” izašli su u studenom, a “Love Is Hell, Pt. 2” u prosincu. Album “Love Is Hell” sadržavao je obradu Oasisovog Wonderwalla za koju je i sam Noel Gallagher izjavio kako mu je u Adamsovoj interpretaciji promijenila viđenje na samu pjesmu. Obrada Wonderwalla Adamsu je donijela i nominaciju za Grammy.
Jednaka produktivnost i kreativna energija pratile su Adamsa i 2005. godine kada je izdao dva albuma s bendom The Cardinals. Kroz dupli album “Cold Roses” ostvarena je suradnja s Rachael Yamagata koja je gostovala na tri singla. Drugi album “Jacksonville City Nights” donio je duet s Norah Jones na pjesmi Dear John. Iste godine Adams je izdao i solo album “29”.
Godine 2008. Adams je izdao još jedan album s bendom The Cardinals pod imenom “Cardinology” te je najavio kako uskoro od njega možemo očekivati i knjigu Infinity Blues.
Ryan Adams zaplivao u hip hop i metal vodama
Eksperimentiranje sa zvukom i glazbenim žanrovima tu ne staje, tek se zahuktava. Ryan se tamo negdje oko 2009. uspješno poigrao hard rockom i black metalom. Izbacio je tri singla pod imenom Werewolph i pet hard rock singlova pod imenom Sleazy Handshake.
PAX AM
Krajem 2009. godine uslijedio je novi singl Happy Birthday, a nakon njega izlazili su jedan za drugim materijali koji su čekali savršen trenutak, sve pod okriljem njegove nove etikete PAX AM. Razlog za osnivanje vlastite izdavačke kuće je taj što su prijašnji problemi s izdavačkim kućama doveli njegovo strpljenje do krajnjih granica.
Te godine napušta The Cardinalse zbog razočaranja u glazbenu industriju i problema sa sluhom te radi na dvije nove knjige. U proljeće 2010. godine Adams izbacuje još jedan solo album koji nosi naziv “Orion”, samo što se ovoga puta radi o metal žanru. Do kraja godine svjetlo dana ugledao je i album “Cardinals III/IV” koji je s The Cardinalsima snimio 2006.
Godine 2011. uslijedile su brojne nominacije za prestižne glazbene nagrade i priznanja, ali i jedna loša vijest. Smrt bake koja ga je odgojila i koja je u njemu potakla ljubav prema glazbi uvelike je utjecala na zvuk njegovog trinaestog studijskog albuma “Ashes & Fire” koji je izdao iste godine.
Svaki mjesec jedan singl
Nakon neobične tri godine pauze 2014. Ryan Adams izdaje istoimeni album koji je poseban po tome što ga je sam snimio i producirao. Uz album najavio je i novi projekt pod imenom PAX AM Single Series u sklopu kojeg je odlučio izdavati po jedan singl svakih mjesec dana. Pjesma Kim posvećena je njegovoj bivšoj djevojci i bivšem najboljem prijatelju. Johnny Depp bio je gost na gitari, ali je također vokalno gostovao na pjesmi Feels Like Fire.
Jesen 2015. donijela je novu odluku u Adamsovom glazbenom djelovanju, odlučio je u svojoj interpretaciji snimiti cijeli album Taylor Swift, “1989”. Kritike su bile odlične, kao i pozicije na službenim ljestvicama diljem svijeta.
Prosinac 2016. donio je materijale za još jedan lagano baladasti album “Prisoner”. Album je svjetlo dana ugledao dva mjeseca kasnije, a najavni singlovi bile su pjesme Do You Still Love Me? i To Be Without You. Album i sami singlovi inspirirani su neuspjelom ljubavnom pričom i javnim razvodom. Tu naša brojalica zasad staje.
Bogatim pregledom kroz projekte i uspješne žanrovske izlete u poznato i nepoznato vrlo je jasno kako je Ryan Adams glazbenik koji u svojoj raznolikosti ostaje jedinstven i poseban. Koncertno događanje koje s nestrpljenjem očekujemo kroz predviđenu set listu dat će nam uvid u njegovu kreativnost zahvaljujući kojoj neprekidno stvara glazbu skoro dvadeset godina.
Prepoznatljiva čupava frizura i traper jakna s prišivcima potpis su ovog nevjerojatnog umjetnika. Traper jakna će vrlo vjerojatno zbog visokih temperatura izostati, no ne sumnjamo da će glazba i pojava Ryan Adamsa izmamiti osmijeh zagrebačke publike 13. srpnja u Tvornici kulture.
Šetnju uz glazbu Ryan Adamsa za vas su pripremile Anamaria Maričić i Helena Kezerić.