“Uvijek će nam ostati ljubav” (Teatar Rugantino): Rupe neslaganja zakrpane zalihama ljubavi

Ljudi ponekad previše kompliciraju. Ustvari, jako često to rade. Za sve tražimo potvrdu, dokaz crno na bijelo, potpis koji daje osjećaj sigurnosti. O čemu god da se radi, nepovjerenje je na visokom levelu i narušava čiste odnose, tj. aktivno povjerenje, otvaranje. Zato su odnosi posebno teška kategorija. Koliko god težili spontanosti, neizvjesni i neodređeni položaj ulijeva dozu straha, što bez sumnje izaziva nelagodu koju je najlakše prevenirati nekim tipom ugovora. Dugo je jedan od takvih ugovora brak. Budući da je kohabitacija alternativni stil suživota, a samim time ne dolazi u obzir jer će netko pomisliti da nismo sposobni za zakonitu vezu, brak je ugovor koji odgovora kalupu pa je stoga pravo rješenje.

Okršaj rutine i promjene

No, pomalo je besmisleno pokušavati ukalupiti ljubav. Ako je veza utemeljena na snažnom osjećaju privrženosti, je li brak neophodan? Treba li uopće dodatno potvrditi ljubav? Je li ju uopće moguće zapečatiti? Odgovore na ta pitanje moguće je saznati u predstavi Teatra Rugantino pod nazivom „Uvijek će nam ostati ljubav” u režiji Daria Harjačeka.

Ova neukrotiva komedija definitivno kupuje emocije. Tekst Miloša Radovića progovara o paru koji se sprema ovjekovječiti svoju ljubav brakom nakon dvadeset godina veze. U samo pet minuta prije polaska, među partnerima dolazi do nesuglasica oko budućeg uređenja njihova suživota. Na jednoj je strani uzbuđena i vesela Jelena koja dugo sanja dan kada će napokon stupiti u brak, dok se njezin partner, sveučilišni profesor Medo, odupire budućoj promjeni. Zadovoljan rutinom, pokušava poljuljati Jeleninu odlučnost da sklopi brak što mu baš i ne uspijeva, već samo razbukta već od početka napetu situaciju.

Kako bi što prije prekinuli konflikt, odluče u pet minuta isprobati sve aspekte braka koji ih očekuju. Od toga trenutka, radnja postaje nepredvidiva, komična i tužna, donosi metamorfoze prolazeći kroz životna razdoblja, a problemi i suočavanje s istima pomalo su deprimirajući. Medo u svakoj situaciji vješto nastoji zaobići odgovornost, umoran je i nezadovoljan promjenama koje zahtijevaju da im se prilagodi, dok je Jelena aktivnija i životu pristupa praktično, teži razbijanju monotonije te donosi puno pozitivne energije. Koliko god bili različiti, u konačnici su ipak dobar spoj koji dosta kompleksnu radnju pojednostavljuje unoseći lakoću i smisleno ju vodi do razrješenja.

Kompleksni spoj ozbiljnosti s dodatkom komedije

Predstava ipak ne izaziva komični efekt, bar ne onakav kakav očekujemo kada pomislimo na komediju. Naprotiv, svaka izjava ili čin koji izazovu osmijeh publike rezultat su nemira, straha i očaja. Slikovito rečeno, humor ove predstave je rušenje zida kojeg je, s obzirom na čvrsti materijal nesuglasica od kojih je građen, nemoguće preskočiti. Pojedini trenuci poput roditeljstva, zahladnjelih odnosa i rastave izazivaju osjećaj nelagode i ako se ne interpretiraju na pravi način, cijeli koncept gubi smisao. Stoga smatram da je ovakav ozbiljniji karakter izvedbe primjereniji za publiku koja se može poistovjetiti sa situacijom likova, odnosno za dobno zreli dio populacije s određenom mjerom životnog iskustva.

Uostalom, to dokazuje i izbor glumaca. Jelena Miholjević u ovoj je ulozi potpuna, od pogleda preko pokreta do govora, sasvim je unutar uloge s njenim karakterističnim damskim držanjem koje djeluje kao da svakodnevno proživljava situaciju svoga lika. Ona je već više puta dokazala da je nadigrala uobičajenu glumu s tom svojom elegancijom i bezobrazlukom koje nesebično spaja i emitira na sceni. Također, Dražen Čuček odlično se snalazi u ulozi Mede kojemu uz pasivnost daje dozu šarma i vrckavosti što zadržava pažnju i otvara vrata koketiranju s Jelenom pa cijela izvedba odiše skladom.

Nenapadna, stilizirana scena savršeno je prilagođena tekstu koji je ovdje u prvom planu, a prekida se glazbenim ulomcima koji ostavljaju dovoljno vremena za pohvatati konce radnje. Mijenjanje odjeće pobuđuje zanimanje i prilagođeno je trenutku. Zapravo je cijela izvedba promišljena i usmjerena na poruku koju je potrebno što vjernije dočarati, ali i prenijeti na publiku izazivajući suosjećanje. Taj je cilj pomalo poljuljan sa završetkom koji, u odnosu na ostatak radnje, djeluje nespretno i nedovršeno. Ipak, moguće je uhvatiti bit premda mislim kako apstrakcija i nerealan rasplet nisu najbolja sredstva za zaključivanje tematski ozbiljne cjeline, posebno ako se radi o ponovnom spajanju partnera što automatski ne može biti banalno odrađeno.

Emocionalnim radom do zaliha ljubavi

Predstava u potpunosti prati naslov. Odnos budućih supružnika putuje od jedne do druge krajnosti i konstantno je na ruševnim temeljima, ali u konačnici opstaje. Dakle, bez obzira na sve turbulencije koje će tijekom života snaći partnere, ako ljubav postoji te ako je dovoljno jaka, pronaći će način da se održi i u nepovoljnim uvjetima. Ipak se pokazalo da brak nije neraskidivo vezivno sredstvo te da papir ništa ne znači ako posrijedi nema mnogo uloženog emocionalnog rada koji će se stvarati zalihe ljubavi dovoljne da po potrebi zakrpaju rupe nastale uslijed neslaganja. Jedini je zadatak potruditi se da količina zaliha bude dovoljna kako bi ljubav bilo ono na što uvijek možemo računati.