James Earl Jones
12. rujna 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Dana 9. rujna preminuo je James Earl Jones, kazališni, filmski i televizijski glumac, omiljen zbog svojih uloga kao što su ona Mufase u „Kralju lavova”, Dartha Vadera u serijalu „Star Wars”, Jacka Jeffersona u filmu „Velika bijela nada”, Jamesa Greera u serijalu o Jacku Ryanu, ali i brojnim drugim ulogama.

Adele
3. rujna 2024.

Vrijeme čitanja: 6 minute 10 koncerata, najveća pop-up arena ikad i najduža setlista koju je Adele otpjevala. Riječi još uvijek nisu dovoljne, bilo je savršeno.

Film

YEARS AND YEARS: Kratkovidna vizija budućnosti

years and years
years and years
Vrijeme čitanja: 3 minute

Izbor Donalda Trumpa za američkog predsjednika je u liberalnim krugovima potaknuo trend apokaliptičnih predviđanja. Ta predviđanja često imaju ispravno uporište u realnosti, ali su vrlo iritantna jer se ponašaju kao da je cijeli svijet otišao kvragu baš u trenutku kad je Trump izabran za predsjednika. U obzir se uopće ne uzimaju okolnosti koje su do tog ishoda izbora dovele i sustavno se ignorira da je svijet na ovoj putanji kaosa već neko dulje vrijeme.

Osim toga, te apokaliptične vizije su prečesto reducirane na salonsko dociranje o ljudskim pravima dok se tek ovlaš dotiču onog najgoreg – još većeg ekonomskog raslojavanja i predstojeće klimatske katastrofe.

Years and Years kao serija bavi se takvom liberalnom nihilističkom vizijom budućnosti svijeta u sljedećih petnaest godina. Budućnost pratimo kroz priču o obitelji Lyons i razne načine na koje globalne promjene utječu na njih te uspon Vivienne Rook, populističke političarke vrlo nalik na Marine Le Pen.

years and years

Politička karijera

Emma Thompson kao Rook je sjajna i pogađa u srž uspon populističkih političara – iako slabo poznaje materiju o kojoj govori, vrlo vješto igra na strasti i emocije glasača direktnim, ‘narodskim’ pristupom. Najbolji primjer tog je njena izjava o izraelskom-palestinskom sukobu „I don’t give a fuck“ kojom osvaja simpatije javnosti, a zatim oko nje gradi ime i imidž svoje stranke „Four star party“.

Obitelj Lyons, koja kroz medije prati karijeru Vivienne Rook funkcionira kao skup vrlo različitih osobnosti podijeljenih u tri generacije. Na čelu obitelji je baka Muriel koja je u redovnoj komunikaciji s unučadi: financijskim savjetnikom Stephenom, službenikom za stambena pitanja Danielom, samohranom majkom Rosie i aktivistkinjom Edith i praunučadi od kojih najbitniju ulogu ima Bethany, tinejdžerka opsjednuta transhumanizacijom, procesom povezivanja tijela s računalom.

Jednodimenzionalnost

Već u ideji obitelj Lyons ne funkcionira dobro – likovi ispadaju tek vrlo generalizirane jednodimenzionalne osobnosti namještene tako da ih može zahvatiti jedan od negativnih scenarija budućnosti. Stephen je financijski savjetnik samo zato da bi ga mogao uništiti kolaps bankarskog sustava, umjesto lika Daniela bi doslovno bilo tko mogao proći migrantsku krizu, a Edithin aktivizam je tu samo da bi postojao dovoljno dobar razlog da ju se razmješta u svaku situaciju koju drugi likovi ne mogu pokriti (npr. desetak kilometara od lokacije gdje Trump baca atomsku bombu na kineski umjetni otok). Razvoj likova kroz godine ne postoji – svi su svedeni na jednu karakternu crtu koja se gubi u kaotičnom svijetu koji ih okružuje.

years and years
years and years

Drugi problem serije je kratkovidna i banalizirana vizija budućnosti. Godine se izmjenjuju vrlo brzo, informacija je puno, no teško se oteti dojmu da serija ne predviđa išta osim dodatne nijanse sadašnjosti. Bankarski sustav je podjednako nestabilan kao 2008., migrantska kriza je identična kao ona o kojima se govori u medijima, a populisti osvajaju istim trikovima kao i sad.

Tu i tamo se ubaci koji zgodan tehnološki trik poput stvaranje fake videa napredovanjem VR-a ili hologramski avatari na licima tinejdžera, no to više funkcionira kao zabavni kuriozitet, a ne kao dobro promišljen sljedeći korak u budućnosti. Ekološka katastrofa, koja je sad najveći globalni izazov, se spominje tek u pozadini kao osamdeset dana kiše, izumiranje leptira ili otapanje ledenjaka, a ne uspijeva se nametnuti kao tema svih tema kojoj će se sve ostale, od migrantske krize do ekonomije, morati podrediti.

Mlaka vizija budućnosti

Ironično je i što se Ujedinjeno Kraljevstvo često prikazuje kao posljednja utvrda demokracije koju kroz Vivenne Rook populizam tek kreće nagrizati – kao da se Boris Johnson i Nigel Farage nikad nisu dogodili.

Vrlo ambiciozna na papiru, Years and Years je u izvedbi mlaka vizija budućnosti koja se odigrava unutar jako sigurnih okvira. Ako je zaista htio pozvati na promjenu, autor serije Russell T. Davies je trebao istupiti snažnije, direktnije i dramatičnije. Ovako, dok sugerira da će se u budućnosti događati praktički iste stvari kao dosad, financijski dobrostojeći gledatelj koji gleda seriju na streaming servisu će se možda zgroziti nad teškim životnim situacijama drugih, no s obzirom na to da budućnost koja se njemu predviđa i nije neko pogoršanje u odnosu na trenutno stanje, sva zabrinutost će prestati u trenutku kad ugasi televiziju.

Be social
Što misliš o ovom filmu?
Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!
Vaš glas je zabilježen. Hvala vam na glasanju!

Komentari