novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Film

YOUNG AHMED: Braća Dardenne o vjerskom fanatizmu i mladima

young ahmed
Foto: facebook.com/festivaldecannes/
Vrijeme čitanja: 4 minute

Karijeru braće Jean-Pierra i Luca Dardennea za one manje upoznate s njihovim radom, obilježio je niz društvenih drama s fokusom na aktualne probleme u regiji (Belgija/Francuska). U centru njihovih filmova dosta često su se nalazili djeca u razorenim obiteljima (Rosetta, The Kid With the Bike) ili žene u borbi za osnovna prava (The Silence of Lorna, Two Days, One Night). Njihov najnoviji rad Young Ahmed, premijerno prikazan u glavnom programu ovogodišnjeg Cannes Film Festivala, mogao bi se smatrati prirodnim ishodištem karijere redateljskog dua.

Young Ahmed očito crpi inspiraciju iz terorističkih napada u Francuskoj u proteklih nekoliko godina te narativa kojim radikalna europska politička desnica hrani građane o dolasku zlih i opakih migranata terorista s Bliskog istoka.

Braća Dardenne tako u centar svoga filma postavljaju trinaestogodišnjeg Ahmeda Salaha, dječaka iz mješovitog braka, koji živi sa „liberalnom“ majkom katolkinjom koja cijeni nasljedstvo njegovog odsutnog oca te Ahmedu dopušta da uči arapski jezik i posjećuje lokalni mesdžid (improvizirana džamija).

young ahmed
Trailer screenshot

Stvari postaju komplicirane kada Ahmed, dječak nedužnog lica koji je „do prije nekoliko mjeseci bio opsjednut kompjuterskim igrama“ kako njegova majka tvrdi, krene upijati sumnjive mantre i ideološke zapovijedi njegove nove očinske figure, imama Youssoufa. Situacija kulminira Ahmedovom odlukom da ubije nastavnicu arapskog jezika koja čini grijeh podučavajući jezik vjere putem plitkih i prljavih ljubavnih pjesama.

Na pravom moralnom putu

Bez pretjeranog okolišanja Young Ahmed je filmski promašaj u jako mnogo pogleda, rad koji ima jako mnogo potencijala i priliku da razbije neke stereotipe o marginaliziranim skupinama u europskom društvu, ali to ne čini. Ipak, dvije stvari vrijedne pohvale su hrabrost braće Dardenne da otvore dijalog i pokušaju istražiti ovu kompleksnu temu te odabir mladog Idir Ben Addia za glavnog glumca.

Dok se većina europskih redatelja na ovogodišnjem Cannesu fokusiraju na filmove LGBT tematike te priče o generalnoj društvenoj nepravdi izazvanoj najnovijom kulminacijom konzumerističkog duha braća Dardenne prema izjavama s press konferencije filma rade nešto novo i neviđeno. Njihovo istraživanje uma vjerski radikaliziranih osoba istinski je impresivno i vidljivo u svakom segmentu filma. Način na koji se protagonist Ahmed razvija, ne odustaje od svojih ideala, kako mu društvo pokušava pomoći te kulminacija situacije, poprilično je vjerodostojna realnoj situaciji u svijetu.

Ono gdje posebno braća briljiraju svakako je u samom usmjeravanju Ben Addia u njegovoj prvoj ulozi u karijeri. Način na koji dječak utjelovljuje lik Ahmeda, kroz pokret i facijalne ekspresije istinski je zapanjujući i u potpunosti uvjerljiv do te mjere da je šokantno promatrati glumca dok daje intervjue u odnosu na ono što daje u svojoj ulozi. Detaljnost uloge, vjerojatno se najbolje ogleda u trenutcima kada Ahmed obavlja molitve, koje su vremenski usklađene s onim koliko svaki od elemenata muslimanske molitve istinski traje.

Foto: facebook.com/festivaldecannes/

Na krivom filmskom putu

Uz to sve rečeno, istinski je šteta što film manjka u svim ostalim aspektima. Belgijski redateljski duo sam kaže da nije imao želju prikazati kako i zašto je Ahmed postao radikal te iako imamo površne ideje što se zbiva (radikalizirani Ahmedov rođak koji je poginuo na ratištu, nedostatak očinske figure) detaljan uvid u proces postajanja indoktriniranim je nešto što osjetno fali.

Ovaj problem potječe najviše iz onoga što nam braća serviraju i guraju pod nos u filmu. Ahmed je okružen brižnom obitelji, edukatorima koji brinu i poštuju njega i njegove odluke te prijateljima tinejdžerima koji se naprosto žele zabavljati i provoditi vrijeme kao bilo koja druga osoba njihovog uzrasta. Uz takvu sredinu veoma je teško vjerovati da netko u periodu od par tjedana može proći put od igranja igrica do svete misije ubijanja krivovjernika.

young ahmed
Trailer screenshot

Još jedna od tvrdnji braće Dardenne, na press konferenciji filma, bila je da je u pitanju rad koji transcendira kontekst radikalnog islama te da ima za cilj prikazati generalnu religijsku indoktrinaciju.

Veoma je teško povjerovati u ovu tvrdnju kada film od svega devedeset minuta dobrih dvadeset minuta provede u prikazivanju protagonista koji obavlja pet dnevnih molitvi koje nemaju nikakve konekcije s radikalizmom. S druge strane, imam Youssouf mogao bi biti reprezentacija zloćudnog konzervativnog uma, koji  se idejama i planovima više doima kao prosječni internet nasilnik ili buntovnik iz srednje škole nego konkretan terorist.

Hrabrost, radikalnost i balans

Sve u svemu, najbolje što se može reći o filmu belgijske braće je da mu nedostaje hrabrosti. Film uspijeva briljirati u nekolicini trenutaka, ali ipak na kraju ono što prevagne je mnoštvo scena u kojima redatelji bježe od poante. Najbolji primjer toga je trenutak u kojem se Ahmed suočava sa svojom majkom, koja iako katolkinja, posjeduje znanje islama.

U sceni njih dvoje započinju diskusiju o jednom od spornih i često radikalno tumačenih odlomaka iz Kur’ana, usputno spominjući samu lokaciju odlomka u knjizi, bez da i jedno od njih ga ikad citira ili pokuša dati svoja tumačenja odlomka. Young Ahmed je film dobre namjere i lošeg balansa koji će se smatrati minornim radom u značajnoj karijeri Jean-Pierra i Luca Dardenna.

Be social
Što misliš o ovom filmu?
Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!
Vaš glas je zabilježen. Hvala vam na glasanju!

Komentari