ZagrebDox: Utopija – ironični prikaz hrvatske političke realnosti

Film karlovačkog redatelja Mladena Ćapina podsjeća nas na događaje u hrvatskoj politici u 21. stoljeću; na sva obećanja koja smo dobili od naših političara, na sve ono što smo od njih čuli i na ono potpuno suprotno – što smo na kraju doživjeli. Iako ova tematika svakodnevno puni novinske stupce, i sama po sebi nije ni revolucionarna ni nova, originalan je način na koji je redatelj prikazao surovu hrvatsku realnost.

Mladen Ćapin rođen je u Karlovcu, diplomirao je povijest i filozofiju, a od 2000. godine je urednik i redatelj u dokumentarnom programu HRT-a. Snimio je na desetke dokumentarnih emisija i filmova u produkciji HRT-a među kojima su najpoznatiji Larissa – mirna žena koji je prikazan je u regionalnoj konkurenciji ZagrebDoxa 2008. godine te H5N1-HR, prikazan u regionalnoj konkurenciji 2007. godine. Od ostalih uradaka treba spomenuti i film koji je oduševio publiku, Glava u balunu prikazan na 100. rođendan HNK Hajduka i prikazuje povijest splitskih ‘bilih’.

Hrvatska je zemlja čudesne prirode i bogate kulturne baštine, prirodnih i kulturnih spomenika pod zaštitom UNESCO-a i zaista ima potencijal postati uređena i kulturna zajednica, no većina naših političara je sustavno uništava i potkrada za vlastitu promociju i nezakonito bogaćenje na račun poreznih obveznika. Upravo je takva i forma ovog filma, sa jedne strane ono najljepše; kadrovi priodnog i kulturnog blaga, a sa druge nevjerodostojni političari uhvaćeni u lažima.

Mladen Ćapin je već u naslovu filma dao naslutiti kako će se priča odvijati kada je film koji prikazuje događaje iz hrvatske politike nazvao Utopija. Dakle, nešto nespojivo. Utopija (grč. u-ne + topos-mjesto, mjesto kojega nema) je prema djelu Thomasa Morea fantazija, neostvariva mašta, sanjarenje, sreća u najvišem smislu riječi, idealno stanje te nasuprot njoj hrvatska politička realnost. Film u svojem trajanju od 47 minuta prati što su hrvatski političari govorili i obećavali te kako je to na kraju zaista završilo. Redatelj je iz arhiva Hrvatske televizije izvukao stare intervjue, izjave i snimke političara koji pričaju o moralu, etičnosti i čudoređu, a u kratkom vremenu završavaju u zatvoru optuženi za gospodarski kriminal, mito i korupciju. Ovaj ironični i sarkastični prikaz hrvatske političke realnosti zaista je originalan i duhovit te je kao takav u više navrata izmamio osmijeh publike.

Iako je film u programu Kontroverzni Dox, sam po sebi zapravo i nije osobito kontroverzan. Prikazani su događaji koji nas okružuju, ono o čemu čitamo i ono što gledamo svaki dan, ali sistematski skupljeno da nas podsjeti na koji su se način političari bogatili na teret hrvatskih građana te nas na kraju i doveli u ovu gospodarsku krizu. Prema riječima samog redatelja; svi ovi događaji su nam itekako poznati, ali na hrpi ovo sve izgleda “grdo”. To je nažalost naša stvarnost, i makar film kod nekih možda budi pesimizam, njegova je zadaća podići svijest građana i znati kako prepoznati lažna obećanja i nevjerodostojne političare da nam se ovakve stvari više ne bi događale.