Glazba

“Kranjecovi krugovi pakla” (Zagušljivi dim): Ekstatično putovanje mističnim krajolicima ljudske psihe

"Kranjecovi krugovi pakla" [album cover]
Vrijeme čitanja: 3 minute

Zagušljivi dim je međimurski bend koji je glazbenim istraživanjima odlučio u svom debitantskom albumu ovjekovječiti ono nepoznato, mračno, sakriveno u najdubljim zakutcima čovječjeg uma. Krugove pakla prihvatili su kao dio života, sveprisutne na zemlji, a ne ispod nje.

Motiv pakla u religijskim je i mitološkim vjerovanjima prisutan tisućama i tisućama godinama, uglavnom opisan kao fizičko mjesto vječite boli i patnje grešnika, ali u suvremenom svijetu inferno je postao i apstraktan simbol ljudskih teškoća, metafora za tegobe koje nam ne stvara nadnaravno biće koje upravlja podzemljem, nego sam naš život. 

Samozatajni, ali neobično zanimljivi Zagušljivi dim sastoji se od triju članova: Martin Geček (gitara, orgulje), David Lesjak (bas, perkusije) i Nikola Švenda (bubanj, perkusije). Autori su instrumentalnih glazbenih kompozicija koje bi se mogle svrstati u žanr mantričnog i psihodeličnog rocka. Odsutnost teksta i vokala daje drugu dimenziju njihovom muzičkom izričaju, naglašava spiritualnost i reflektira apstraktne ljudske misli i stanja te ono što se riječima ne može izreći. Zanimljivo, prvi koncert  održali su 21. prosinca 2012. (datum na koji je po majanskom kalendaru trebao biti smak svijeta).

Zagušljivi dim
Foto: Press

Većina glazbenog opusa Zagušljivog dima proizašla je iz  njihovih zajedničkih jammova, eksperimentiranja i spontanih ideja koje su dobili tijekom takvih druženja. Na taj je način nastao i njihov prvi album Kranjecovi krugovi pakla” koji su sami snimili  u svom studiju. Produkciju albuma potpisuje Mark Mrakovčić. Od instrumenata javljaju se bubnjevi, gitara, šargija, bas, klavijature, zvončići i razne udaraljke.

Kranjecovi krugovi pakla: ciklični filozofski put 

Debitantski album “Kranjecovi krugovi pakla” čine 53 minute neprekinute glazbene cjeline – nije podijeljen na više pjesama, što je rjeđi slučaj u muzičkom svijetu. Upravo zbog te koherentnosti postiže se jedinstven efekt narativnosti, kontinuiranosti i zaokruženosti.

Riječ je o instrumentalnom glazbenom djelu, ali ne smijemo ga zbog toga nikako etiketirati jednostavno kao ambijentalnu zvučnu pozadinu. Naprotiv, “Kranjecovi krugovi pakla” ne stvaraju samo ambijent, oni nose cijelu priču o čovjekovoj egzistenciji, njegovim svakodnevnim borbama, gaženju ideala, vječitog kretanja u potrazi za istinom.

Kako bismo odmah dobili pojašnjenja, album počinje invokacijom, tj. uvodnim monologom koji je pročitao poznati radijski spiker Matko Antolović, najavom u kojoj se tumači filozofija albuma i daje naznaka kompleksnog putovanja koje slijedi. Njegov se duboki glas isprepliće sa sve glasnijim, pomalo uznemirujućim zveckanjem zvonaca u pozadini: Čovjekov je život krug od djetinjstva do djetinjstva, i tako je u svemu u čemu se kreće snaga. 

Dosta slušamo klasike, Treći program Hrvatske radiotelevizije i slične programe, pa nam se učinilo zanimljivo započeti album takvom najavom, kao da je riječ o večernjoj emisiji na Trećem programu.
– Nikola Švenda

Bitno nam je bilo i da sve sami snimimo, nismo preuzimali elektroničke zvučne efekte. I naslovnica albuma  naše je djelo: uzeli smo jednu sliku žene s djetetom iz MTČ-a, propale čakovečke tvornice koja se rušila prije nekoliko godina, jer nam se činila zanimljiva, a ja sam docrtao motive s lijeve strane.
– Martin Geček

Slušatelj je u “Kranjecovim krugovima pakla” protagonist, njegove uši preplavljuje sijaset melodija, ali i neuobičajenih, jezivih zvukova poput usklika djece u igri, prigušenih poput čovjekovih mutnih sjećanja na djetinjstvo. Mračna atmosferičnost postignuta je, među ostalim, i izmjenom dinamike pa se  tako ova grandiozna skladba sastoji i od psihodeličnih, sporijih glazbenih dionica i od žestokih, noiserskih dijelova koji slušatelja naglo trgnu iz opijenosti.

Pojedini se dijelovi ponavljaju u varijacijama aludirajući time na danteovsku simboliku infernalnih krugova iz naslova glazbenog djela. Pred kraj albuma postupno  se usporava ritam, neko se vrijeme čuju prijeteći, tamni zvukovi bubnjeva, a u posljednjim minutama u potpunoj se tišini ponovno javlja glazbeni motiv s početka – zvončići.

Krugovi su zaokruženi, pakao je i dalje prisutan, u nama i našim umovima, bez kraja i početka. No, cilj albuma nije deprimirati slušatelja, ne želi se ostaviti dojam patetičnosti ili ispranog mračnjaštva. Ono što se naglašava jest činjenica da su životni padovi ono što uvećava životne uspone i obrnuto, životne su suprotnosti komplementarne i konstantne.

Estetika vještičjih obreda

 Misteriozni ugođaj albuma pojačavaju elementi poganskih rituala uočljivi na naslovnici izdanja ili u korištenju zvončića kakve inače nose i međimurski zvončari, pokladni ophodnici. Takve elemente Zagušljivi dim koristi inače i za scenske nastupe, primjerice nošenje tradicionalne međimurske zoomorfne maske (mukavce) ili paljenje kadulje, čin koji simbolizira čišćenje  ljudskih umova i stvara jedinstven ambijent.

I dok za svoj album prvijenac dobivaju pohvale i kritičara i publike, dokazujući  time da  se međimurska alternativna glazbena scena ponosi kvalitetnim umjetnicima, grupa nastavlja na svom glazbenom radu i snimanju drugog albuma. Tiho, nenametljivo, ali rezultati rada zasigurno će ponovno biti opojni i snažni.

Be social
Što misliš o ovome albumu?
Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!
Vaš glas je zabilježen. Hvala vam na glasanju!

Komentari