11. prosinca 2025.

Vrijeme čitanja: 5 minutePrati nas, sudjeluj i zajedno s nama koračaj kroz prosinac ispunjen iznenađenjima, inspiracijom i kulturnim preporukama. Advent može početi! ❄️

9. prosinca 2025.

Vrijeme čitanja: 4 minuteAko vam se sviđa novi film PTA onda možete biti zadovoljni, dok je kod serija izjednačeno stanje. Dodjela je 11. siječnja 2026. godine.

Film

Usred industrijske distopije (“Winter Brothers”, H. Pálmason)

Winter Brothers
Foto: facebook.com/WinterBrothers
Vrijeme čitanja: 3 minute

Nije neobično da europska kinematografija uglavnom ostaje odana dubokom zanimanju za psihološke aspekte realnosti te se nerijetko orijentira prema pojedincu i detaljnoj analizi karaktera, a u ostvarenju svoga cilja poigrava se s klasičnim narativnim i elementima filmske strukture. Upravo tu tradiciju nastavlja i impresivni dugometražni prvijenac islandskog redatelja Hlynura Pálmasona Winter Brothers (Vinterbrødre). Film je osvojio niz priznanja na filmskom festivalu u Locarnu, uključujući Leoparda za najboljeg glumca i nagradu Europa Cinemas Label, a našao se i u glavnom programu ovogodišnjeg Zagreb Film Festivala.

Svijet daleko od realnosti

Winter Brothers gledatelja odvodi u srž snijegom prekrivenog industrijskog krajolika apokaliptične i nadrealne atmosfere, naizgled u potpunosti izoliranog od ostatka svijeta. Ova na momente intimna i jednostavna, a na momente začudna i bizarna priča u svom središtu ima dvojicu braće, Emila (Elliott Crosset Hove) i Johana (Simon Sears) koji zajedno rade u vapnenačkom rudniku, u potpunosti zarobljeni u rutini teške svakodnevice u potpunoj izolaciji. Ako portret male zajednice danskih radnika širokih ramena i grubih izraza lica odjevenih u isprane i teške uniforme te okupljenih unutar rudničkog kompleksa hladnih i ogoljenih zidova nije dovoljan da dočara jednu potpuno artificijelnu i sablasnu atmosferu, onda to bez sumnje čine njezini likovi.

Nosivi je stup radnje Emil, društveno neprilagođen mladić koji žudi za životom ispunjenim strašću i zamišlja ljubavnu priču koja živi isključivo unutar zidova njegovog vlastitog uma. Izgubljen i usamljen, a onda na momente tjeskoban i agresivan, Emil ostaje potpuno nesposoban za afirmaciju u društvenom i poslovnom okuženju, a kada je na trenutke i postiže, to uspijeva zahvaljujući svom starijem bratu Johanu koji, kraj Emila, djeluje kao jednostavan i pragmatičan te privlačan muškarac pomiren s trenutnim životnim okolnostima.

Ovaj duboko izoliran komadić realnosti svojim stanovnicima ne pruža mnogo više od rutinske i turobne svakodnevice, stoga mnogi bijeg vide u alkoholu koji Emil potajno radi od kemikalija ukradenih iz rudarskog kompleksa. On ga zatim prodaje ostalim radnicima zbog zarade, ali vjerojatno i iz određenog unutarnjeg poriva s obzirom na to da tim činom svjesno truje ljude oko sebe te kao takav ne može ostati nemotiviran, posebice sagledamo li ga u kontekstu njegova karaktera.

Foto: www.zff.hr
Pokušati nadvladati potpunu tišinu

Winter Brothers započinje putovanjem tresuće kamere kroz tunele vapnenačkog rudnika u kojem potpuni mrak narušava tek pokoji slabi snop svjetlosti baterijske lampe, a zatim prolazi rudničkim kompleksom gdje je potpuna mehanizacija čovjeka naglašena zajedničkim i rutinskim djelovanjem radnika. Tišinu narušavaju prodorni i metalni zvukovi strojeva koji su odjednom naglo prekinuti impresivnim totalima zimskog krajolika u potpunoj tišini. Ovakvi režijski postupci zajedno s vrlo pedantno i dosljedno odrađenom glumačkom izvedbom pričaju o svijetu koji ostaje tih čak i u svojim ekstremima, a osjećaji nelagode, krhkosti i tjelesnosti nisu mu strani, stoga ga je nemoguće ne povezati s onim kakav u svom opusu stvaraju Michael Haneke i Andrei Tarkovsky.

Ova, u svojoj srži prilično jednostavna priča, iznesena je u zanimljivom, a mjestimice i eksperimentalnom narativnom sklopu koji ne pati od težnje za pukim zadovoljavanjem kauzalnosti, već inzistira na formiranju određenog iskustva te u svojim sastavnicama nastoji biti temperamentna. Filmska poetika najviše progovara stilski dotjeranim vizualnim elementima, a posebno se ističe poigravanjima s fizičkim detaljima i teksturom te začudnim momentima skrivenim u prigušenoj obojenoj svjetlosti pa čak i portretnim snimkama likova čija pozadina i budućnost ostaju zameteni u svijetu snijega i prašine. Čitav nekonvencionalan narativni sklop evocira temperament stavljajući u središte tjeskoban i naizgled naivan, ali potencijalno opasan karakter kojem nedostaje ljubav te koji ostaje zarobljen u priči čije je slojeve moguće osvijetliti samo djelomično, ali doživjeti u potpunosti.

Be social
Što misliš o ovom filmu?
Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!
Vaš glas je zabilježen. Hvala vam na glasanju!

Komentari