James Earl Jones
12. rujna 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Dana 9. rujna preminuo je James Earl Jones, kazališni, filmski i televizijski glumac, omiljen zbog svojih uloga kao što su ona Mufase u „Kralju lavova”, Dartha Vadera u serijalu „Star Wars”, Jacka Jeffersona u filmu „Velika bijela nada”, Jamesa Greera u serijalu o Jacku Ryanu, ali i brojnim drugim ulogama.

Adele
3. rujna 2024.

Vrijeme čitanja: 6 minute 10 koncerata, najveća pop-up arena ikad i najduža setlista koju je Adele otpjevala. Riječi još uvijek nisu dovoljne, bilo je savršeno.

Intervju

Fierce Women: Igraj na kartu ravnopravnosti!

fierce women
Foto: Darko Mares
Vrijeme čitanja: 7 minute

Učiti se može na različite načine, a jedan od zanimljivijih, zabavnijih i kreativnijih jest onaj putem društvene igre. Istom mišlju vodila se i udruga K-Zona koja stoji iza društvene igre Fierce Women/Strašne žene, igre kartama koja predstavlja žene koje su svojim postignućima značajno doprinijele društvu. Igra nas tako upoznaje s inspirativnim, snažnim i hrabrim, pravom riječju – strašnim ženama – i njihovim radom.

Spoj je to edukacije i zabave, način kako kroz druženje možemo istodobno učiti o rodnoj ravnopravnosti i feminizmu, ali i kako smanjiti postojeće predrasude i stereotipe.

Obično se navedenim temama najviše pažnje posvećuje na 8. mart, odnosno Međunarodni dan žena, zbog čega bi, ako želite nešto pokloniti ženama, djevojkama ili djevojčicama u svojoj blizini, igra Fierce Women bila odličan poklon. Ipak, ova igra poručuje da na kartu ravnopravnosti igramo svaki dan.

Uz igru, Fierce Women i portal Voxfeminae.net organiziraju i dodjelu nagrada za Strašne žene godine koje su u prošloj godini u Hrvatskoj doprinijele rodnoj ravnopravnosti i društvenoj pravednosti, a koja je održana upravo uoči 8. marta. Kako bismo saznali više o samoj igri, strašnim ženama, njihovim aktivnostima i planovima, razgovarali smo s timom Fierce Women.

Na samom početku, kako je došlo do nastanka igre Fierce Women?

Igra Fierce Women / Strašne žene razvijena je u udruzi K-Zona osnovanoj 2005. godine s ciljem promicanja rodne ravnopravnosti i društveno odgovornog djelovanja. Nakon 10 godina rada portala VoxFeminae.net, najpoznatijeg i najdugovječnijeg projekta udruge, i osvještavanja činjenice da je portal najprepoznatljiviji upravo po rubrici Strašne žene, razmišljale smo na koji način doći do još šire publike.

Pokretačica portala, Gabrijela Ivanov, došla je na ideju društvene igre o strašnim ženama koja nas je u trenu oduševila. Ideju je dodatno razradila sa svojim prijateljem iz djetinjstva, književnikom i zaljubljenikom u društvene igre Želimirom Perišem, koji se odmah bacio na razvoj pravila igre, a paralelno smo raspisali i natječaj za ilustracije na koji se prijavilo čak 60 umjetnica ih Hrvatske. Prototip igre razvijen je u periodu od 16 mjeseci i predstavljen je na Vox Feminae Festivalu 2017. godine., a nakon uspješno provedene crowdfunding kampanje, pokrenute povodom Međunarodnog dana žena 2018., proizveli smo prvih 1000 primjeraka igre.

Foto: Nina Đurđević

Igra se sastoji od karata koje sadržavaju ime, ilustrirani portret i kratku biografiju pojedine strašne žene. U ilustracijama je sudjelovalo osam ilustratorica. Tko su one i koji su bili kriteriji odabira, što vam je pritom bilo važno? Što biste istaknuli kao posebnosti ilustriranih portreta?

Igra predstavlja 60 strašnih žena, a njihove ilustrirane portrete napravile su Tea Šokac, Sanja Stojković, Nataša Rašović Bodiš, Branka Hollingsworth, Željka Tkalčec, Rina Barbarić, Ivana Štrukelj i Ana Kovačić. Bilo nam je važno da ilustracija ispriča priču, odnosno da ne sadrži samo portret pojedine žene, već da simbolički predstavi i njezin rad. Pregledavajući radove pristigle na natječaj, svatko je naravno imao svoje favorite, ali u čitavom procesu sve nam se više kristalizirao i vizualni koncept igre, te smo u tom smislu vodile računa i o tome da različite ilustracije skladno funkcioniraju kao cjelina. Radovi umjetnica koji su na kraju odabrani, izrazito su specifični, pažljivo napravljeni vodeći računa o osobnosti i postignućima svake pojedine strašne žene, puni simbolike… Jedinstvena umjetnička djela koja možete držati u dlanu!

Koja su pravila igre i kome je sve namijenjena? Mogu li igru igrati i djeca? Može li se igra koristiti u školama, na radionicama i slično?

Igra u prosjeku traje 20 minuta i namijenjena je za 2 do 6 igrača/ica, a naša iskustva govore da ju mogu igrati sve generacije, od 5 godina na više. Igra se sastoji od 60 karata strašnih žena od koje svaka na samom vrhu ima naznačenu jednu ili više od 6 mogućih kategorija, odnosno polja u kojima je pojedina žena djelovala – umjetnost, kultura, feminizam, ljudska prava, politika i znanost. Svaka kategorija ima svoju boju, a cilj je skupiti što više karata koje se mogu povezati istom kategorijom. Na kraju igre, vrijednost pojedine karte raste ovisno o broju drugih igrača/ica koji su skupljali/e karte iste kategorije, što igri daje i jedan kooperativni moment. Također, igra sadrži i 10 karata akcije koje mogu potpuno izmijeniti tijek igre.

Imamo informacije da su neki nastavnici igru počeli koristi u školama kao edukativni alat te svakako preporučujemo da se koristi u školama i na radionicama. Razvijamo i dodatne alate te prijedloge aktivnosti s djecom i mladima koji će tu praktičnu primjenu u edukativne svrhe i olakšati, a svim zainteresiranima predlažemo da prate našu web stranicu i društvene mreže za više informacija.

Foto: Adriana Mirna Marin

Prošle godine kreirano je i proširenje igre pod nazivom Fierce Women WoW Cards koje predstavlja novih 30 strašnih žena. Kako je došlo do proširenja i kako je tekao proces kreiranja?

Prvo proširenje, Fierce Women WoW Cards donosi 30 novih karata strašnih žena (književnica, feministkinja, umjetnica, novinarki) iz Hrvatske, Slovenije, Sjeverne Makedonije i Irske, a nastalo je u okviru projekta Women on Women / Žene o ženama koji K-zona provodi s partnerskim organizacijama iz spomenutih zemalja. WoW Cards špil proizveden je u limitiranoj ediciji i besplatno distribuira u edukativne svrhe. Za puni užitak igranja, preporučujemo ga kombinirati s originalnim Fierce Women špilom koji sadrži veći broj karata strašnih žena i spomenutih 10 karata akcije.

Sam proces kreiranja proširenja bio je dosta sličan procesu kreiranja originalnog špila, no na proširenju smo radile s partnerskim organizacijama Mesto žensk, Tiiit!Inc. i OTP, čije je poznavanje ženske povijesti u tim zemljama bilo od velike važnosti prilikom odabira žena koje će biti uključene u špil. Također, ovog puta poziv za umjetnike/ce bio je internacionalan i primile smo višestruko više prijava, njih preko 300 iz 27 zemalja Europe, a za suradnju na projektu izabrano je njih 15. Oni/e su: Ana Lucija Šarić, Ana Salopek, Chiara Tallarini, Eimear McNally, Helena Nemec, Nazli Karaturna, Polona Drašler, Rina Barbarić, Samira Kentrić, Sindy Čolić, Tamara Zabaznoska, Tea Jurišić, Tina Vukasović Đaković, Xueh Magrini Troll i Zoran Cardula.

Osim igre, dostupna su i četiri postera s izjavama strašnih žena. Kako su oni nastali i imate li u planu izdati ih još?

Strašne žene inspiriraju svojim djelima, ali i svojim riječima. U suradnji s Teom Šokac i Jimbom Bernausom iz BAM studija razvile smo, za sad četiri postera jedinstvenog dizajna, koje vidimo kao savršene inspirativne izjave koje mogu krasiti zidove svih onih koji podržavaju ideju rodne ravnopravnosti. Za sada su to izjave Hipatije, Rose Luxemburg, Virginije Woolf i Kate Bonstein, a posteri su dostupni putem našeg Etsy shopa.

Foto: Adriana Mirna Marin

Vaša igra dostupna je diljem Hrvatske, ali i u Srbiji, Austriji, Ujedinjenom Kraljevstvu, Švedskoj i Danskoj. Pristižu li reakcije korisnika, što oni kažu o igri?

Reakcije su gotovo isključivo pozitivne, ljudi su oduševljeni kvalitetom i izvedbom karata, ilustracijama, te osobito edukativnom komponentom igre. Pravila igre su izrazito jednostavna, što omogućuje da ju brzo savladaju i svi oni koji uobičajeno ne igraju društvene igre. Za žene i sve podržavatelje ravnopravnosti spolova igra je jako osnažujuća i informativna. Zaljubljenici u društvene igre predlažu nam kako igru učiniti još interesantnijom, te za gejmere svakako planiramo u budućnosti igru nadograditi i učiniti ju strateški izazovnijom.

Naši kupci prepoznali su je kao odličan poklon, jer uvijek oduševi one koji ju dobiju na dar.

Jeste li razmišljali o izdanju s isključivo hrvatskim strašnim ženama, o svojevrsnom hrvatskom izdanju?

Vodila nas je neka internacionala ideja te je iz tog razloga igra prvotno objavljena ne engleskom jeziku, a u njoj smo prezentirale žene iz različitih dijelova svijeta. U budućnosti svakako planiramo dodatna proširenja, s obzirom na to da postoji još toliko interesantnih priča žena koje želimo predstaviti na ovaj način. Osluškivat ćemo u tom smislu i ideje i želje svoje publike i kupaca, te će i o tome uvelike ovisiti razvoj dodatnih proširenja i komplementarnih proizvoda.

Foto: Nina Đurđević

Među velikim i strašnim ženama, teško je, naravno, izdvojiti jednu od njih. Ipak, povodom 8. marta, možete li iz karata, ali i bez obzira na karte i igru, izdvojiti one za koje smatrate da javnost o njima mora znati više?

Smatramo da su postignuća žena i njihova važnost u nekakvom općem znanju generalno nedovoljno prisutna, i želimo da u javnosti imena svih žena koje smo do sad uvrstile u igru ili koje će njezinim dijelom tek postati, s vremenom budu dobro poznata.

S obzirom na 8. mart, svakako možemo izdvojiti Claru Zetkin, ženu koja još uvijek nije dio našeg špila, a koja stoji iza ideje uspostavljanja Međunarodnog dana žena. No, vratimo se na samu igru. Primjerice, Vera Rubin stoji iza jednog od najvažnijih kozmoloških otkrića 20 stoljeća, ponudila je dokaz postojanja tamne tvari u svemiru, zatim Temple Grandin koja je iz temelja izmijenila način postupanja sa životinjama na farmama, učinivši ga humanijim ili, our very own Nasta Rojc, jedna od najvažnijih hrvatskih umjetnica, te jedna od utemeljiteljica prvog hrvatskog ženskog likovnog udruženja Kluba likovnih umjetnica, čijem se radu tek u posljednje vrijeme počinje pridavati pažnja.

Na čemu trenutno radite? Imate li u planu novo proširenje igre? Imate li u planu i drugu društvenu igru osim s one s kartama?

Ideja nam ne nedostaje, pa tako niti onih za razvoj dodatnih igara, ali idemo korak po korak. Ovih dana spremamo se lansirati mobilu aplikaciju Fierce Women, koja će u prvoj fazi sadržavati kviz koji će svima zainteresiranima omogućiti da testiraju svoje znanje o strašnim ženama te na zabavan i zanimljiv način prezentirati njihova postignuća. U narednom periodu aplikaciju ćemo nastaviti nadograđivati te korisnicima ponuditi dodatni edukativan i inspirativan sadržaj, a sve s ciljem da što više ljudi sazna za žene koje su značajno doprinijele društvu. Osim toga, intenzivno radimo na razvoju još jednog komplementarnog proizvoda, ali neka to za sada bude slatka tajna. Pitajte nas opet za par mjeseci 🙂

Foto: Ana Opalić

Ovaj je sadržaj sufinanciran sredstvima Fonda za pluralizam medija Agencije za elektroničke medije.

Be social

Komentari