Murali za junake: Zahvala istinskim junacima kriznih razdoblja
Postoje ljudi koji su nam uvijek dostupni. Pritom ne mislim na nama bliske osobe poput mame, tate, sestre ili prijatelja. Mislim na ljude koji su nam potrebni u situacijama koje ugrožavaju život, u nesrećama i raznim nezgodama, kada je pravodobna i stručna pomoć neophodna i najvažnija. Situacije su to u kojima se nitko ne želi naći, a koje su u ovoj godini postale učestale. Globalna pandemija i potres samo su neki od uznemirujućih zbivanja s kojima smo se suočili i koja su nas približile upravo onim, uvijek dostupnim, ljudima koji nam spremno pružaju pomoć.
Isti ti ljudi, točnije, liječnica, vatrogasac i alpinistica lica su koja odnedavno krase nove murale u Zagrebu, Osijeku i Splitu. „Murali za junake” projekt je nastao u suradnji Ožujskog piva te kolektiva Graffiti na Gradele (GnG) i Dostave Zvuka koji su u spomenutim gradovima oslikali murale kako bi se zahvalili svim junacima, poznatim i nepoznatim, na njihovom nesebičnom radu i brizi. Također, murali su dio kampanje „Dobri ljudi” Ožujskog piva koja je obuhvatila nekoliko aktivnosti poput istoimene izložbe fotografkinje Mare Milin, a koja se mogla razgledati tijekom rujna na zagrebačkom Zrinjevcu.
Odlučili smo zato saznati nešto više o ovoj humanoj priči i njezinoj umjetničkoj dimenziji pa tako u nastavku možete pročitati kako je došlo do kampanje i suradnje, ali i s kojim su se izazovima prilikom oslikavanja suočili Ožujsko pivo, GnG i Dostava Zvuka.
O kampanji „Dobri ljudi”
Ožujsko pivo: Potaknuti aktualnom društvenom situacijom željeli smo probuditi emociju u javnosti, pozvati na odgovornost svih građana te dati konkretan doprinos podizanju kvalitete života u zajednici. Vjerujemo da smo kampanjom „Dobri ljudi” to i uspjeli. Naime, krize koje su pogodile Hrvatsku, ali i ostatak svijeta, najprije pandemija koronavirusa, a potom i potres u Zagrebu, značajno su utjecale na naše živote, no pojedinci koji djeluju u različitim udrugama i inicijativama pomažu nam prebroditi te krize. Dok se mi zatvaramo u sigurnost svojih domova, oni izlaze na teren kako bi nama olakšali. To je velika stvar, to su veliki, istinski dobri ljudi. I oni su nas inspirirali za novu kampanju.
Kampanja „Dobri ljudi” svojevrsna je zahvala svim doktorima i doktoricama, medicinskim sestrama, spasiocima, volonterkama i volonterima, humanitarcima, penjačima, građevinarcima, redarima, pripadnicima vojske i policije te svim ostalim nepoznatim licima koja nam u vremenima velikih izazova pokazuju pravo lice ljudske dobrote. To je naša ključna poruka – zahvaliti istinskim herojima ovih kriza.
O projektima unutar kampanje
Ožujsko pivo: Žuja je pokrenula digitalnu aktivaciju „Opjevani junaci” u kojoj je pozvala sve ljude da u stihovima zahvale svojim poznatim i nepoznatim herojima kako njihova velika djela ne bi bila zaboravljena. Nakon prikupljenih stihova, Žuja se pobrinula da najljepše čuje cijela Hrvatska. Naime, stihovi zahvale pretočeni su u pjesmu Junaci koju izvodi Vanna.
U rujnu smo odlučili dodatno probuditi emociju i pokazati svim građanima tko su lica pravih heroja. U suradnji s poznatom fotografkinjom Mare Milin organizirali smo izložbu portreta heroja iz hrvatskih organizacija koje su se svojim radom i inicijativama u proteklom periodu posebno istaknule brigom za zdravlje i sigurnost svih nas. Tako su posjetitelji na osam solarnih panela imali priliku pogledati portrete osam volontera iz Hrvatske mreže za beskućnike, Hrvatske gorske službe spašavanja, Plavog telefona i Fonda 5.5. i upoznati se s aktivnostima ovih udruga. Trajanje izložbe smo zbog velike posjećenosti odlučili produžiti, a zatim i preseliti na Go2Digital kanale diljem Hrvatske.
Kampanja je, među ostalim, uključila donaciju u iznosu od milijun kuna Hrvatskoj gorskoj službi spašavanja, Plavom telefonu, Fondu 5.5 i Hrvatskoj mreži beskućnika.
Kako bi herojska djela dobrih ljudi ostala dugoročno zapamćena, za kraj kampanje smo u suradnji s kolektivima Dostava Zvuka i Graffiti na gradele oslikali murale u tri hrvatska grada – u Zagrebu, Splitu i Osijeku.
O suradnji
Ožujsko pivo: Graffiti na Gradele i Dostava Zvuka kroz svoje projekte s Ožujskim pivom surađuju već duži niz godina, stoga je suradnja na projektu koji uključuje oslikavanje došla nekako prirodno. Pred umjetnicima je bio velik izazov, s obzirom na to da je riječ o površinama velikih formata – no spremno su se uhvatili u koštac s oslikavanjem i rezultat je sjajan.
GnG i Dostava Zvuka: Već duži niz godina surađujemo sa Zagrebačkom pivovarom, primarno kroz organizaciju naših festivala, ali i drugih projekata koje organiziramo kroz godinu. Upravo iz tog razloga do ove suradnje došlo je nekim prirodnim putem i drago nam je što smo dobili priliku sudjelovati u jednoj ovako velikoj kampanji koja ima sjajan cilj i koja je okružena dobrim i pozitivnim porukama i vrijednostima.
O muralima i oslikavanju
GnG i Dostava Zvuka: Za zadatak smo dobili osmisliti kreativno rješenje za svaki od murala i potom ih realizirati, a s obzirom na to da smo odlučili oslikati murale velikih formata jako smo se veselili tom izazovu. Razmišljali smo na koji način prikazati heroje i njihova herojska djela, pa smo došli do zaključka da tu priču ne priča nitko bolje od njih samih – i odlučili smo u tri grada oslikati tri osobe, koje svojom pojavom mogu simbolizirati herojske podvige i požrtvovnost. To su medicinska radnica, vatrogasac i alpinistkinja, a vjerujem da su razlozi poprilično jasni.
S obzirom na to da smo odlučili oslikavati murale velikih formata, prvo smo trebali naći adekvatne površine, koje su uglavnom u privatnom vlasništvu. Izazov je bio pronaći odgovarajuće zgrade, a onda i dobiti odobrenja, no u konačnici su svi bili spremni dati nam pristanak s obzirom na temu murala i cijelu kampanju. Dakako, izazov je bio i oslikati sve murale s obzirom na to da su zaista velikih površina i na velikim visinama, no naši umjetnici spremno su se uhvatili u koštac sa zadatkom i napravili su sjajan posao. Bilo nam je jako drago murale oslikavati u Osijeku, Splitu i Zagrebu, reakcije prolaznika su bile sjajne, stoga je riječ o jednom stvarno pozitivnom iskustvu.
O reakcijama
Ožujsko pivo: Reakcije građana na cijelu kampanju su odlične. Od početka kampanje spomenutim udrugama i organizacijama pristižu donacije iz cijele Hrvatske, u aktivaciji „Opjevani junaci” sudjelovalo je dvjestotinjak Žujinih fanova, a udruge su dobile i nove volontere. Samo selidbom izložbe na digitalne kanale, u 14 dana portrete Mare Milin vidjelo je preko pola milijuna Hrvata. Rezultati kampanje se još zbrajaju, a sa sigurnošću možemo reći da su murali oduševili prolaznike. Vijest o muralima su prenijeli gotovo svi mediji, nacionalni i lokalni, a i dalje prolaznici zastaju i s oduševljenjem promatraju murale naših domaćih grafitera. Najvažnije od svega, poslali smo poruku i ukazali na važnost volonterstva tijekom cijele godine, a ne samo u krizi. Vjerujemo da je ta poruka došla do svih građana i da smo barem malim dijelom utjecali na osvještavanje važnosti individualne odgovornosti u kriznim vremenima.
O budućim planovima
Ožujsko pivo: Kampanju „Dobri ljudi” za ovu godinu smo priveli kraju, no segment društveno odgovornog poslovanja Zagrebačkoj pivovari je iznimno važan, stoga i u sljedećoj godini planiramo neke nove kampanje i nove aktivnosti. S hrvatskim grafiterima Žuja i drugi naši brendovi često surađuju tako da vjerujemo da će biti prilike i za neke nove murale, ali ne u sklopu kampanje „Dobri ljudi”.
GnG i Dostava Zvuka: Rado ćemo nastaviti raditi na inicijativama Žuje i ekipe iz Zagrebačke pivovare, jer iza njih je uvijek neka nama zanimljiva priča, a i drago nam je raditi s partnerima koji ovakav tip umjetničkog izričaja rado koriste u svom radu te tako doprinose i njegovoj afirmaciji. U planu imamo svašta, no za sada detalje čuvamo za sebe! 🙂