Knjige

Generacija Z: Neki novi ekološki osviješteni klinci koji vole ‘stare’ filmove i usamljeniji su nego što mislimo

Foto: Igor Miske (Unsplash)
Vrijeme čitanja: 5 minute

Kada bismo napravili mali presjek kroz godine, primijetili bismo kako su upravo vrijeme i okolnosti uzročnici pojave generacijskog jaza. Naime, prema sociolozima, svi ljudi rođeni u određenom periodu razvijaju pojedine zajedničke karakteristike. Nakon popularnih baby boomera (1946.-1964.), generacije X (1965.-1980.), generacije Y ili popularno zvanih ‘milenijalaca’ (1981.-1995.), dolazimo do nekih potpuno novih klinaca – generacije Z.

Prva digitalna generacija

U generaciju Z pripadaju svi oni rođeni između 1995. i 2011. godine. Najvažnije obilježje pripadnika je „mobitel u ruci”. Radi se o generaciji koja je, za razliku od njenih prethodnika, odrasla uz tehnologiju. Njima je oduvijek normalno potražiti sve što ih zanima na Internetu, a uz to statistike pokazuju kako, za razliku od milenijalaca, Z generacija uvelike sudjeluje u stvaranju internetskog sadržaja. Stoga su i veoma popularne društvene mreže poput Instagrama, Twittera, Tik Toka i Snapchata, dok Facebook pomalo gubi popularnost.

Prema istraživanjima sociologa, glavna obilježja ove generacije su, logično, usko povezana s pojavom digitalizacije. Tako je normalno da iz milja nazvani Zoomersi gube interes za susrete u četiri oka. Ako se nešto može riješiti jednostavnom porukom na WhatsAppu, zašto se dovoditi u nelagodne situacije? Također, može se primijetiti kako su pripadnici prilično hrabri, ne mare previše za crkvu, vladu ili slične institucije, a veliki broj njih ističe kako jednoga dana želi otvoriti svoju tvrtku. Odlikuje ih i specifičan pogled na svijet baš zbog same prisutnosti interneta. Kako im je sve pruženo na dlanu, tako su Zoomersi postali puno pažljiviji od prethodnih generacija. Dokaz tomu je smanjena stopa tinedžerjskih trudnoća, manje eksperimentiranja s drogama, alkoholom i savjesno korištenje novaca.

Najdepresivnija i najusamljenija generacija

generacija z
Foto: HBO

Još jedno važno obilježje Zoomersa je borba s kojom se svakodnevno susreću. Oni su veoma svjesni svijeta oko sebe te se bore za osobna prava, ali i mnoga druga kao npr. ekološka prava. Također, po prvi puta jasno traže razlog učenja pojedinih predmeta u školama jer smatraju da imaju svoj cilj te da mnogo toga mogu naučiti iz digitalnih izvora.

No, unatoč svim tim dobrim obilježjima, dolazimo i do mračne strane koja je također uzrokovana posljedicama digitalne ere. Zoomersi pokazuju do sada najviše tolerancije i empatije prema drugima (u usporedbi s ostalim generacijama), a s druge strane poznato je da se mnogi pripadnici bore s depresijom. Stalno prisustvo u online svijetu, gubljenje direktnog fizičkog kontakta s drugima, česta pojava influencera kojima je ‘sve savršeno’ u životu, upravo ovu generaciju baca u depresiju. Zbog gledanja lažnih života influencera (koji su odlično prikazani u filmu „Influenceri” Nicka Biltona), ali i stalno prisutnih društvenih očekivanja, Zoomersi su često depresivni te se osjećaju usamljeno i otuđeno.

Tužno mi je bilo pročitati kako su skloni izbjegavanju ljubavnih veza jer su svjesni kakve probleme to može prouzrokovati. Dolazi do manjka povjerenja u ljude. Veći broj mladića izjavio je kako se boji ljubavnih veza zbog toga da ih žene, odnosno cure, ne bi jednog dana optužile za seksualno uznemiravanje. Na prvu, to sve možda djeluje pomalo čudno i groteskno, ali nažalost dolazi do stvaranja problema koji može imati velike posljedice.

Traženje istine kroz kulturne sadržaje

Kao što se opiru korištenju tradicionalnog načina učenja i tvrdoglavo idu naprijed, Zoomersi isto to traže i u glazbi. Mnogi ističu kako nije važan žanr same glazbe već da im se ona ‘jednostavno mora sviđati’. Trenutno su najpopularniji glazbenici oni koji su odlučili miješati više žanrova. To je još jedan primjer zoomerske borbe i njihove potrebe za pomicanjem granica. Tu se ističe glazbenik Lil Nasa X i njegov hit Old Town Road. Jednostavnim učitavanjem glazbe na platforme kao što je to SoundCloud, Zoomersima, a i novim generacijama, omogućava vrlo jednostavan način postavljanja novih hitova.

SoundCloud nije jedina platforma koja definira promjene kod Zoomera. Tu je i popularni Tik Tok. Zbog ove aplikacije i ranije spomenute pjesme Old Town Road influencer Nice Michael pjesmu je podigao u svjetsku slavu. To je postigao s jednim plesnim videom gdje se transformira u farmera. Time dokazuje ono što Zoomerima odgovara – novi originalni pristup stvarima, ali i utjecaj koji influenceri imaju na ovu generaciju.

Život u retro filmu i podrška rebootovima

No, generacija Z pokazuje da se ipak drži i nekih starih načela. Tako je kao svoje najdraže filmove (prema statistici uzetoj iz raznih anketa), ova generacija odabrala „Osvetnike”, „Titanik”, „Harry Pottera”, „Ratove zvijezda”, „Gospodara prstenova”, „Forresta Gumpa” i mnoge druge filmske klasike. Iznenadila me statistika koja govori da unatoč velikoj prisutnosti streaming platforma, čak 36% Zoomera i dalje kupuje ulaznice za kino. Zanimljivo je i kako su rekli da se vesele mnogim rebootovima njima dragih filmova jer im to vraća nostalgiju prema djetinjstvu. Iz toga primjera i dalje pokazuju koliko su otvorena uma i spremni podržati promjene.

Ono što također iznenađuje je i izbor knjiga koje u svojim rukama drži Generacija Z. Gotovo ista situacija kao i s filmovima – koliko god se teži pomicanju granica, toliko se s druge strane pokazuje konzervativnost prema dobro provjerenim naslovima. Tako se i na ovoj listi pronašao „Harry Potter”, „Gospdoar prstenova”, „Percy Jackson i Olimpijci” te ostali zanimljivi svjetovi.

O idolima žele znati sve

Općenito je važno znati kako su Zoomersi veoma znatiželjna generacija. Kod svojih idola oni ne gledaju samo njihovo stvaralaštvo, njih zanima i osobni život te zašto donose određene odluke, a društvene mreže su im te odgovore servirale na dlanu. Većina njih ističe da najviše vole slušati K-pop. Razlog je veoma zanimljiv – svakodnevno promatranje mnogih ljudi na društvenim mrežama stvara veliki pritisak na ovu generaciju, kažu kako osjećaju da se stalno moraju dokazivati. Od savršene robe, odličnih ocjena, čestih maltretiranja u školama te visokih društvenih očekivanja. Upravo u tim trenucima u njihovim se životima pojavio K-pop.

Istaknuli su Suga repera iz popularne grupe BTS. Kažu kako i on sam nije imao neki život, a sada im pjeva o tome. Pjeva kako su oni sami dovoljni, pjeva o ljubavi i nadi. Ističu da, kada vide koliko je on postigao u životu, dobivaju dodatnu nadu, a pjesme im služe kao velika podrška.

Billie Eilish kao predstavnica generacije Z

Kao jedna od glavnih predstavnica ove generacije zasigurno se ističe mega popularna Billie Eilish. Zanimljiva glazbenica može pohvaliti da je do 19. rođendana osvojila čak 5 Grammyja (od ukupno njih 10 za koje je bila nominirana). Sama je u jednome intervjuu istaknula kako je odrasla na starome dobrome rocku i da joj je jedina motivacija za album bila da svatko, neovisno o vrsti glazbe koju sluša, nađe barem jednu pjesmu za sebe. To i objašnjava uspjeh samog albuma. Također, utjecaj interneta je vidljiv. Glazbenica se proslavila nakon što je njena pjesma Ocean Eyes zapažena 2015. godine na SoundCloudu. Billie je tada bilo tek 14 godina…

Uz Billie Eilish, tu su i mnogi drugi Zoomeri, od kojih se ističu Zendaya, Yara Shadidi, Emma Chamberlain, Jojo Siwa, Millie Bobbie Brown, Amandla Stenberg, Shawn Mendez, Kylie Jenner i drugi. Ako su vam ova imena u potpunosti nepoznata, primite se ‘guglanja’ – današnji ‘klinci’ bit će vam zahvalni, a poneki će se možda i osjećati vidljivo samo zbog činjenice da vas zanimaju njihovi interesi.

Još jedna od predstavnica ove generacije koju nikako ne smijemo zaboraviti je Greta Thunberg. Mlada aktivistica koja je cijeli svijet postavila na noge svojim poznatim govorom o klimatskim promjenama. Greta ima tek 18 godina i već je jasno kako je svjesna ekoloških problema i svega onoga što su godine nemara učinile našemu planetu. Time dokazuje činjenicu kako su Zoomeri prethodnici budućih generacija – generacija koje su osviještene i kojima je dosta da im netko nameće svoja mišljenja i pravila. Oni su ovdje da se za njih čuje i da učine promjene.


Čitajte i:

Baby boomeri: Generacija koja je iz skučene garaže promijenila svijet

Y i Z generacija – SOS za “normalno”: Spoznajom istinskih vrijednosti do mentalnog zdravlja


Ovaj je sadržaj sufinanciran sredstvima Fonda za pluralizam medija Agencije za elektroničke medije.

Be social

Komentari