Istaknuto
27.11.2021.

Vrijeme čitanja: 4 minute Vlada Republike Hrvatske odlučila je odbiti prijedlog o smanjenju stope PDV-a s 25% na 5% na menstrualne potrepštine i to ne jednom, već dva puta!

24.11.2021.

Vrijeme čitanja: 3 minute U rubrici Nova glazba slušajte najzanimljivije aktualne singlove i glasanjem odaberite svog favorita na domaćem glazbenom terenu.

Film

Metodska gluma: Umjetnički izražaj ili markentiški trik?

25.11.2021. Elena Koprtla
Vrijeme čitanja: 4 minute

Kriminalistička drama „Dinastija Gucci“ redatelja Ridleyja Scotta stiže u hrvatska kina 2. prosinca. Film je baziran na romanu „The House of Gucci: A Sensational Story of Murder, Madness, Glamour, and Greed“ autorice Sarah Gay Forden, inače inspiriran istinitom pričom o obiteljskom carstvu talijanske modne kuće Gucci. U filmu igra all-star ekipa: Lady Gaga, Adam Driver, Al Pacino, Jeremy Irons, Jared Leto Salma Hayek.

U intervjuu za britanski Vogue Lady Gaga otkriva da je za ulogu Patrizije Reggiani puno crpila iz iskustva silovanja kad je imala 19 godina kako bi prikazala pogoršanje Patrizijinog mentalnog zdravlja, ali i da je nanovo preživljavanje vlastite traume zabrinulo redatelja. „Ridley je rekao: ‘Ne želim da se traumatiziraš.’ ‘Ionako sam već prošla kroz ovo. Mogla bih ti to dati’”, otkriva Gaga. Posebno naglašava da je njezin metodski pristup liku zaista iskren i želi da publika to vidi. Je li doista iskren ili je samo dio marketinške kampanje za nadolazeće Oscare? Vjerojatno oboje.

Mnogi su poznati glumci sebe smatrali kao method actors i tvrdili da postoje načini da se uđe u lik samo u jednom danu. Međutim, postoji mnogo primjera da glumci idu tako nevjerojatno daleko kako bi dobili uloge da njihovo ponašanje može pomaknuti granice bizarnog.

Što je zapravo metodski pristup glume?

Dva su ključna ambivalentna odnosa prema glumi te ističu afirmativnu stranu. Jedan je pol Konstantin Stanislavski i, najjednostavnije rečeno, odnosi se na potpunu identifikaciju glumca s likom. Drugi pol predstavlja Bertolt Brecht čija je osnovna ideja građena na Verfremdungseffektu, odnosno na distanciranju glumca od lika. Stanislavski je, vjerojatno, jedan od najutjecajnijih ljudi na svijetu koji je ikada živio u Moskvi. Glumac, redatelj i kazališni pionir, autor „Rad glumca na sebi“, priručnika za pripremu glumaca, koji je dan danas standardni udžbenik za studente glume diljem svijeta. Njegova poznata metoda promicanja naturalističkog stila glume, odvojila se od krute tradicije kazališta devetnaestog stoljeća.

metodska gluma

Foto: facebook.com/HouseOfGucciMovie

Metodska gluma je sustavni pristup treningu koji je usmjeren na živi materijal koji će glumac koristiti u svojoj izvedbi. Riječ je o tehnici koju glumci koriste kako bi se potpuno emocionalno identificirali s ljudima koje će glumiti. U praksi glumac „postaje“ uloga i često ostaje u liku dulje vrijeme. Ohrabruje vas da ne dijelite i lažne osjećaje, već da natjerate sebe da osjetite stvarne osjećaje koji su vam potrebni u svakoj sceni. To može dovesti do promjena u psihi i ponašanju sve dok su u ulozi.

Stanislavski i američka praksa Leeja Strasberga

Lee Strasberg (1925. – 1982.) otac je prakse Metode Stanislavskog u Americi, umjetnički ravnatelj Actors Studija, kazališni redatelj te filmski glumac. Kao profesor vodio je nekoliko generacija glumaca, uključujući Marlona Branda, Jamesa Deana, Paula Newmana, Marilyn Monroe, Jacka Nicholsona, Al Pacina i Roberta De Nira. Strasberg je sve svoje znanje koncentrirao na samo jedno metodološko pitanje: kako usavršiti ruski sustav emocionalnog preživljavanja s američkom praksom ponavljanja, odnosno derivat stvoren iz samog karaktera glumaca i istinitosti i autentičnosti likova?

Tako, glumci poput Daniela DayLewisa, Philipa Seymoura Hoffmana, Christiana Balea Leonarda DiCaprija govorili su o tome kako gube sebe u ulogama – dobivaju ili gube na težini, preuzimaju naglaske i hobije koji utječu na njihov osobni život. Day-Lewis za ulogu Christyja Browna u „Moje lijevo stopalo“ (1989.) proveo je osam tjedana na klinici za cerebralnu paralizu u Dublinu te je tijekom snimanja ostao u invalidskim kolicima, a hranili su ga članovi ekipe. Za ulogu Hawkeyea u „Posljednji Mohikanac“ (1992.) Day-Lewis je naučio loviti divlje životinje, graditi drvene kanue koristeći tradicionalne indijanske metode te pucati i puniti puške dok trči. Adrien Brody je za ulogu u filmu „Pijanist“ naučio da svira klavir, prekinuo ozbiljnu vezu i na mnogo načina život prilagodio ulozi.

metodska gluma

Foto: facebook.com/RevenantMovie

Jedan od recentnijih primjera bizarne pripreme je ona za film „Povratnik“ (2016.) koja je DiCapriju konačno donijela Oscar za najbolju mušku ulogu. DiCaprio je jeo jetru divljeg bizona unatoč tome što je bio vegetarijanac, gazio u ledene rijeke, pa čak i spavao u životinjskom lešu.

Postavljanje granica

Posljednjih nekoliko desetljeća, osobito nakon zloglasne transformacije tijela Roberta De Nira za film „Razjareni bik“ (1980.) Martina Scorsesea, uloga koja mu je donijela Oscara, metodska gluma postala je ključni čimbenik u kampanjama glumaca koji traže nagrade.

Jedan članak u The Atlanticu iz 2016. godine, nakon prikazivanja „Odreda otpisanih“, kritizira shvaćanje metodske glume kod američkih glumaca. Jared Leto, koji je glumio Jokera, pričao je jednu uznemirujuću priču za drugom te samo potvrdio jednu stvar: metodska gluma je gotova. Ne sama tehnika, koja je potaknula mnoge od najvećih kinematografskih predstava i može biti koristan način pristupa teškim ulogama. No, Letove priče su pokazale kako je ulaženje u lik sada jednako marketinški alat koliko i stvarna tehnika – ona koja se koristi za davanje legitimiteta, vjerodostojnosti i važnosti izvedbi bez obzira na njezinu kvalitetu. Ovakva metoda glume ne bi mogla postojati bez kulture permisivnosti i popustljivosti koju je Hollywood njegovao tijekom godina.

Metodska gluma nije (samo) muška

Temelj ove strategije je uvjerenje da se za stvaranje velike umjetnosti mora trpjeti. Metodska gluma također je postala umotana u marku politike identiteta koja pokušava učiniti da umjetnička forma više nalikuje tradicionalnim oblicima muškog rada, a time i ograničava vrste glumaca koji primaju pohvale.

Foto: press Art-kino Croatia / “Žena pod utjecajem”

Kad se priča od metodskim glumcima prvi koji padne na pamet je Marlon Brando iako je najbolji holivudski metodski glumac žena – glumica Gena Rowlands. Stvorila je neke od najzanimljivijih i najiskrenijih uloga u filmovima poput „Premijera“ i „Žena pod utjecajem“. Možda je razlog zašto nije uzvišena kao Brando to što je njezina karijera usko povezana s njezinim suprugom i suradnikom Johnom Cassavetesom.

Danas glumice poput Tilde Swinton, Marise Tomei i Scarlett Johansson pokazuju da se dominacija u glumi može pronaći bez mučenja svojih kolega ili samih sebe.

(Visited 289 times, 289 visits today)

Komentari