James Earl Jones
12. rujna 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Dana 9. rujna preminuo je James Earl Jones, kazališni, filmski i televizijski glumac, omiljen zbog svojih uloga kao što su ona Mufase u „Kralju lavova”, Dartha Vadera u serijalu „Star Wars”, Jacka Jeffersona u filmu „Velika bijela nada”, Jamesa Greera u serijalu o Jacku Ryanu, ali i brojnim drugim ulogama.

Adele
3. rujna 2024.

Vrijeme čitanja: 6 minute 10 koncerata, najveća pop-up arena ikad i najduža setlista koju je Adele otpjevala. Riječi još uvijek nisu dovoljne, bilo je savršeno.

Izvedbene umjetnosti

„Mrzim istinu!” (Teatar &TD): Imunitet obitelji ugrožen generacijskim jazom

mrzim
Vrijeme čitanja: 4 minute

Zavaravanje je neophodno jer tako štedimo vrijeme koje bismo bacili na analiziranje svojih i tuđih propusta. Laži su efikasno rješenje za izbjegavanje suvišnih rasprava i neželjenih posljedica. Obje metode su dio čovjekove prirode, koja beskompromisno teži očuvanju samopoštovanja i točnosti.

Nikome nije strano umetanje otrcanih argumenata u priču, samo kako bi ispoštovali ukorijenjeni sindrom „ja u pravu, svijet u krivu”. Koliko god to ružno zvučalo, laži i zavaravanje moraju postojati. Ne da bismo se mi osjećali bolje, već da druge zaštitimo od svoje gluposti. U neku ruku, plemenit je to cilj, dok nas ne razotkriju.

Počeo sam pričati o lažima jer sam gledao kultnu predstavu „Mrzim istinu!”, koja se od svibnja davne 2011. godine izvodi u Teatru &TD. Od tada ne nestaje s kazališnih dasaka i pobrala je brojne nagrade te se svrstala među najpoznatije izvedbe hrvatskog kazališta.

Napad na roditelje

Zanimljivost u vezi ove predstave jest da je autor i redatelj, Oliver Frljić, izlio svoju prošlost na scenu. Predstava se bavi nategnutim odnosima između članova Oliverove obitelji. Ne radi se o klasičnom kronološkom prepričavanju najznačajnijih trenutaka iz obiteljske povijesti, već je naglasak na različitoj interpretaciji svakog člana, zbog čega dolazi do sukoba.

Izvedba je podosta fluidna i nepredvidiva, bogata emocijama i energijom. U dijalozima i raspravama prepoznatljiv je balkanski raspojasani šarm uz dozu ponosa i bezbrižnosti. No, u čemu leži specifičnost? Autor je ogolio svoj život pred publikom i ostavio ju zatečenom i zamišljenom.

Foto: Damir Žižić

Tijekom gledanja izvedbe razmišljao sam zašto se na obitelj gleda kao na savršenu instituciju. Istina, postoje razne teorije prema kojima je ona prvi i osnovni izvor oblikovanja ličnosti i priprema nas za život, što je nepobitno točno, no predstava potiče na promišljanje o njezinom naličju, odnosno toksičnosti od koje, kao niti drugi tipovi odnosa, nije izliječena.

Prateći odnose u predstavi, postalo je evidentno da se roditelji osjećaju uvrijeđeno kada ih djeca suoče s istinom o njihovim propustima. Roditelji uvijek nađu opravdanje u podsjetniku na odricanja koja od potomaka zahtijevaju poslušnost i zahvalnost. No to, bez obzira na ulog, ne zaslužuju uvijek. Lik Olivera fokus je prebacio na nedostatak emocionalnog razumijevanja i podrške, što je u roditeljima izazvalo nelagodu zbog koje su nastojali ograditi se promjenom teme.

Obiteljski ugled na klimavim nogama

Koncept predstave je genijalan. Oliver (Filip Križan) istovremeno je redatelj i sin koji s glumcima uvježbava izvedbu te se bori protiv njihova negodovanja. Otac Dragan (Rakan Rushaidat) i majka Slađana (Ivana Roščić) klasični su balkanski roditelji – boemi, nezainteresirani, privrženi nacionalnoj pripadnosti i ne pretjerano pronicljivi. A tu je i sestra Marina (Iva Visković) koja je draga, ali zanemarena.

Radnja predstave „Mrzim istinu!” miješa kapitalne događaje iz obiteljske povijesti s raspravama među glumcima. Glumci su ustvari karakteri neugodno iznenađeni Oliverovom vizijom. Smatraju da je bezobrazan, da ne smije okaljati obiteljsko ime i da je čitav scenarij laž potiskujući suočavanje s razlozima sinovljeve, po njih negativne, evaluacije.

Foto: Damir Žižić

Ispostavilo se da je istina njihova bolna rana koju odbijaju liječiti. Praveći se blesavi, ignorantski su i otresito nastojali opravdati stav prema kojemu djeca ne mogu razumjeti život onako kako su to u stanju odrasli.

No, međusobni odnos majke i oca temeljen na prepucavanju, niskim udarcima i zavođenju beskrajno je simpatičan. Posebno bih pohvalio glumu Ivane Roščić. Perfektno je utjelovila majku koja djeluje nedodirljivo, samosvjesno i flegmatično. Uz to, ima predivnu boju glasa i snažno je iznijela ulogu žene zaokupljene tisućama problema koji muškarce ne dodiruju.

Tjeskobna atmosfera i nerealna očekivanja

Koliko god izvedba površno gajila toplinu, tjeskoba se bespoštedno širila gledalištem. Soba s prigušenim svijetlom nalazi se na sredini scene, a oko nje sjede gledatelji. Tako smo imali priliku uroniti u radnju i osjećati se direktno prozvanima.

Sve su to gledateljima dobro poznati problemi – nesuglasice u braku, abortus, odgoj djece, neposluh i nasilje, varanje. Roditelji koji su sve samo ne prilagođeni ulozi, djeca koja su nemoćna i nemaju čvrst oslonac. Obiteljska priča s fokusom na nedostatke u odgoju koji ostavljaju trag na ličnost, a zrelošću isplivaju na površinu dovodeći do sukobljavanja.

Foto: Damir Žižić

Zašto bi netko htio glumiti sklad, kada je temelj braka puka navika na suživot? Zašto bi netko umislio da je idealan roditelj, a koristi srednjovjekovne pedagoške mjere? Zašto loše igramo uloge koje si sami odabiremo, a onda ne želimo priznati da smo očajni igrači? Zašto ih uopće želimo?


Ovaj je sadržaj sufinanciran sredstvima Fonda za pluralizam medija Agencije za elektroničke medije.

Be social
Što misliš o ovoj predstavi?
Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!
Vaš glas je zabilježen. Hvala vam na glasanju!

Komentari