11. prosinca 2025.

Vrijeme čitanja: 5 minutePrati nas, sudjeluj i zajedno s nama koračaj kroz prosinac ispunjen iznenađenjima, inspiracijom i kulturnim preporukama. Advent može početi! ❄️

9. prosinca 2025.

Vrijeme čitanja: 4 minuteAko vam se sviđa novi film PTA onda možete biti zadovoljni, dok je kod serija izjednačeno stanje. Dodjela je 11. siječnja 2026. godine.

Film

Portret dopadljive generacijske krize (“Aleksi”, B. Vekarić)

Aleksi
Foto: pulafilmfestival.hr/Hrvatskifilm
Vrijeme čitanja: 3 minute

Kada se u krugovima poznavatelja hrvatske kinematografije govorilo o debitantskom dugometražnom filmu mlade redateljice Barbare Vekarić govorilo se ujedno i o svojevrsnom odmaku od one tipične težine koja kao magla ispunjava kino dvorane. Aleksi (2018) je priča o djevojci koja naizgled ima sve – imućne roditelje, osiguranu budućnost i nasljedstvo te uspješan obiteljski posao, ali bez obzira na sve ne ostvaruje stvaran dodir s vlastitim okruženjem i svoju izgubljenost utapa u površnim i prolaznim avanturama. Vješto upakiran u sintezu drame i komedije, ovaj je debitantski film opisan kao generacijski feel good film u kojem će se pronaći mnogi pripadnici mlađe filmske publike.

Zakoračiti u mračne hodnike odraslosti

U središtu je radnje Aleksi Bergando (Tihana Lazović), dvadesetosmogodišnja privilegirana djevojka koju bismo s pravom mogli nazvati generacijskom antijunakinjom. Budući da nakon završetka studija nije mogla pronaći posao, Aleksi je bila primorana vratiti se roditeljima na Pelješac te im pomagati u obiteljskom poslovanju, premda i dalje nije izgubila nadu za ostvarenjem svoje karijere iz snova na stručnoj praksi u Berlinu.

Detalji dovoljni za potpuno razumijevanje radnje izneseni su već na početku. Naime, već se u uvodnim dijalozima između Aleksi i njezinih roditelja (Aljoša Vučković i Neda Arnerić) iznose podaci uz koje će gledatelj imati prilično uvjerljivu i dosljednu sliku o protagonistici. Ipak, naglašenu denotativnu funkciju tih dijaloga ne moramo nužno smještati u okvir potencijalnog straha od nerazumijevanja radnje budući da je film iznimno lako pratiti te se, prema riječima same redateljice, s događajima koje prikazuje moguće i identificirati.

Povratkom u obiteljski dom Aleksi se susreće s obvezama u obiteljskoj vinariji koje buntovno izbjegava očekujući ostvarenje svojih velikih planova na berlinskoj umjetničkoj sceni. Premda je prilično snažno psihološki ocrtana, buntovnoj djevojci u najvećoj mjeri nedostaje jasna psihološka motivacija koja bi opravdavala njezine postupke, što s lakoćom možemo pripisati njezinom manjku zanimanja za vlastitu okolinu. Njezina je najveća strast fotografija kojom svakodnevno zabilježava ljude i prirodu oko sebe, premda se, s obzirom na prethodno spomenuti manjak motivacije, s vremenom javlja pitanje snage njezine volje i upornosti u ostvarenju vlastitih snova.

 Tri muškarca Aleksi Bergando

Nakon što je primila odbijenicu za stručnu praksu u Berlinu, Aleksi svoj život u rodnom mjestu pretvara u avanture koje se linearno vežu u lanac ispunjen muškarcima, skupim drogama i glasnom glazbom. Njezin bijeg od odgovornosti i dosade ispunjavaju površni odnosi s trojicom muškaraca: američkim fotografom Christianom (Jason Mann) s kojim ostvaruje površan odnos koji se temelji na prvotnoj simpatičnosti te s kojim je povezuju zajednički interesi, lokalnim glazbenikom Goranom (Goran Marković) s kojim osjeća snažnu strastvenu želju i prijateljsko razumijevanje te sa šarmantnim i bogatim ljubiteljem mladih žena Tonijem (Sebastian Cavazza).

Brze izmjene različitih avantura s trojicom muškaraca znatno povećavaju dinamiku i intenzitet radnje, ali odaju dojam scenarističkih nedostataka s obzirom na to da se događaji nižu kao na pokretnoj traci ne ispunjavajući emocionalnu prazninu glavne junakinje čiji se nezasitni ego i nedostaci hrane drugim ljudima. Naime, u korijenu svoje duboke praznine Aleksi predstavlja ravnotežu između osobe čiji veliki planovi za budućnost ne dopuštaju da se zadovolji emotivnim okovima rodnog mjesta te osobe koja korača u potpunom mraku ne znajući što zapravo želi.

Premda je njegova tematika naizgled bezizlazan okvir egzistencijalne krize, Aleksi je prožet jednostavnošću te zanimljivim dijalozima i verbalnim humorom koji ga čine prilično dopadljivim, a većina njegovog šarma počiva na potpuno prirodnoj i odlučnoj glumačkoj izvedbi glavne junakinje – Tihane Lazović.

Osim glumaca koji gotovo u potpunosti nose čitav film, Aleksi obilježavaju korektni filmski postupci obojeni u tonove toplih boja i prosta prepoznatljivost. Naime, Aleksi utjelovljuje svojevrsnu fazu koju u određenom životnom razdoblju na vlastitim leđima nosi gotovo svaka mlada osoba koja se po prvi puta susreće s odgovornošću i poteškoćama odraslog života.

Be social
Što misliš o ovom filmu?
Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!
Vaš glas je zabilježen. Hvala vam na glasanju!

Komentari