novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Film

Retropetak: Žrtva ženske zavisti i objekt muške žudnje („Malèna“, G. Tornatore)

Foto: retro-mood.tumblr.com
Vrijeme čitanja: 4 minute

Naslovna slika koju ste upravo okrznuli pogledom, fotografija lijepe žene u crnini okružene bezbrojnim muškim rukama koje joj usrdno nude upaljač, jedan je od najčešćih isječaka iz filmova koji se neprestano dijele i imitiraju po društvenim mrežama. S druge strane, mnogo manje ljudi zna o kojem je filmu riječ i potresnu pozadinu te scene i cijele priče, ali vjerojatno će na slici prepoznati talijansku božicu ljepote Monicu Bellucci. Seks-simbol i jedna od najpoznatijih živućih europskih glumica svoju je slavu učvrstila ulogom protagonistice, Malène Scordije, u ovom podjednako hvaljenom i osporavanom filmu iz 2000. godine.

Redatelj Giuseppe Tornatore čuven je po filmu Cinema Paradiso iz 1988. koji je oduševio kritiku. Nije ponovio isti uspjeh s Malènom. Ipak, ova gorko-slatka, sentimentalna, na trenutke i erotična priča o ženi omraženoj samo zbog svoje ljepote uspjela je osvojiti srca gledatelja. Tome je pridonijela i nostalgična glazbena tema, violinska kompozicija velikog majstora filmske glazbe Ennija Morriconea. Osamnaest godina nakon premijere, Malènu smatramo jednim od kultnih europskih filmova novijeg doba.

Ljubavna fantazija dječaka iz provincije

Radnja se odvija u šarmantnom, pitoresknom gradiću na Siciliji tijekom četrdesetih godina prošlog stoljeća. Bjesni Drugi svjetski rat. Pripovjedač je Renato, dvanaestogodišnjak kojeg je duboko obilježio dan kad je prvi put ugledao Malenu Scordiju, prelijepu mladu ženu koja trenutno živi sama jer joj je suprug mobiliziran. Renato se kreće u društvu nezrelih adolescenata koji se svaki put sjate na jednom mjestu i pohotno promatraju Malènu kako bezglasno prolazi ne obraćajući jedan jedini pogled prema njima. Pritom ispod glasa razmjenjuju komentare o njenom tijelu i oblinama.

Foto: namelesshere.tumblr.com

I dok ona njima predstavlja samo usputnu atrakciju, predmet seksualne žudnje, Renato prema Malèni razvija veoma duboke osjećaje i počinje ju neprestano potajice pratiti kako bi ju gledao i saznao nešto više o njoj. On predstavlja veoma topao i iskren aspekt filma u kojem se prikazuje ona prva, dječačka i beznadna zaljubljenost u ženu koja će vječno ostati nedostupna. Na trenutke ćete se i oporo nasmijati, na primjer u sceni kada će Renatovi pobožni roditelji otkriti da njihov sin ima erotske fantazije i pozvati svećenika da izvrši egzorcizam na njemu.

Mržnja i nasilje žene prema ženi

Malènina je psihološka karakterizacija prilično slabo razrađena. Ni u jednom dijelu filma nećete iskusiti njen pogled na okolinu ili se približiti njenoj intimi. Imat ćete osjećaj da ju neprestano gledate s neke neobične distance na koju gledatelji obično nisu navikli kad je u žarištu radnje privlačna žena. Upravo je ta njena mistifikacija element filma koji će u mještanima pobuditi podijeljene osjećaje.

I najobičnija Malènina šetnja gradom izazvat će pravu buru u centru tog zadrtog gradića talijanskog Mezzogiorna. Muškarci će zuriti poput gladnih životinja, otvorenih usta, hipnotizirani. Mnogi će potiho promrmljati pokoju šovinističku primjedbu, a neki će joj s prikrivenim cerekom ljubiti profinjenu bijelu ruku.

Taj primitivan način gledanja žene već je tematiziran u mnogim filmovima i knjigama pa ne predstavlja ništa novo. Međutim, mnogo se rjeđe prikazuje jedan drugi odnos, a to je odnos žena prema ženi koju doživljaju kao suparnicu. U ovom je filmu izražena zaprepašćujuća ženska brutalnost prema pripadnici istog spola koja se „usudila“ biti privlačnija od njih.

Foto: lafilledepaille.tumblr.com

Činjenica je da Malèna neuglednim gradskim suprugama i majkama stvara osjećaj ugroženosti i usađuje duboke komplekse. To je vidljivo već iz kostimografije – Malèna nosi pripijene, pomalo izazovne kostimiće i  cipelice s visokom petom koje ritmično kuckaju po mramornim podovima i tako najavljuju svaki njen dolazak, dok su njene sugrađanke odjevene u staromodne haljine zakopčane do grla i nose marame omotane oko glave.

Ženska moć zlostavljanja

Nijedna od njih ne poznaje osobno Malènu, ali im pada mrak na oči svaki put kad ju vide. Bijesne što se njihovim muževima otimaju oči u njenom smjeru, te će provincijalke  međusobno započeti burnu raspravu i popratiti Malènu cijelim nizom uvreda. Od nje će stvoriti sliku lake žene koja uživa u zavođenju njihovih muževa – i to samo na temelju hoda.

Često upiremo prst u muškarce kao krivce za većinu nasilja i podcjenjujemo žensku moć zlostavljanja pripadnica istog spola. Fascinantno je kakve vješte verbalne nasilnice mogu biti, prijetvorne na prvi mah, a ubojite idućeg trenutka. Među ženama oduvijek postoji neko pritajeno natjecanje, borba za prevlast, težnja za nenadmašivom ljepotom i reputacijom. U toj slijepoj bitki spremne su poduzeti drastične mjere kako bi osigurale svoje mjesto i nauditi čak i bliskim prijateljicama.

Kako onda usamljena i lijepa Malèna ne bi nastradala?

Foto: doramousavere.tumblr.com

Nakon što primi vijest da joj je suprug poginuo u ratu, ona se počinje zabavljati s njemačkim vojnicima koji ulaze u grad. Atmosfera filma, koja ispočetka biva razigrana i nježna, sve više gubi svoju toplinu i kulminira šokantnim prizorom u kojem će gradske žene dovući Malènu na glavni trg, okrutno ju pretući i poniziti. Nitko se ne trgne kako bi joj pomogao. Sitni Renato bespomoćno promatra, a Malèna ostaje sama sa svojim bolnim krikovima, suzama i ostatcima odjeće kojima očajno prekriva premlaćeno golo tijelo.

Tiha sirena

Ono što su kritičari najviše zamjerali Tornatoreu je činjenica da je Malèna publici daleka, neopipljiva i dehumanizirana. Ne dobivamo uvid u njezina razmišljanja, emocije ili odluke. Ona se doista doima kao objekt, neljudsko utjelovljenje ljepote. Mnogi su se pobunili i napali Tornatorea da je njegov prikaz Malene besramna mizoginija.

Međutim, nije li objektivizacija ove zagonetne provincijske ljepotice upravo ono što je najpotresnije u filmu? Stavljeni smo u poziciju gdje ne možemo prosuđivati o njenim postupcima jer nam je previše udaljena i neshvatljiva. Vidimo ju iz perspektive ljudi koji zapravo ne znaju ništa o njoj. Naše ju oči prate kako nijemo, bezizražajnog lica i pogleda čvrsto zabodenog u nevidljivu točku, stupa kamenim ulicama gradića. Istina, oduzima dah, ali upravo kombinacija njene besprijekorne vanjštine i njene vječite šutnje pobuđuje neku zastrašujuću, neobjašnjivu mržnju. Kad bi bar netko znao što razmišlja i kako se osjeća pa ne bi bilo tako lako raširiti tisuće izmišljotina i laži o njoj.

I takva je Malèna – savršeno lijepa, nedokučiva, femme fatale koja je na kraju bila fatalna jedino samoj sebi, lice koje poručuje da je ljepota žene često i njeno prokletstvo.

Be social
Što misliš o ovom filmu?
Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!
Vaš glas je zabilježen. Hvala vam na glasanju!

Komentari