Retrospektiva Miroslava Šuteja: Jedna slika stigla čak iz njujorške MoMA-e
Sinoć, kratko nakon 20 sati, u Muzeju suvremene umjetnosti otvorena je velika retrospektiva Miroslava Šuteja, prvaka domaćeg op-arta i dizajnera hrvatske zastave i grba kao i novčanice kune. Na otvorenju, posjetiteljima se najprije obratila ravnateljica MSU-a, Snježana Pintarić, koja je i kustosica ove izložbe, a svoje izaslanike da se obrate prisutnima poslali su i ministrica kulture kao i Ured predsjednika. Moguće da je govorio još netko, ali loše ozvučenje i monotoni govori koji su se sveli na nabrajanje zahvala, ne dotičući se previše Šuteja i njegova rada, natjerali su nas da nešto što će zaokupiti našu pažnju potražimo u samom postavu. A pažnju izložba doista izaziva: izloženo je oko 400 radova nastalih kroz pedesetak godina stvaralaštva ovog umjetnika, no unatoč tako velikom broju svaki rad uspijeva iznova iznenaditi i zainteresirati.
Šutej se afirmirao prilično mlad, već s 29 godina osvojio je nagradu na Bijenalu mladih u Parizu, a iste je godine izlagao i na Venecijanskom bijenalu. Svoj rad započeo je akvarelima i grafikama, no uskoro odmiče prema geometrizaciji i počinje se baviti optičkom iluzijom. Godine 1963. izlaže na Novim tendencijama što mu otvara vrata za sudjelovanje na izložbi op-arta u Museum of Modern Art u New Yorku dvije godine kasnije. To će vjerojatno biti i ključan moment njegove umjetničke karijere jer MoMA tada otkupljuje njegov rad Bombradiranje očnog živca. Povodom ove izložbe, slika je stigla iz New Yorka i čini se da je najveća atrakcija u postavu. No Bombardiranje očnog živca teško uspijeva zasjeniti ostatak, kao recimo Šutejeva interaktivna “otvorena djela”, dio njegove kasnije faze koja ga je ponovno odvela na Venecijanski bijenale.
Radovi su na izložbi postavljeni kronološko-tematski, a naći će se ovdje svašta: od figuralnih radova iz studentskim dana, gvaševa nastalih pod utjecajem kubizma i nadrealizma, preko apsrakcije op-arta pa sve do pop-arta. Izložba zauzima cijela dva kata prostora za povremeni postav, a posebno zgodan dodatak je dio nazvan “Mini Šutej” rezerviran za djecu, mjesto s replikama poznatih radova i prostor za igru i učenje.
Otvorenje je završeno domjenkom na terasi Muzeja uz laganu glazbu i vino koje je nekako brzo nestalo. Nećemo im zamjeriti tu sitnicu, uz povjetarac na krovu zgrade, opuštenu atmosferu pa čak i sliku koja je stigla iz New Yorka mogli ste se uloviti kako na nekoliko trenutaka imate osjećaj da ste negdje drugdje – možda na krovu MoMA-e. Valjda to govori u prilog organizaciji događanja na visokom nivou, a o samoj izložbi se ne može reći ništa manje. Šutej nam je dobro izbombardirao očni živac, ali ponovili bismo to bilo kada. Srećom, ova izložba je otvorena cijelo ljeto pa i duže, sve do 3. studenog.