Tri savršenstva istočnjačke umjetnosti
Azijske umjetnosti prepoznatljive su po svojim simboličnim značenjima, koji se kriju iza tema slika, a umjetnost i arhitektura Kine donose nam raznolikosti i nova iskustva. Kombinaciju kaligrafije, poezije i slikarstva Kinezi nazivaju Trima savršenstvima, jer su se te discipline smatrale najvećim dostignućem obrazovane osobe. Za to je trebalo dosta vremena, čemu svjedoči podatak da su osobe koje su prakticirale kaligrafiju vježbale poteze kistom mjesecima, samo kako bi naslikale jedno ili dva slova.
–> Zapanjujući reljefi Starog svijeta
Iako slabo zastupljena, kineska umjetnost vrlo je zanimljiva. Tek je posljednjih dva desetljeća uznapredovala na tržištu, kao i njezine cijene koje i dalje rastu. Za vrijeme vladavine Maa, bilo je zabranjeno slobodno izražavanje umjetništva, pa su se zbog toga u garažama organizirale ilegalne izložbe. Ova umjetnost naziva se još i carskom umjetnošću, a slikali su se uglavnom krajolici. U 18.stoljeću, kineska umjetnost i kultura doživljavaju polagani pad i prate slabljenje države. Najljepši proizvodi kasnijih dinastija su porculanske i lakirane skulpture ukrašene crtežima u kojima je dominirala jedna od tri boje: crvena, zelena ili crna.
Kineska kaligrafija
Kaligrafija se razvila i nastala u Kini, međutim nije služila samo kineskoj umjetnosti i kulturi nego i cijeloj istočnoazijskoj civilizaciji. Osim što je dovela do razvoja ostalih umjetnosti u istočnoj Aziji, uključivala je i rezbarenje kineskih pečata, a zbog svoga doprinosa cijeloj civilizaciji kao i svijetu, zaštićena je kao nematerijalna svjetska baština pod zaštitom UNESCO-a. Za njezino pisanje koriste se tuš i kist kao glavna sredstva, uz štapiće, pisarski kamen i naravno papir, a ove predmete Kinezi nazivaju četirima dragocjenostima radionice. Ova se umjetnička djela uglavnom izlažu i postavljaju u kineskim privatnim vrtovima poput pločica, a neizostavan su detalj kao ukrasni predmet u domovima ove kulture.
Kineska kaligrafija smatra se vrhuncem u oslobađanju umjetnikovih osjećaja, iako ima stroga pravila kojih se umjetnik mora pridržavati.
Rezanje papira
Umjetnost rezanja papira je jedna od najpopularnijih narodnih umjetnosti u Kini. Postoji predaja koja govori kako je običaj izrezivanja slika u papiru potekao od religioznih kineskih obreda: pokojnike se sahranjivalo s papirnatim figurama raznih oblika ili su ih palili na sprovodima. Osim u obredima, ova se umjetnost koristila i kao ukrasni predmet u kosi kineskih djevojaka. Poput kaligrafije, ova vrsta umjetnosti kojoj su glavno sredstvo škare ili nož, upisana je na UNESCO-vu listu nematerijalne baštine.
“Kineski Warhol”
Ai Weiwei (1957.) najslavniji je kineski umjetnik, a aktivan je u kiparstvu, instalacijama, arhitekturi, fotografiji i filmu, poznat i kao jedan od kreatora pekinškog olimpijskog stadiona Gnijezdo. Smatra kako je umjetnost sredstvo suočavanja s našim životnim okolnostima. U Modern Tate galeriji u Londonu 2010. je godine izložio 100 milijuna sićušnih porculanskih sjemenki koje je ručno obojalo 1600 umjetnika. Po sjemenkama se moglo hodati, a nakon izložbe su prodane kao hrpa slomljenog porculana – 100 kilograma prodano je za vrtoglavih 559 394 dolara.
Iako se čini kako je ova umjetnost zaboravljena, pogledajmo vrijednost koju ona posjeduje i uočit ćemo koliko je prisutna u suvremenim djelima velikih umjetnika, što nam govori da nikada nije nestala.