novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Izvedbene umjetnosti

“Mačka na vrućem limenom krovu” (HNK Zagreb): Banalna kritika neokonzervativizma

Mačka na vrućem limenom krovu
Foto: www.hnk.hr
Vrijeme čitanja: 2 minute

Predstava “Mačka na vrućem limenom krovu” HNK u Zagrebu na papiru ima sve: sjajan i slavan predložak, Zrinku Cvitešić u glavnoj ulozi i centralno mjesto u jesenskom repertoaru Hrvatskog narodnog kazališta. U praksi stvari ipak nisu tako sjajne – preduga i nefokusirana predstava previše se odmiče od glavnih ideja originala Tenesseeja Williamsa iz 1955. u korist vrlo banalne kritike neokonzervativizma u Hrvatskoj, ignorirajući pritom činjenicu da je sam predložak bez većih zahvata mogao puno bolje odraditi taj posao.

Tako je, kako bi se iskritiziralo crkvu, svećenik Tooker (Livio Badurina), inače sporedan lik, dobio poprilično neproporcionalnu minutažu: pojavljuje se uzduž i poprijeko predstave, po potrebi postaje i komičan, a sve zato da gledatelj ne bi slučajno zaboravio materijalističku narav crkve. Poseban apsurd svećenik doživljava u drugom dijelu predstave u kojem redatelj Paolo Magelli daje Tookeru da se sugestivno maže čokoladnom tortom i izvikuje obiteljske parole koje zvuče kao da dolaze iz radionice Željke Markić dok oko njega kruži doktor Baugh (Goran Grgić) i sugestivno prolijeva šampanjac. Nije teško pogoditi što predstavljaju čokoladna torta i šampanjac pa sve skupa izgleda kao tipična, milijun puta prožvakana nihilistička provokacija.

Radi se o popriličnoj šteti jer se gledatelja odmiče od glavnog motiva predloška – laži i licemjerja na kojima su građeni odnosi unutar obitelji Pollitt. Pri tome ne pomaže ni promašeni odabir Filipa Vidovića za ulogu Bricka: umjesto da bude bivša sportska zvijezda ogorčena svijetom oko sebe, drveni Vidović je u najboljem slučaju mamurni student koji ne želi biti prozvan na predavanju. Između njega i Zrinke Cvitešić kemija je nepostojeća, dijelom i zbog prevelike razlike u godinama glumaca gdje Cvitešić kraj nezainteresiranog Vidovića više izgleda kao napasna učiteljica nego kao partnerica iz studentskih dana koja želi vratiti staru strast.

Foto: www.hnk.hr

To ne znači da je Zrinka Cvitešić loša u ulozi Maggie Pollitt – upravo suprotno, ona pokazuje optimalnu dozu zavodljivosti i jako dobro balansira očaj zbog braka u kojem ju muž ne voli i nadu da se stvari ipak mogu popraviti. Ipak, obzirom na to da se njena uloga najviše ostvaruje kroz odnos s Brickom, ona postoji unutar vrlo uskih granica koje nameće tupa izvedba Vidovića. Uz to, pomalo je smiješno koliko predstava kompleksaški podilazi glavnoj glumici: koristeći priliku da se zvijezda svjetskog kalibra nalazi na pozornici, gura ju se da pokazuje sve svoje talente pa tako predstava nerijetko zalazi i u sfere mjuzikla s ne baš pretjerano smislenim pjevnim dijelovima.

“Mačka na vrućem limenom krovu“ tako usprkos sjajnim predispozicijama ostaje tek propuštena prilika. U originalnom tekstu zaista ima materijala za kvalitetnu kritiku konzervativizma: obiteljski odnosi zasnovani na lažima, skrivena homoseksualnost, žene koje svoju ulogu mogu ostvariti tek rađanjem djece – nema velike razlike između Amerike Tenesseeja Williamsa iz 1955. i Hrvatske 2018. Ta činjenica je sama po sebi veća provokacija nego bilo koji svećenik namazan čokoladnom tortom, ali ova predstava je to nažalost propustila iskoristiti.


Ovaj je sadržaj sufinanciran sredstvima Fonda za pluralizam medija Agencije za elektroničke medije. 

Be social
Što misliš o ovoj predstavi?
Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!
Vaš glas je zabilježen. Hvala vam na glasanju!

Komentari