Intervju

Ziherov Glazbeni lonac – Ivan Judaš: „Koliko vam je teško opustiti se?”

Ivan Judaš
Foto: Ognjen Karabegović
Vrijeme čitanja: 10 minute

Ivan Judaš predani je svirač instrumenta koji se zove handpan, a koji su prije dvadeset godina Švicarci Felix Rohner i Sabina Schärer razvili nakon dugog istraživanja. Izrada je tajna zbog materijala i kemikalija koje se koriste za premaz, a izgleda kao NLO.

Kao takav je savršen primjer kandidata za Ziherov Glazbeni lonac u kojem se trudimo predstaviti vrijedne glazbenike koji pokušavaju utrti svoj scenski put. Ovaj intervju je ispao riznica informacija o samom manje poznatom instrumentu i glazbeniku koji se apsolutno uz njega opušta.

Foto: Unsplash
Kako si ti došao do handpana?

Želio sam svirati instrument dugi niz godina, ali ga je prije bilo jednostavno nemoguće isprobati svirati jer je bio izuzetno rijedak i iznimno skup. Prije otprilike četiri godine, u nekom trenutku pronašao sam i dodao na Facebooku dosta ljudi iz raznih dijelova svijeta koji sviraju handpan, a u međuvremenu sam probao svirati instrument od prijatelja Antonia Jambrečića. Znao sam odmah tada da je to instrument za mene. Meni je to bilo magično i veoma ispunjavajuće iskustvo i ljubav na prvi dodir. Idući dan netko me pozvao da likeam stranicu HoplonPan za koju se ispostavilo da je stranica jednog novog proizvođača iz Italije. Inače je bilo toliko malo proizvođača i tako velika navala na instrument da je uvijek postojala lista čekanja za narudžbu. U ovom slučaju, pošto je to bio jedan od prvih instrumenata koje su napravili, prva osoba koja bi došla do njih u Italiju mogla ga je kupiti za samo 1000 eura što je tada bilo jako povoljno za taj instrument.

Nisam imao novaca za njega pa sam se zaprijetio mami da ću posuditi novce od kamatara ako mi ih ona ne posudi. Ovo je jednostavno bila jedinstvena prilika koja se ne propušta. Naravno, posudila mi je novce i ja sam otišao sam u Italiju do njih i kupio svoj prvi instrument. Tada sam počeo sam svirati kao ulični svirač. Za mene je taj instrument značio slobodu pa smo ga tako i nazvali, a na sebi je imao ugravirani naziv ‘Freedom’. Nisam na kraju bio zadovoljan kvalitetom pa sam odmah naručio instrument kod drugog proizvođača Shaktipan iz Italije. Njega sam čekao godinu dana, ali čekanje se isplatilo. Taj me instrument jako otvorio i pružio mi je mnoge mogućnosti, a na njemu sam i skladao velik broj melodija koje će se naći na mome prvom albumu ‘From the Heart’.

Koliko je teško naučiti svirati handpan? Moraš li memorirati svaki milimetar instrumenta?

Ukratko… Koliko vam se teško opustiti? I u životu se ništa ne mora! To je zapravo jako individualno. Po meni je vrlo jednostavan i logičan instrument. Svakako nije potrebno memorirati svaki milimetar instrumenta. To su detalji u koje možda ulaze samo najvirtuozniji svirači. Rekao bih da je zbog načina sviranja, rasporeda tonova i svog okruglog oblika i harmonijske jednostavnosti, u smislu da postoji samo jedna ljestvica od najčešće 9 tonova, možda čak i najjednostavniji instrument za naučiti. Dao sam mnogo ljudi da probaju svirati instrument i uglavnom su ga svi poprilično brzo svladali i počeli svirati neke svoje melodijice kroz par minuta. Poanta je da samo treba opustiti tijelo i malo osvijestiti osjećaje i dodir. Danas smo, u sredini i društvu u kakvom živimo, svi dosta udaljeni od toga pa smo jednostavno zaboravili kako se to radi. Primijetio sam da dosta ljudi konstantno živi u nesvjesnom grču i teško im je shvatiti pojam opuštenosti. Djeca, s druge strane, obično to imaju u sebi i jako brzo i lako nauče i svladaju neke osnove. Puno su svjesnija, prirodnija i povezanija sa sobom. Rekao bih da gotovo svaku osobu bilo koje dobi u roku od pola sata mogu naučiti da svira i da sviramo skupa. Potrebno je samo malo igre!

Kako se sklada glazba, po notama kao i inače ili? I koliko je pogrešno lupiti krivo mjesto?

Glazba se sklada… Po notama kao i inače, bez nota, miksano s notama i bez nota, po sluhu, po osjećaju… Doslovno kako se kome sprdne i kako tko zna! Handpan je glazbeni instrument kao i svaki drugi i za njega vrijedi gotovo sve što vrijedi i za sve druge instrumente! Postoje neka ograničenja zbog broja tonova, ali kombinacijom više instrumenata, taj problem se lako riješi! Postoje ljudi koji su napravili obrade nekih Bachovih djela, a sigurno se može pronaći i obrađena djela drugih poznatih skladatelja. Koliko je pogrešno lupiti krivo mjesto? Ovisi o tome kakvi su vam kriteriji! Po mome iskustvu, skoro svaki put kada bih lupio ‘krivo mjesto’ bi zapravo to bilo pravo mjesto. Svaki put bih otkrio neki novi zvuk ili njegovu nijansu koju mogu upotrijebiti u svome sviranju. Ovo je takav instrument da nema krivog mjesta. Gdje god lupite, dobro je! Bitno je samo da to napravite s osjećajem! Zapravo je pogrešno upotrijebiti riječ ‘lupiti’ jer je zapravo doslovno riječ samo o nježnom dodiru.

Ivan Judaš
Foto: Katja Ivče
Tko je tebe naučio svirati i koliko si ti ljudi naučio svirati handpan?

Ja sam se sam naučio svirati handpan. Prije nije bilo i još uvijek nema nitko tko podučava handpan u Hrvatskoj. Kao što sam rekao, vrlo je jednostavno! Imao sam prednost i bilo mi je izuzetno lagano s obzirom na to da sam se prije naučio svirati više instrumenata. Perkusije su mi najviše pomogle u ovom slučaju zbog pokreta ruku i logike sviranja. Svirajući na ulici dao sam priliku mnogim ljudima da probaju svirati instrument. To je stvarno velik broj ljudi i teško mi je procijeniti broj. Većini ljudi sam uspio objasniti i pokazati kako se svira instrument kroz par minuta i svladali su neke osnove, i imao sam za vrijeme corone neke online lekcije te povremeno dajem savjete ljudima koji me pitaju preko društvenih mreža, ali stvarno ne mogu reći da sam ikoga naučio svirati handpan. Možda samo omogućio da svladaju neke osnove, nekakve složenije tehničke probleme i da shvate neke principe vezane uz instrument. S obzirom na to da svatko svira instrument na neki svoj način kad ga proba, zapravo sam gotovo svaki put shvatio nešto novo i sam nešto naučio od drugih ljudi. Bolje pitanje bi bilo…

Koliko ljudi je mene naučilo svirati handpan? Svakako, mogu najaviti da bih uskoro trebao započeti tečaj sviranja handpana u Zagrebu i nešto sam se dogovarao s Glazbenom Kućom na Bundeku po tome pitanju. U planu su i razni projekti gdje bi se održavale i razne radionice u školama, vrtićima, staračkim domovima, radionice za djecu s posebnim potrebama, otvorene radionice za sve ljude svih uzrasta. Još uvijek ne znamo što je sve i na koji način izvedivo i koliko se nas svirača spremno i sposobno uključiti u takve projekte. Vidjet ćemo s vremenom!

Koliko si prilike do sada imao nastupati uživo?

Veoma mnogo puta! Već sam nekoliko godina ulični svirač i svirao sam mnogo puta na ulici po raznim gradovima diljem Hrvatske, ali i u nekim stranim zemljama. Dok sam svirao na ulici dobivao sam i razne ponude za nastupe u nekim klubovima, kulturnim događajima, festivalima pa čak i na vjenčanjima. Svirao sam i na nekim festivalima izvan Hrvatske, u Mađarskoj, Sloveniji i Crnoj Gori. Uglavnom mi se nije dalo tražiti svirke dok ne snimim neki materijal i dok ne pripremim program, a i volio sam taj avanturistički dio putovanja i upoznavanja novih ljudi kao ulični svirač. Kroz ovu godinu trebao sam imati dosta nastupa u Hrvatskoj i izvan nje, ali zbog Corone su, nažalost, gotovo svi koncerti i festivali otkazani! Kako god bilo, stvarno se ne mogu žaliti!

U kojoj je fazi snimanje tvog prvog albuma?

Ma to sam Bog zna! Ovo je baš neka prevrtljiva i uvrnuta godina! Ludnica! Apsolutno sve što sam planirao se nije dogodilo i apsolutno sve što nisam planirao se dogodilo! Album je svakako u procesu nastanka, ali jedino što znam je ime albuma i koja će biti zadnja skladba na albumu! Ne znam još zapravo ni kako ona točno zvuči. Kada će biti gotov? Vidjet ćemo! U svakom slučaju, za sada imam 3 objavljena singla koje možete pronaći na mome Youtubeu kanalu ‘Ivan Judas Handpan Music’, ali doslovno i na svim ostalim platformama poput Spotifya, Deezera, SoundClouda, Bandcampa i slično. Ta djela zovu se ‘Inception’, ‘Inner Zen’, ‘Simplicity’ i ‘Flow’. Situacija je takva da sam spontano počeo imati razne suradnje s raznim glazbenicima tako da nisam siguran, ali mislim da zapravo možda radim i na više različitih albuma! To će isto pokazati vrijeme, a to pak ni sam Bog ne zna!

Svakako mogu najaviti novi singl i video spot koji bi trebao izaći kroz dva tjedna! Radi se o skladbi Potential koju sam snimio s prijateljem Edom koji svira tradicionalni japanski instrument, Koto! Isto tako, mogu najaviti da se vjerojatno kuha jedna jaaaako lijepa suradnja s dosta popularnim i na sceni aktivnim psytrance producentom i DJ-em Klaadom! Sprema se i dosta suradnji s drugim sviračima Handpana iz Zagreba i ostatka Hrvatske! Među njima su, nadam se, Mateo Matijević, Tihomir Lugarić, Antonio Jambrečić te Andrea Pongrac. Bez presinga, pa kako bude!

Postoji li i koliko je velika handpan zajednica u Hrvatskoj?

Postoji, naravno! Za sada nije jako velika i ima nas otprilike 30-ak svirača za koje smo trenutno svjesni, od kojih je 10-ak aktivno, a osim svirača, tu su i proizvođači instrumenata! Imamo Facebook stranicu Handpan Croatia gdje se povremeno objavljuju zanimljivosti i neke novosti iz naše zajednice, ali i svjetske! Imamo i Facebook grupu unutar koje međusobno komuniciramo, iznosimo ideje, dijelimo znanje i iskustva, povezujemo se i zezamo. Sviđa mi se kako smo si svi međusobno dosta velika moralna podrška. Trebali smo imati i naše prvo okupljanje u Puli u 3. ili 4. mjesecu ove godine koje je organizirao kolega Andrea Pongrac, ali nažalost je otkazano zbog corone.

Ima li netko u Hrvatskoj tko izrađuje handpan? Kako se i od čega izrađuje? Kakve su cijene?

Naravno da ima! Ne biste vjerovali, ali zahvaljujući Sashi Mihaliku smo među prvim zemljama u svijetu u kojoj je započela proizvodnja handpana! Nažalost, on ih više, koliko ja znam, ne proizvodi, ali tu su zato još 2 hrvatska proizvođača koji su također i moji osobni prijatelji! Naš najmlađi proizvođač Ivan Boras iz Pule koji je nedavno počeo s izradom instrumenata stvarno pokazuje velik talent i obećavajuću budućnost, a već dosta iskusni VIBE Handpan iz Splita lagano već konkurira na svjetskom tržištu te je jedan od najpopularnijih brendova u Japanu i sve popularniji u Europi i ostatku svijeta. Kvaliteta je stvarno vrhunska kod oba proizvođača, a cijena je stvarno pristupačna naspram drugih svjetskih brendova. Kupujmo Hrvatsko!

Izrada instrumenata je dosta složeni proces. Ručno se kuje čekićem i potrebna je iznimna vještina i preciznost pri oblikovanju instrumenata. Osobno nisam sasvim upućen u način izrade, ali svakako mislim da bi navedeni proizvođači to mogli detaljnije objasniti.

Cijene instrumenata su do prije par godina bile vrtoglavo visoke! Instrumenti su koštali oko 3000 eura pa čak i više! U međuvremenu se javilo mnogo proizvođača diljem svijeta pa se promijenilo i tržište. Prosječna cijena bi bila, ja mislim, oko 2000 eura. Kod naših proizvođača koštaju oko 1000 eura, ili više ovisno o tome što tražite, odnosno broju tonova. To je s obzirom na kvalitetu koju nude vrhunska i jako povoljna cijena, a ispod 1000 eura se, u principu, ne može naći kvalitetan handpan. Instrument je skup zbog zahtjevnosti izrade te cijene materijala od kojeg se radi, a to je neka posebna vrsta metala, odnosno specifična legura.

Koju glazbu, domaću i/ili stranu slušaš kada ne sviraš?

Zapravo, jako rijetko slušam glazbu u smislu da si ju puštam sam. Uglavnom sviram, ili slušam glazbu iz svoga okruženja, ili glazbu koju puštaju prijatelji u društvu. To mi je veoma čudna pojava i nešto što smatram da bih svakako trebao promijeniti. Općenito u životu nemam baš nešto najdraže i volim i istraživati i upoznati i čuti nove stvari. Mogao bih do sutra nabrajati izvođače koji su mi vrhunski i koje cijenim. Volim čuti i domaće i strano! Doslovno sve stilove.

Kada nešto ipak pustim, to ovisi o mome raspoloženju. Zna se tu naći Bob Marley, Johnny Cash, Prljavci, Frank Sinatra, Ivo Robić, Ray Charles, mnogi klasični skladatelji, Amira Medunjanin, Jeboton… Da sutra odgovaram na pitanje, naveo bih skroz drugačiji popis izvođača! Ovo je ono što mi je sada prvo palo na pamet. S obzirom na to da sviram u ethno bendu Balkalar, dosta istražujem ethno i sve se više interesiram za orijentalnu glazbu.

Volim egzotične instrumente i latinsku glazbu te zvukove bliskog, ali i dalekog istoka. Indija mi je zakon. Volim istraživati nove ritmove i nove osjećaje koje mi nudi glazba i za mene je glazba poprilično duboko i duhovno iskustvo. Volim i uživam u raznolikosti koju mi nudi ljudska kreacija diljem svijeta i obožavam i upijam tu izvornu emociju svakog izvođača koja se prijenosi kroz zrak i vibracije, odnosno zvuk! Jako volim živu glazbu! Najviše onu koja se stvara u trenutku! Ona je najživlja i najmoćnija čak i kada je puna grešaka. Najviše od svega volim otići na dobar jam session i tamo slušati i promatrati kako drugi sviraju dok ja ne sviram! Ovo mi je zapravo jako teško i pomalo stresno pitanje! Puno bi mi lakše bilo za reći koju glazbu zapravo ne slušam!

Ivan Judaš
Foto: Katja Ivče
S kojim bi bendom volio svirati? I je li možda namjena handpana da bude solo instrument?

Jako zanimljivo pitanje. Jeboton. Oni su mi najveći vrh od benda. Stvarno vrhunska glazba i top energija. Mislim da to probija i najdublju depresiju i baca na noge u najveće veselje! Kroz zadnjih par godina sam zasvirao s njima par puta i uvijek mi je bio nevjerojatan gušt! Jedino mi je žao što je handpan pretih i kraj toliko ljudi ne bi uspio doći do izražaja! Svakako mislim da bih mogao, doduše, napraviti jako dobru suradnju s jednim bendom iz Jeboton ansambla, Sfumato. Dečki stvarno sviraju sjajnu instrumentalnu glazbu i sviđa mi se njihov stil te mislim da bih se mogao dobro uklopiti. Isto tako, volio bih zasvirati handpan i unutar svog benda Balkalar, ali trenutno za to još nemam tehničke mogućnosti kako bih mogao obraditi neku tradicionalnu melodiju. Obično sam ograničen s brojem tonova.

Isto tako, jako bi me razveselila jammanja s Curom i Dečkom i sviranje s njima bi mi isto sigurno uvijek bio gušt! Sada kada razmišljam o malo poznatijim bendovima, srce mi se jako razjarilo kada sam se zamislio kako sviram s Cubismom! Sada mi odmah misli lutaju u razno razne fantazije. Htio bih svirati sa svima. Doslovno sa svima! Volio bih da imam vremena u svome životu da zasviram doslovno sa svakim na svijetu i sa svim bendovima. Za mene je, kao što sam već rekao, glazba jako duboko i duhovno iskustvo i jedna prekrasna komunikacija gdje se osjećam kao da sam jako povezan s ljudima s kojima sviram na nekoj čistoj energetskoj razini. To mi je stvarno neprocjenjiv i prekrasan doživljaj! Čista ljubav!

Što se namjene handpana tiče, mislim da je namijenjen da bude upravo ono što nekoj osobi u nekom trenutku jest. Odnosno, mislim da je namjena handpana da bude instrument kojim se osoba koja ga svira oslobađa i povezuje sama sa sobom i s okolinom, da se osoba prepusti instrumentu da on svira nju te da bude vodič kroz neke nove zvukovne i mentalne sfere. To je meni handpan. Instrument koji mi omogućuje da Ja budem Ja i da živim svoj život, da se povežem sa sobom i s drugim ljudima i da se veselim i da drugima donosim veselje. Da se razvijam. Da radim ono što volim. Handpan svakako može poprimiti ulogu solo instrumenta, ali mislim da mu namjena nikada neće moći biti da bude solo instrument, jer je to instrument koji donosi zajedništvo!

Imaš li ideju kako popularizirati sviranje ovog instrumenta?

Imam mnogo ideja! Cijela zajednica ima! Pomalo provodimo te ideje u djela. Skladamo, snimamo i objavljujemo glazbena djela, promoviramo instrument na društvenim mrežama i upoznajemo ljude s instrumentom, čekamo bolja vremena za nekakva handpan druženja, za razne radionice i koncerte. Sigurno će se u nekom trenutku pokrenuti i handpan škola! Instrument kao instrument koji postoji 20 godina, ovako interesantnog zvuka i izgleda je zapravo sam po sebi promocija i zapravo ga samo treba staviti pred ljude! Svaki član naše handpan zajednice ima neku svoju ulogu te doprinosi popularizaciji instrumenta!


Ovaj je sadržaj sufinanciran sredstvima Fonda za pluralizam medija Agencije za elektroničke medije.

Be social

Komentari